Преференции за електромобили срещу замърсяването, поискаха от асоциация
Проблемът поставя България на първо място в Европа и на второ място в света

Незабавни мерки за ограничаване на вредните емисии от транспорта в големите градове, където той е сред водещите причини за лошото качество на въздуха. Това е записано в позиция на Българска асоциация електрически превозни средства (БАЕПС), изпратена до държавни институции.
От асоциацията настояват, че насърчаването на електромобилността трябва да е водеща дългосрочна мярка за разрешаване на проблема с отделяните вредни газове и фини прахови частици (ФПЧ) в градски условия.
Повод за позицията на организацията са данните на СЗО относно броя смъртни случай, причинени от замърсяване на въздуха. Проблемът поставя България на първо място в Европа и на второ място в света, според здравната организация. България е и на първо място в Европейския съюз по количество отделяни ФПЧ, които са най-опасни за човешкото здраве, се казва в позицията им.
Сред мерките за насърчаване на електромобилността в момента са освобождаване от пътен данък и безплатно паркиране в Синя и Зелена зона в някои големи градове. БАЕПС смята, че те са недостатъчни и предлага е промяна в данъчната политика за облагане на МПС, която да поощрява по-незамърсяващи технологии. Социалната цена на поддържането на автопарк, където 87% от превозните средства са на възраст над 10 години, а 42% са произведени преди 1996 г., е неизмерима, се казва още в позицията.
Мярката е особено актуална за бизнеса, който е заинтересован от придобиването на електромобили поради по-ниската цена на употребата им – и като разход при превоз на километър, и като разходи за поддръжка. В този смисъл, приоритетни насърчителни мерки за бизнеса биха оказали по-осезаемо влияние в кратък период върху решенията за закупуване на електромобили, като така ще дадат тласък и на цялостното навлизане на превозни средства с електрически двигатели в страната.
Удобният обществен транспорт е ключов за намаляване на задръстванията в градовете, а по-ниската му цена на експлоатация при електрическо задвижване позволява да се увеличи честотата на движение и да се подобри комфорта за пътниците, препоръчват от организацията.
Положително влияние би оказал специален пакет мерки, насочени към насърчаване закупуването и употребата на L-категория ЕПС – двуколесни (включително e-bikes и рedelec), триколесни и четириколесни, които са особено подходящи за градски условия, поради малкия си размер, който значително намалява необходимото място за паркиране и подобрява проходимостта на вече изградената улична инфраструктура, подчертават от БАЕПС.