Нов полъх в образованието: Първата Монтесори гимназия ще отвори врати в България
Иновативният метод вече се прилага в частното училище „Откривател“, където децата развиват уменията си от ранна възраст

Анна-Мария Йоцова, директор на Частно училище „Откривател“
Снимка: Частно училище „Откривател“
Частното училище „Откривател“ следва Монтесори образователната философия, подкрепяйки израстването на личността, свободния дух на децата, тяхното любопитство и целеустременост. Иновативният метод показва на учениците как лесно, естествено и спонтанно да развиват умението си да са самостоятелни, да се се концентрират, да мислят логически, да предприемат различни предизвикателства, да изграждат волята и характера си. И всичко това се случва под менторството на опитни учители.
Едно от най-важните неща, които ме вълнуват, е човешкото развитие – кои са начините, чрез които човек може да усъвършенства себе си, както и науката, която стои зад това. Оказва се, че гените не са толкова важни, колкото това какви упражнения правиш, за да се самоусъвършенстваш”, заяви пред Economic.bg Анна-Мария Йоцова, директор на Частно училище "Откривател".
По думите ѝ много хора посещават различни курсове, за да усъвършенстват себе си, но този процес може да се случва по естествен начин, когато децата са още малки и могат да развият своите ментални сили.
Всички тези неща са човешки, но е редно те да се подхранват, за да може човек да ги изгради като част от собствения си характер. Тези неща са част от преживяването на децата в Монтесори училището и им помага да надградят себе си”, допълни Йоцова.
Монтесори философията и традиционното обучение
Монтесори методът и традиционното обучение имат доста разлики, като най-съществените са в подхода. По думите на Йоцова, науката доказва, че човешката интеракция много зависи от това каква е физическата среда около индивида.
От една страна, ако средата е развитийно подходяща, тогава човек функционира по един много по-различен и структуриран начин. Така е и когато има ред в чисто психологическата и емоционалната среда, тогава детето няма страх от това, че ще сгреши”, каза директорката.
Тя обясни, че в училище “Откривател” насърчават грешките като точка, от която се появява възможност за учене.
“Грешките ни показват как да помогнем на детето да се справя по-добре, как да дискутираме с него какво то може да направи по различен начин и как детето само да разбере кое работи и кое е успешното”, допълни Анна-Мария Йоцова.
По думите ѝ основната цел е всяко едно дете да изживява усещането, че е успешно. Ролята на възрастния е да фасилитира този образователен процес, като създава възможности децата да полагат максимални усилия, да “разтягат” мисленето си, защото ако постоянно са в зоната си на комфорт, те няма да се развият.
“От друга страна, трябва да се преценява правилната доза предизвикателство за всяко дете, така че то да усеща емоцията, че е успешно, за да може да прави още и още неща. И така в един момент децата спират да се страхуват от математиката или пък от това да пишат стихове, защото знаят, че е забавно”, подчерта Йоцова.
Директорката обясни, че в “Откривател” се държат като партньори с децата.
Да, пак има ниво на уважение, което се спазва, защото ние не сме техни приятели и съученици в класната стая. Но го има партньорството – децата не се притесняват да кажат, че нещо им е трудно”, каза още тя.
Оказва се, че работата с учениците също е различна от тази в традиционното училище. В “Откривател” работят интердисциплинарно.
“Ако например представяме урок по география, много често той е свързан с биологията, историята, математиката и езиците – ние нямаме това рязко разграничение на учебните предмети. От друга страна, няма и рязко разграничение на възрастите, т.е. ако например десетичните дроби се учат в 6-ти клас, това не означава, че ако дадено дете е в 4-ти клас и има интерес към математиката, ние няма да му обясним дробите”, заяви директорката.
В Частно училище “Откривател” дават на децата поле и различи улики за изследване, следват неговия интерес и капацитет да развива себе си, а не го спират само защото програмата ги ограничава до съответната тема.
Монтесори подходът при деца със СОП
Йоцова обясни, че методиката на Монтесори може да се използва и за деца със специални образователни потребности (СОП), но по различен начин. Тя зависи от това с какви точно специални потребности са децата. По думите на директорката е важно да бъде направена диагностика на това кои са подходите, които работят за съответното дете.
Естествено, има и случаи, при които Монтесори подходът не е подходящ, например при деца с аутизъм. При децата със СОП е важна работата лице в лице, за да може детето да изгради доверие. Много често, ако такива деца нямат функционална саморегулация и самодисциплина, би им било трудно да работят в Монтесори класна стая”, обясни Анна-Мария Йоцова.
“За да може едно дете да функционира в Монтесори класна стая, за разлика от традиционната, където всичко е организирано спрямо часовете и междучасията, то трябва да е в интеракция с другите ученици, да работи по проекти. Това да свършиш работата си, след като си имал урок, е твоя отговорност, затова се изисква доста високо ниво на осъзнатост от страна на децата”, допълни тя.
