Великобритания ще разследва Google заради „бисквитките“ в Chrome
Технологията вече навлече рекордна глоба на гиганта във Франция, макар и по друга линия

© ECONOMIC.BG / Unsplash
Регулаторът по конкуренцията във Великобритания обяви, че планира да проучи промените, които Google възнамерява да направи в своя уеб браузър Chrome.
Стъпката идва по повод новината, че компанията планира да премахне „бисквитките“ от трети страни от своя браузър. Британският регулаторен орган обаче изрази съмнения, че това може да доведе до разходи за реклама, които „ще станат още по-концентрирани върху екосистемата на Google за сметка на конкурентите“.
Припомняме, че по-рано Франция наложи рекордна глоба на технологичната компания заради „бисквитките“, макар и причината да бе нерегламентираното им използване.
„Бисквитките“ позволяват на компаниите да „следят“ потребителите в интернет, така че след това да им се предлагат персонализирани реклами. Технологията даде шанс в продължение на години потребителите на медийно съдържание да го консумират безплатно – предвид това, че на практика те бяха самата цена. Критиката обаче е, че този подход поставя под въпрос поверителността.
Google заяви, че планира да премахне „бисквитките“ от широко използвания си браузър Chrome до 2022 г. Това ще се случи чрез т.н. „Sandbox за поверителност“.
Британският регулатор съобщи, че е вече е получил няколко жалби за това как Sandbox се очаква да повлияе негативно на конкуренцията. Опасенията, че това ще удари много медийни издатели и ще измени пазара на дигитална реклама.
Британският регулатор има право да глоби Google с до 10% от годишните приходи, ако установи нарушение на националните закони за конкуренцията. Това би означавало около 4.6 млрд. долара, предвид оборота на гиганта от 46 млрд. долара за 2020 година.
Google заедно с Facebook са двата хегемона на пазара на цифрова реклама. През 2019 г. около 80% от разходите на Великобритания по това перо са отишли към тях. Става дума за около 14 млрд. паунда (19 млрд. долара).
При търсенето Google държи над 90% дял от британския пазара за рекламиране, докато Facebook контролира над 50% от сектора на дисплейната реклама.