Работодателите предлагат КЕВР да стане финансово независима
В момента регулаторът се води независим, но от друга страна разчита на държавата за пари

~ 2 мин.
Моделът на финансиране на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) трябва се промени, така че регулаторът най-после да заработи независимо от държавата. Това е мнението на Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР), като организацията предлага нов модел на финансиране по подобие на БНБ и КФН, така че регулаторът да започне да се издържа сам, вместо да разчита на пари от правителството.
Комисията не трябва да бъде на субсидия от държавата, а да премине на самоиздръжка. Финансирането ще дойде от услугите и санкциите, които са в правомощията на КЕВР, се посочва в обединената позиция на четирите национално представени работодателски организации – КРИБ, АИКБ, БСК и БТПП.
Статистиката показва, че промяна на модела е възможен, а КЕВР дори ще получава повече пари, отколкото сега. За миналата година от такси и санкции регулаторът е внесъл 13 млн. лв. в бюджета, а е получил около 5 млн. лв. държавна субсидия за издръжка.
Работодателите напомнят, че правителството подготвя изменения на Закона за енергетиката, с които се регламентират правомощията на КЕВР във връзка с прилагането на разпоредбите на Регламент 1227/2011 на ЕП и на Съвета от 25-ти октомври 2011 г. относно интегритета и прозрачността на пазара на търговия на едро с енергия (REMIT). КЕВР ще упражнява контрол с цел недопускане ограничаването и нарушаването на конкуренцията на енергийните пазари и ще следи за тяхното ефективно функциониране.
Съгласно европейския регламент всяка държава членка гарантира, че нейните регулаторни органи разполагат с правомощия за разследване и прилагане на мерки, необходими за изпълнение на произтичащите функции. КЕВР ще трябва да осигури изискванията за честна и открита конкуренция на свободния пазар на електрическа енергия в България.
Необходимостта от въвеждането на новите правомощия на КЕВР се вижда ясно, когато си спомним за случая от август 2017 г., когато се сключиха няколко сделки на българската енергийна борса при съмнителни обстоятелства - в рамките на 17 секунди бяха изтъргувани мегавати за около 90 млн. лв. Сделките бяха направени на платформа, която се използва рядко, но предварително се изисква учредяване на обезпечение. КЕВР проведе разследване, но се оказа, че няма правомощия да санкционира участниците в сделките.
Според бизнеса при новите отговорности на комисията субсидията няма да е достатъчна за привличането и задържането на експертни кадри, които да гарантират качество на екипа на КЕВР. С правомощията по REMIT комисията ще трябва да формира силно звено за контрол на свободния електроенергиен пазар, който през 2018 г. ще стигне 70% спрямо 30% регулиран пазар.
Комисията не трябва да бъде на субсидия от държавата, а да премине на самоиздръжка. Финансирането ще дойде от услугите и санкциите, които са в правомощията на КЕВР, се посочва в обединената позиция на четирите национално представени работодателски организации – КРИБ, АИКБ, БСК и БТПП.
Статистиката показва, че промяна на модела е възможен, а КЕВР дори ще получава повече пари, отколкото сега. За миналата година от такси и санкции регулаторът е внесъл 13 млн. лв. в бюджета, а е получил около 5 млн. лв. държавна субсидия за издръжка.
Работодателите напомнят, че правителството подготвя изменения на Закона за енергетиката, с които се регламентират правомощията на КЕВР във връзка с прилагането на разпоредбите на Регламент 1227/2011 на ЕП и на Съвета от 25-ти октомври 2011 г. относно интегритета и прозрачността на пазара на търговия на едро с енергия (REMIT). КЕВР ще упражнява контрол с цел недопускане ограничаването и нарушаването на конкуренцията на енергийните пазари и ще следи за тяхното ефективно функциониране.
Съгласно европейския регламент всяка държава членка гарантира, че нейните регулаторни органи разполагат с правомощия за разследване и прилагане на мерки, необходими за изпълнение на произтичащите функции. КЕВР ще трябва да осигури изискванията за честна и открита конкуренция на свободния пазар на електрическа енергия в България.
Необходимостта от въвеждането на новите правомощия на КЕВР се вижда ясно, когато си спомним за случая от август 2017 г., когато се сключиха няколко сделки на българската енергийна борса при съмнителни обстоятелства - в рамките на 17 секунди бяха изтъргувани мегавати за около 90 млн. лв. Сделките бяха направени на платформа, която се използва рядко, но предварително се изисква учредяване на обезпечение. КЕВР проведе разследване, но се оказа, че няма правомощия да санкционира участниците в сделките.
Според бизнеса при новите отговорности на комисията субсидията няма да е достатъчна за привличането и задържането на експертни кадри, които да гарантират качество на екипа на КЕВР. С правомощията по REMIT комисията ще трябва да формира силно звено за контрол на свободния електроенергиен пазар, който през 2018 г. ще стигне 70% спрямо 30% регулиран пазар.