Строежът на още два лота от „Хемус“ може да тръгне през март
Раздадените аванси за магистралата, която се строи по порочната инхаус практика, са в размер на над 1.13 млрд. лв.
© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Строителството на още два лота от магистрала „Хемус“ може да започне съвсем скоро. Става въпрос за лотове 5 и 6, за които предстои до края на март да стартират процедурите за издаване на разрешение за строеж. А иначе платените аванси за магистралата, която се строи по порочните инхаус процедури, са в размер на над 1.13 млрд. лв. Това става ясно от отговор на регионалния министър Иван Иванов на въпрос от депутата Ивайло Мирчев („Продължаваме промяната – Демократична България“).
Разрешения за строеж
В подробна разбивка Иванов дава конкретни отговори за напредъка по всеки един лот. За 5-ти и 6-ти лотове, чиято обща дължина е почти 56 километра, министърът посочва, че
предстои до края на март също да стартират процедурите за издаване на разрешение за строеж.“
Трасето на двата лота започва от Летница и свършва между Куцина и Велико Тръново.
От отговора на министъра обаче не става ясно дали разрешения за строеж ще бъдат издадени за целите лотове, или за част от тях, както се случи преди дни с 14 километра от лот 4, чиято обща дължина е малко над 28 км.
Така на практика тази година ще е необикновена за магистралата, защото има реална възможност строителство да започне по общо три лота, макар и в малки участъци – нещо, което бе съобщено от бившия регионален министър Виолета Коритарова. Въпреки това сроковете за завършване не са ясни и конкретно за „Хемус“ те са разтегливо понятие.
Скоро обаче дейности няма да започнат по другите лотове – 7 и 8, а за 9-ти има съвсем слаба светлина в тунела. От отговора на министъра става ясно, че лот 7 – от пресичането с път I-5 до п. в. „Ковачевско кале“ и пресичането с път II-51 – все още се очаква окончателен избор на проектното трасе, след което ще стартира изработването на техническия проект. Дължината на този лот е 43.6 км.
За лот 8 – от п. в. „Ковачевско кале“ до п. в. „Лозница“, с дължина 33.5 км – се изпълняват проектантски работи.
За лот 9 министърът посочва, че
в момента се извършва съгласувателна процедура и след приключването ѝ предстои издаване на разрешение за строеж.“
Ясни и конкретни срокове обаче не са посочени. Лотът е с дължина от 11.9 км и се простира от п. в. „Лозница“, при пресичането с път II-49, до п. в. „Буховци – Юг“.
Инхаусът и авансите
Разрешението за строеж на 14-те километра от четвъртия лот, което бе издадено преди дни, отново повдигна темата с порочното строителство на магистралата и раздадените аванси в периода на последното управление на ГЕРБ.
От отговора на министър Иванов става ясно, че общо раздадените аванси за магистралата са в размер на над 1.13 млрд. лв. (1 135 922 529,53 лв.)
Тази сума не е особена новина, тъй като още през 2023 г. МРРБ представи на Economic.bg точна разбивка на плащанията към онзи момент. От нея ставаше ясно обаче, че авансите за лотове са в размер на над 1.14 млн. лв., като основно са плащани в периода 2019 – 2020 г.
Не е ясно защо представената сума в отговора на министъра от 7 февруари е с около 9.4 млн. лв. по-малко от данните към 26 юли 2023 г. Екипът ни изпрати запитване до Министерство на регионалното развитие (МРРБ), но до публикуването на материала оттам не отговориха на поставения въпрос.
Припомняме, че формален строител на магистралата е държавното дружество „Автомагистрали“, но в действителност дейностите се изпълняват от частни фирми под прикритието на договори за наем на техника и доставка на материали. Темата бе особено гореща в последните 4 години и заради раздадените аванси, без реално да има издадена документация и започнали дейности по някои от участъците.
Кулминацията бе достигната през 2021 г., когато след акции на МВР и ГДБОП бе разкрита престъпна схема при строителството на магистралата. Тогава стана ясно, че 60 млн. лв. от лот 5 са изнесени в чували.
Според изнесената информация тогава строители на лот 5 и 6, които скоро може да имат разрешение за строеж, са съответно фирмите „Водно строителство“ и „Европейски пътища“.