София ще е без нощен транспорт още една година

Столична община прекрати пускането на автобусни линии N1, N2, N3 и N4

София ще е без нощен транспорт още една година

Снимка: Красимир Свраков

1632 ~ 4 мин. четене
Мариана Климентиева Автор: Мариана Климентиева

София остава без без нощен транспорт поне още една година, след като днес това бе гласувано в Комисията по транспорт и пътна безопасност. Ако докладът бъде одобрен и от Общинския съвет, автобусни линии N1, N2, N3 и N4 ще останат спрени до 1 октомври 2022 г.

В доклада на общинските съветници Карлос Контрера и Зафир Зарков се посочва, че ако линиите заработят от 1 октомври 2021 г., какъвто беше графикът, ще се генерира голям разход заради ниската натовареност на линиите, предвид все още действащите противоепидемични мерки.

Общинският съветник от „Спаси София“ Борис Бонев гласува „против“ решението, което бе прието на заседанието.

София има нужда от адекватен нощен транспорт. Това не е отделна услуга. Не е вярно, че в столицата има намалена икономическа активност. Градът е жив, бизнесите работят и столицата се нуждае от редовен и евтин нощен транспорт", каза той.

Според него има хора, които имат нестандартно работно време. "След 23:30 ч. възможността им да се придвижват с градски транспорт се отказва, а такситата остават единствена алтернатива“, обоснова се Бонев.

Изпълнителният директор на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) Димитър Дилчев обясни, че при тези противоепидемични мерки в София нощният транспорт не е удачно да се пуска.

В следващите седмици очакванията за заболеваемостта в столицата не са добри. Освен това заради пандемията пътникопотокът е значително намалял. Миналата седмица в метрото имаше 60-62% поток от пътуващи”, каза Дилчев.

По време на заседанието Борис Бонев заяви, че от ЦГМ не са предоставили точни данни на столичните общински съветници за това какъв процент граждани използват нощния транспорт в София.

Днес от неправителствената организация информираха, че градският транспорт в столицата е драстично намален.

Най-драстичното орязване на столичния градски транспорт от последните 10 години се случи тази седмица. Основни и натоварени линии, като автобуси 83, 94, 111, 120 и 280 и тролеи 1, 2, 6, 9, са орязани. Най-драстично са намалени трамваите по линии 20 и 22, където се премахват по пет машини от всяка линия. Това е грешно решение, което ще изгони и без това малкото останали пътници в градския транспорт", смята Бонев.

Според него така хората ще чакат по-дълго по спирките и ще се возят в претъпкани превозни средства посред пандемия.

Разписанията на ключовите линии в София и до момента бяха абсурдни за толкова голям град, но с това допълнително намаляване градският транспорт става неизползваем", категорични са активистите от „Спаси София“.

Според гражданската организация градският транспорт в София е пред фалит със задължения и загуби от близо 100 млн. лв., натрупани само за тази година. „От ГЕРБ отказват да кажат колко точно е "дупката" и крият информация за загубите от хората, които в крайна сметка ще трябва да платят милиони за управлението на г-жа Фандъкова,“ обясняват от екипа на общинският съветник Борис Бонев.

Те настояват за моментално връщане на зимните разписания на наземния транспорт. От „Спаси София“ искат Кметът на столицата да оповести публично колко точно са загубите в ЦГМ, както и за приемане на ясен план за подобряване на градския транспорт, за увеличаване на пътниците и приходите.

Градският транспорт в София е секторът, който е най-силно засегнат от ограничителните COVID-19 мерки, които водят до намаление от 30% на пътниците и значителни финансови загуби”, сподели за Economic.bg зам.-кметът по направление "Транспорт и градска мобилност" Кристиан Кръстев.

Според думите му въведената оптимизация в разписанието на движение засяга само 20% от линиите на градския транспорт от т. нар. „зимни разписания“. Промените в интервалите на движение са между 1 и 2 минути, но не засягат движението на линиите на метрото. Единствено при две линии интервалът е увеличен с 3 минути – трамвай №20 и автобус №88.

Кръстев обясни, че заради намаления брой на пътниците с промените се цели недопускане на движение на полупразни или слабо натоварени курсове на градския транспорт. Оптимизацията включва и спестяване на празен пробег и максимално използване на капацитета на водачите, което спестява допълнително натрупване на експлоатационни разходи.

Предложената оптимизация е следствие на анализ на статистически данни, събрани от новата аналитична система, която отчита натоварванията на линиите на градския транспорт. Част от оптимизацията на разписанията е следствие на ускорение и синхронизация на движението в отсечки по десет линии – автобуси №№ 58, 59, 69, 70, 123, 63, 64, 66, 98 и 204. По две от линиите в обедните часове интервалите на движение са намалени заради регистрирана от аналитичната система по-висока натовареност – това са линии №59 и 204.

„Столична община и ЦГМ продължават да извършват постоянен мониторинг на данните от аналитичната система, както и проверки на терен. Това осигурява възможност за нови корекции и подобряване на обслужването на пътниците. Пример за такава корекция е предстоящо въвеждане на допълнителни съчленени автобуси в пиковите часове по линия №111, осигурени от оптимизация на линии №102 и 83“, сподели Кръстев.

Като продължение на оптимизацията се работи за синхронизацията на линиите в район „Младост“ и се разработват варианти за нови линии, които да се осигурят от акумулираните километри и коли.

По време на годишната среща на местните власти на Националното сдружение на общините днес кметът на София Йорданка Фандъкова също коментира темата за градския транспорт.

По мое настояване и с подкрепата на КНСБ в предложенията за актуализация на държавния бюджет бяха заложени средства за подкрепа на автобусния транспорт, който е сред най-сериозно пострадалите от COVID-19 ограниченията. Градският транспорт във всички големи градове претърпя сериозни загуби, които трябва да бъдат компенсирани", каза Фандъкова.

Затова е много важен начинът, по който ще бъдат разпределени заложените в актуализацията 40 млн. лв. за подкрепа на автобусния транспорт. Нашето настояване е по-голяма част от тях да бъдат насочени към градския транспорт на общините.

Според Фандъкова от актуализирания бюджет сега София ще получи под 4% от предвидените средства от изравнителната субсидия. Общият принос на софиянци към държавния бюджет е над 9 млрд. лв. годишно, или 40% от данъчните приходи в държавата, от които в София се връщат едва 7%. Кметът на София посочи, че на фона на разговорите за зелената сделка и постигане на високи цели за намаляване на емисиите е необяснимо защо няма предвидени компенсации за електрическия транспорт (метро, трамваен и тролейбусен транспорт), който сега повторно понася щети от покачващите се цени на електрическата енергия.

Подкрепи Economic.bg