Соларните покриви на Tesla струват по-малко от очакваното

Иновативните слънчеви керемиди ще развият допълнително пазарът на "зелена" енергия

Соларните покриви на Tesla струват по-малко от очакваното
11318 ~ 4 мин. четене

Tesla обяви, че започва да приема предварителни поръчки за соларните си покриви. Всеки клиент, депозирал сумата от 1000 долара, ще може да се сдобие с иновативните керемиди още през лятото.

Предполага се, че достъпната цена на продукта ще повлияе на потребителския интерес и пазарът на слънчева енергия в САЩ ще се разшири.

Компанията ще стартира производството на два от обявените по-рано четири вида керемиди – тези от гладко стъкло и от стъкло с текстура.

Изчислено е, че покриването на жилище в Ню Йорк с площ от 2 000 кв/м, което ще е снабдено с 40% активни слънчеви панели и резервни батерии за нощно ползване, би струвало около 50 000 долара. Възвращаемостта обаче е налице – в следващите 30 години покривът ще генерира енергия, равняваща се на 64 000 долара. Това сочат данните, които е изчислил уеб калкулаторът на сайта на Tesla.

Сумата излиза по-висока от тази за обикновен покрив, но по-ниска от монтирането на досега познатите покрития със слънчеви и резервни батерии, пише Bloomberg, като допълва, че гаранцията, която се дава, е за цял живот.

"Ценообразуването е по-добро, отколкото очаквахме", възкликва Хю Бромли, анализатор в Bloomberg New Energy Finance (BNEF), който споделя също, че по-рано е бил скептичен за въздействието на новия продукт върху пазара.

Изчисленията сочат, че цената на Tesla за активни слънчеви панели е около 42 долара на квадратен фут. Бромли обяснява, че това е значително под предварителната оценка на BNEF, като техните прогнози бяха за цена от 68 долара за квадратен фут. Неактивните плочи ще струват 11 долара на квадратен фут.

Визията на Мъск за соларните покриви е в контекста на амбициите на Tesla за един по-зелен свят, използващ чиста енергия, в това число соларна енергия, батерии и електромобили. Според визионера това са трите стълба на устойчивото енергийно бъдеще.

„Слънчевата мощност ще се съхранява в стационарен акумулатор, енергията от който може да се използва през нощта, както и за да заредите електрическото си превозно средство“, обяснява Мъск принципа, по който би могло да функционира едно домакинство. „Сега съотнесете тази логика към мащабите на целия свят“, приканва той към размисъл.

Соларните покриви на Tesla са измислени така, че половината от тях да са неразличими от традиционните покривни продукти от висок клас, а помежду им да се намират дискретни соларни клетки. Те ще бъдат монтирани под стъклената повърхност.

На принципа на Apple Store

След като миналата година инвестира 2 млрд. долара и придоби SolarCity, Tesla реши да последва стратегията на Apple Store само че в контекста на слънчевата енергия. Компанията преустанови практиката да продава на принципа „от врана на врата“ и започна да предлага соларните си услуги в своите автомагазини.

Първоначалните проучвания установиха, че новата стратегия е с 50 до 100% по-ефективна, отколкото резултатите в най-добрите места извън мрежата на Tesla, продаващи продукти на SolarCity. В тази връзка през следващите 6 месеца се очаква да бъдат наети служители в повече от 70 магазина за продажба на слънчева енергия.

Производството на слънчеви покриви ще стартира във фабриката на Tesla във Фримонт, Калифорния. След това ще бъде преместено в новата база в Бъфъло, Ню Йорк, която се изгражда с инвестиции и от страна на партньора ѝ в тази област Panasonic.

Илън Мъск обясни, че продажбите на соларни покриви в началото ще бъдат ограничени. Причината е, че тепърва предстои компанията да достигне производствените обеми, които си е заложила.

Ценообразуване

На сайта на Tesla е активиран уеб калкулатор, чрез който собствениците на жилища в САЩ ще могат да изчислят първоначалните разходи за монтирането на соларните панели на компанията. Инструментът ще изчислява и спестяванията от инвестицията в дългосрочен план. Информацията сочи, че цената ще бъде по-ниска от тази на останалите соларни покриви на пазара. Въпреки неоспоримите предимства, първоначалната сума все пак ще е голяма за много домакинства.

Недостатък е и това, че част от генерираната енергия ще се губи, тъй като соларните клетки ще се разполагат на по-голямо разстояние една от друга, коментира Хю Бромли от BNEF. Това означава, че покривът, който ще бъде покрит с активни слънчеви клетки, ще е по-скъп, както и цената на целия покрив.

Традиционната слънчева инсталация излиза с около 30 на сто по-евтина от тази на Tesla, но вземайки предвид по-добрия дизайн и доживотната гаранция на иновативните панели, „премията от 30% може да се преглътне“, смята експертът.

„Предвид всички сравними показатели, това е най-достъпният покрив, който можете да купите“, смята Питър Райв, съосновател на придобитата от Tesla компания SolarCity.

Закаленото стъкло на Tesla е проектирано така, че да отговаря на най-строгите стандарти за устойчивост на покривите и слънчевите продукти навсякъде в САЩ, твърдят от компанията. Гарантирано е, че самият покрив ще надживее вашия дом, а производството на мощности има капацитет от поне 30 години.

В цената са включени всички дейности, в това число отстраняване на съществуващи покриви, проектиране, разрешителни, монтаж и поддръжка. Компанията смята, че инсталирането ще отнеме около седмица. 

Подкрепи Economic.bg