„Случва се нещо ново“: За какво всъщност фирмите ползват AI?
Технологията предизвика опасения за потенциални масови съкращения

© ECONOMIC.BG / Deposit Photos
Разбирането за това как компаниите използват изкуствения интелект (AI) е от ключово значение за прогнозирането на бъдещето на пазара на труда и обществото като цяло. Докато много хора се надяват, че AI ще служи като колега в съвместната работа, все повече данни показват, че компаниите го използват предимно за автоматизация.
Тази тенденция повдига сериозни въпроси за потенциални масови съкращения и за това как технологиите ще преобразят живота ни. Дали AI ще бъде инструмент за сътрудничество или катализатор за радикални промени, зависи от начина, по който го интегрираме в нашата работа и ежедневие.
Актуално проучване на една от водещите компании в сферата на AI – Anthropic, един от основните конкуренти на OpenAI – дава красноречив сигнал за описаните по-горе рискове. По-голямата част от компаниите (77%) използват нейния софтуер Claude AI за автоматизация, а не за сътрудничество в работата.
Тази автоматизация често включва „пълно делегиране на задачи“, се посочва в изследователски доклад, публикуван в понеделник от стартиращата компания. Констатацията се основава на анализ на трафика от приложния програмен интерфейс на Anthropic, който се използва от разработчици и фирми.
Anthropic е една от водещите фирми, продаващи AI инструменти на компании с цел да помогне за ускоряване на разработката на софтуер, изследвания и писане, наред с други задачи. Но технологията предизвика опасения за потенциални масови съкращения и изместване на работници – риск, който Anthropic също подчертава в доклада.
Питър МакКрори, ръководител на икономическия отдел в Anthropic, заяви, че не е ясно дали увеличението на автоматизацията, описано в доклада, се дължи на „нови възможности на моделите, които разширяват набора от неща, които се автоматизират, или на това, че хората се чувстват по-удобно с големи езикови модели и стават по-склонни да делегират определени задачи на Claude“.
Да се разбере коя от двете причини е в основата на промяната „е важна област за изследване в бъдеще“, каза той.
Като цяло Anthropic установи, че предприятията използват Claude предимно за административни задачи и кодиране, като последното е било основен фокус за компанията и голяма част от AI индустрията. Anthropic, OpenAI и други разработчици на AI са пуснали на пазара по-сложни AI инструменти, които могат да пишат и отстраняват грешки в кода от името на потребителя.
Главният изпълнителен директор на Anthropic, Дарио Амодей, по-рано направи особено мрачни прогнози, твърдейки, че изкуственият интелект може да заличи 50% от началните работни места и че хората трябва да спрат да „подслаждат“ това, което ги очаква.
Не знаем. Тези данни показват, че се случва нещо ново“, отбеляза ръководителят на отдела за външни отношения на Anthropic, Сара Хек.