Учебният процес
Организацията на учебния процес в “Откривател” е нестандартен и протича по различен начин, за да може училището да дава усещането за общност и че не само учителят е източник на знание, а и останалите деца. Въпреки това, като съдържание, училището следва програмата за българския образователен стандарт, но подходът и при нея е различен.
Например, когато представяме историята, ние започваме от България. От Монтесори гледна точка обаче се започва от цялото – как е започнало всичко в човешката история, какви са нещата, които са водили хората в прогреса на цивилизациите, как се е появил животът на Земята, какви са общите нужди на хората в различните етапи на историята и в различните култури”, разказва директорката.
“В тази голяма картина, когато представяме историята на България, детето може да позиционира нещата в цялото – в случая историята на България като част от човешката история. Така децата могат да свържат точките в общата картина, да мислят концептуално”, каза още тя.
Оценяването по метода на Монтесори също е различено, защото е многопластово. Йоцова обясни, че на оценката не се гледа като на нещо естетично, а се прави в диалог с ученика, т.е. оценката трябва да даде представа на детето с какво то се справя добре и какво трябва да подобри, за да се справи още по-добре.
Оценяването изисква доста наблюдение от страна на възрастните и споделяне с учениците, за да могат те да видят какви стратегии са подходящи да прилагат в различните ситуации. Понякога децата не осъзнават, че използват един и същ модел на работа”, заяви Анна-Мария Йоцова.
Част от оценяването е и процесът, в който ученикът създава автентична работа, което, оказва се, е най-ценно. Затова учителите в Монтесори училището обръщат внимание на това как учениците цитират, как перифразират, когато използват различни източници на информация и как изразяват себе си, така че да целят автентичност на работата си.
По думите на Анна-Мария Йоцова в “Откривател” се учат да празнуват както големите, така и малките победи.
Първата Монтесори гимназия в България
Следващата голяма стъпка за училище “Откривател” е откриването на първата в България Монтесори гимназия през септември. Подготовката на екипа отнема доста дълго време – още от 2019 г., когато започват редица обучения и практики в различни европейски училища. Педагозите работят със свои колеги и наблюдават как функционира едно Монтесори средно училище. Според Йоцова гимназиалното образование трябва да подготви тийнейджърите за живота им на възрастни.
“Важно е учениците да изградят тези умения, които ще са им необходими, когато станат възрастни. Това е много ценно, защото изживяването ги подготвя функционално за това да са самостоятелни и независими”, категорична е тя.
Затова в Монтесори гимназията ще се симулира социалната организация, в която всеки има определена роля и отговорност. По думите на Анна-Мария Йоцова, учениците трябва да разберат какво означава работа, бизнес, проекти, как могат да се изкарват пари, как се плащат битови сметки и т.н.
От една страна, юношите имат нужда от защита в периода, в който те израстват и са много емоционални, заради всички промени, които им се случват. От друга страна, те могат да мечтаят за големи неща, да променят света, затова е важно да им дадем уменията как могат да го правят”, допълни директорката.
Йоцова твърди, че за училището е важно цялостното развитие на личността, затова няма ограничения откъм кандидатстване в гимназията. Екипът кани съответния ученик на посещение, при което се наблюдава как той реагира в различните ситуации и се обръща внимание на това какво го вълнува. Приемният изпит ще е творческо есе, което показва начина на мислене, на разсъждение и на изразяване.
“Общността в “Откривател” е общност на сътрудничество, затова е важно дали ученикът е готов да помогне, дали иска да знае повече, дали е отворен за нови идеи и дали е самодисциплиниран”, заяви Йоцова.
Проблемите в образованието
Анна-Мария Йоцова каза, че в България има и други училища, които прилагат Монтесори подходите и то не само частни, а и общински. Тя подчерта, че се организират менторски програми, където екипът й работи с учителите, консултира ги какви подходи да използват, как да насърчават работата на децата така, че те да са активни участници в процеса.
Въпреки това според Йоцова с учителите в България има голям казус. По думите й учителската професия не е уважавана в обществото и младите хора, които се стремят да станат учители, са малко.
Дори в социалните мрежи се осъществява вербално насилие към педагозите. Такова нещо не би могло да се случи в другите държави. В този контекст е много трудно младите хора да се насърчат да станат учители”, заяви директорката.
Според нея проблемите на българското образование се коренят в проблемите на българското общество, а те няма да се решат преди образованието да стане приоритет.
“Важно е какви ценности като нация и култура искаме да видим в обществото ни след 10-20-30 години. Няма как да очакваме някаква промяна, ако възпитаваме децата си по неправилен начин. Ние сме жертва на една структура, в която всичко е много комерсиално, а ценностите са изкривени”, заключи Анна-Мария Йоцова.