Иванов подписа за строителството на още 14 км от магистрала „Хемус“
Регионалният министър от квотата на БСП дава началото на работата по Лот 4, по който се строеше без документация и се раздаваха десетки милиони аванси

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Снимката е илюстративна
Нови около 14 километра от лот 4 на автомагистрала „Хемус“ получават зелена светлина за строителство. Министърът на регионалното развитие Иван Иванов подписа разрешение за строеж, съобщават от ресорното ведомство, но без да се уточнява кога ще бъде направена първа копка.
Припомняме, че въпросният лот 4 е с обща дължина от 28.2 км, като започва от п.в. „Плевен“ и стига до п.в. „Летница“. Той е разделен на няколко подучастъка. Издаденото разрешение за строеж от Иванов е само
за частта в източния край, включително пътен възел „Летница“.
С издаденото разрешение за строеж се допуска предварително изпълнение на строителството на отсечката.
Това ще ускори процеса на реализация на автомагистрала „Хемус“, ще допринесе за осигуряване на модерни експлоатационни условия и ще подобри безопасността и сигурността на движение“, посочват от ведомството.
Разрешението за строеж е въз основа на одобрен технически проект, в съответствие с предвижданията на действащите подробни устройствени планове – парцеларни планове, одобрени със заповеди на заместник-министъра на регионалното развитие от 30.09.2020 г. и от 02.02.2021 г. Проведени са и всички други необходими подготвителни процедури в съответствие с нормативните изисквания, допълват още от МРРБ, но не съобщават никаква информация за изпълнителите или цената на бъдещето строителство.
Припомняме, че изпълнител на лота е държавното дружество „Автомагистрали“, като стойността на договора е 231 млн. лв. По силата на инхаус практиката обаче дейностите са превъзложени на трети фирми под прикритието на контракти за наем на техника и доставка на материали.
През 2021 г., когато след акции на МВР и ГДБОП бе разкрита престъпна схема при строителството на магистралата, стана ясно, че частните фирми са получили огромни аванси, без обектите да са обезпечени с необходимите документи за строителство.
Конкретно за лот 4 бившият директор на ГДНП Станимир Станев изнесе информация, според която фирмата „Автомагистрали Хемус“ е получила авансово 72.6 млн. лв. Преди това бившият регионален министър Виолета Комитова пък разкри, че по лота има започнали строителни дейности, но без нужната документация. Наложи се дори Комитова да издирва неизвестния строител.
Именно заради незаконното строителство на магистралата бившият регионален министър Иван Шишков на няколко пъти се опита да прокара промени в Закона за устройство на територията, с които да узакони обектите.
Издаденото разрешение за строеж на част от въпросния лот не е изненада, тъй като още миналата година от изказване на бившия ресорен министър Виолета Коритарова бе ясно, че тази година може да започне строеж на още 3 лота от проблемната магистрата.
В същото време в строеж са първите три лота, но този между между „Боаза“ и п.в. „Дерманци“ ще се забави с около 6 месеца от първоначално обявения срок за завършване.