Автономните самолети са все по-близо
Embraer анонсира софтуер, който ще ограничи до минимум необходимостта от ръчно пилотиране и по време на излитане

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Повечето търговски самолети имат системи за автопилот, която може да контролира определени аспекти по време на полета. Някои самолети дори имат системи за кацане на автопилот. Излитането обаче е контролирано изцяло от хората – пилотите. Това обаче е напът да се промени.
Бразилската самолетостроителна компания Embraer представи първата автоматизирана система за излитане в търговската авиационна индустрия - Embraer Enhanced Takeoff System (E2TS). Представянето се осъществи по време на Международното авиошоу във Фарнборо, Обединеното кралство, тази седмица, пише Travel and Leisure.
Софтуерът, който е предназначен за семейството самолети E2, е планиран да дебютира в края на 2025 г.
E2TS изчислява и изпълнява най-прецизното и ефективно завъртане - тоест, когато носът на самолета се повдигне от пистата. По този начин самолетите Embraer с E2TS ще могат да увеличат максимално излитанията чрез намаляване на измината по време на излитане дължина (което е от решаващо значение за летища с къси писти), както и намаляване на ролята на пилота по време на самото излитане.
Въпреки всичко това необходимостта от пилот остава, тъй като неговата роля ще бъде да напътства системата в това какви действия извършва тя, както и да бъде в готовност да прекрати автопилота във всеки един момент, когато това се налага.
Системата ще намали и значително ударите на опашката с пистата – ситуация, която не е рядко срещана по време на излитане.
Въпреки че нито една американска авиокомпания в момента няма самолети E2 във флота си, самолетът се управлява от международни авиокомпании като KLM Cityhopper, базирана в Холандия; Azul Brazilian Airlines, базирана в Бразилия; и Porter Airlines, базирана в Канада.