Значителен ръст на потребителското кредитиране
Интересът на клиентите е най-вече към кредитни продукти за обединение на задължения и нови продукти, които им носят допълнителна добавена стойност, сочи анализ на Пощенска банка

Данните на БНБ за отминалата 2016 г. (за първите 11 месеца) показват оживление на пазара на потребителски кредити, изразяващо се в ръст от 14% в новоотпуснатите обеми на годишна база. Анализ на Пощенска банка за същия период свидетелства в подкрепа на тези данни, като от банката отчитат най-добрата си година в областта на потребителското кредитиране в периода след финансовата криза с ръст от 32% в новоотпуснатите суми.
Един от факторите, благоприятстващ ръста в потребителското кредитиране, е движението на лихвените нива по новоотпуснатите кредити. Според статистика на БНБ през първите единадесет месеца на 2016 г. лихвените нива спадат с 60 базисни точки спрямо същия период на 2015 г., достигайки средна стойност от 10.1%, като през март 2016 г. за първи път от 2008 г. насам лихвата по потребителски кредити в лева пада под 10%. Според експертите на Пощенска банка през 2017 г. не се очакват сериозни промени в тази насока и лихвените нива ще останат сравнително стабилни.
Съществен принос за тези тенденции има подобрената вътрешноикономическа обстановка, повишената ликвидност в системата и увеличението в средномесечния доход на домакинствата, което благоприятства за повишеното доверие и чувство на сигурност при планирането на финансовите разходи. От Пощенска банка извеждат на преден план статистика относно финансовия профил на кредитоискателите, от която е видно, че делът на лицата с месечен доход над средния за страната − 1 000 лв., се увеличава с 11 пр. п. (процентни пункта) спрямо 2015 г. Като логична последица, по-високият финансов профил на кредитоискателите е свързан и с наличието на по-високо образование и заемана длъжност. Ръстът при лицата с висше образование е в размер на 4 пр. п., а на тези, заемащи ръководни позиции, е 3 пр. п. Възрастовите показатели на хората, кандидатстващи за кредит, се запазват сравнително непроменени, отбелязвайки малки изменения спрямо 2015 г. Делът на лицата във възрастовите групи под 20 г. и между 20 и 30 г. се увеличава с по 1 пр. п. за сметка на намаление в групите на 40-50 г. и 50-60 г.
В унисон с подобрените и нарастващи макроикономически показатели на страната през 2016 г. и по-висок финансов профил на кредитоискателите се наблюдава ръст в средния размер на новоотпуснатите потребителски кредити. От Пощенска банка отчитат ръст от 9.6% по този показател, достигайки средна сума от 9 100 лв. За 2017 г. от банката прогнозират допълнително увеличение в този параметър от порядъка на 10%. Освен поради инфлационни процеси, експертите обосновават тази прогноза с налагащата се тенденция сред клиентите да рефинансират своите финансови задължения. Обединението на задълженията води до окрупняването на два или повече кредита в един при по-добри ценови условия. По този начин кредитополучателите оптимизират месечните си разходи за обслужване на кредити, печелят удобство и пестят време. От статистиката на Пощенска банка се вижда, че през 2016 г. клиентите, които са търсили продукт за обединение на задължение, формират над 25% от заявените потребителски кредити.
Заедно с обединението на задълженията другата най-често посочвана причина, поради която клиентите се обръщат за кредит, е ремонт и обзавеждане на дома – над 40% от отпуснатите кредити. Следват покупка на автомобил, покупка на различни стоки, доплащане или покупка на имот и др.
Направеният в края на годината анализ на банката показва, че клиентите търсят също така продукти и услуги към потребителските кредити, носещи допълнителна добавена стойност. Такава е предоставяната експресна услуга на Пощенска банка, която дава възможност на клиентите да получат заем в размер до 40 000 лв. в рамките на 3 работни часа. Данните показват ръст в усвоената сума с тази услуга от 106% спрямо същия период за 2015 г. и предвиждат 50% ръст през 2017 г.
Друга новост на пазара, която допълнително стимулира клиентите при избор на потребителски кредити и същевременно ги възнаграждава, е възможността да получат обратно част от платената лихва по кредита. Такъв е иновативният „Различен потребителски кредит" на Пощенска банка, който само за десет месеца след старта си заема дял от 24% от общия обем на нов бизнес на банката.