Тунел „Витиня“ ще е готов след Нова година
От АПИ не уточняват кога точно
© ECONOMIC.BG / АПИ
Ремонтът на втората тръба на тунел „Витиня“ на АМ „Хемус“ върви към финал и се очаква да приключи след Нова година. Това съобщиха от Агенция „Пътна инфраструктура“, без обаче да дават насоки за кога точно става дума.
Рехабилитацията на тръбата в посока София започна през 2018 г., веднага след ремонта на дясната. Дейностите текат вече няколко години, като се очакваше да продължат до края на 2020-а. Този при тунел „Витиня“ е само един от ремонтите по магистралата, които образуват тапи и пречат на нормалното движение.
С отварянето си след Нова година съоръжението ще отговаря на всички европейски изисквания за безопасност, уверяват от АПИ. При направените изследвания с георадар и геологически сондажи се установиха каверни (кухини) както между двете облицовки (първична и вторична), така и между първичната облицовка и скалния масив. Някои от кухините са със значителни размери. По този начин скалният масив не е подпрян по необходимия начин и през периода на 30 годишната си експлоатация допълнително е претърпял деформации.
Допълните обследвания показаха, че ремонтът ще е по-сложен от очакваното и дори се обсъждаше дали да не бъде изграден напълно нов тунел. Идеята обаче бе отхвърлена заради необходимостта от промяна в трасето на магистралата.
В началото на декември ще започне изграждането на инженерната инфраструктура. Ще бъде изградена осветителна система с адапционно осветление в двата края на тунелната тръба и водещо осветление. Видеонаблюдението ще е без сляпа точка в целия тунел. Доставени са дизелов агрегат за аварийно електроснабдяване при авария, вентилационни системи, система за събиране на опасни разливи от настилката, „умни" знаци с указания и информация и др.
Тунел „Витиня" ще е първият в страната с внедрена „Тетра система“, която ще дава информация в реално време и възможност за бързо предупреждение. С новите технологии ще може да се подава информация към ситуационните центрове на АПИ, МВР, пожарната, за да се реагира на първата минута и така да се осигури бърза реакция. Буквално с един бутон ще може да се спира движението. В момента при инцидент подаването на сигнал до 112 отнема 1-2 минути. Вече дори само при спиране на автомобил камерите ще светят и мигат, ще дават сигнал и при движение в насрещното платно.