КФН мисли да въведе списъци с допустими водачи на колата
Вероятно обаче решаването на застрахователните казуси ще се забави
~ 2 мин.
Комисията за финансов надзор (КФН) обмисля да промени условията, които ще оскъпяват задължителната застраховка „Гражданска отговорност”, след като новата система „Бонус-малус” започне да действа. Това казаха представители на регулатора по време на днешното обществено обсъждане за новата система.
Според председателя на КФН Карина Караиванова може да се направят промени в Кодекса за застраховането и Закона за движение по пътищата, с които да се въведе списък на водачите, които карат съответния автомобил. На всеки от тези водачи поотделно ще се трупат бонус и малус точки, които впоследствие ще се усредняват и ще определят крайния размер на вноската за „Гражданска отговорност” на превозното средство.
Според Караиванова обаче евентуалното забавяне няма да е фатално, защото системата „Бонус-малус” и без това не може да се въведе веднага – още не са свързани информационните системи на МВР, застрахователните компании и Гаранционния фонд.
На днешната дискусия беше казано също, че според анализ на наложените през миналата година автомобилни глоби 88% от собствените на автомобили ще плащат по-ниска вноска за „Гражданска отговорност”. Леко оскъпяване ще има за 8% от колите в страната, а максимален малус в размер на 400% ще бъде наложен за притежателите на 0.4% от автомобилите.
Според председателя на Българската асоциация на застраховани и пострадали при катастрофи (БАЗК) Владимир Тодоров четирикратното оскъпяване на застраховката за недисциплинираните шофьори просто ще ги откаже да сключват „Гражданска отговорност”. Именно затова според него Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ) трябва с камерите за бъдещата тол система да следи дали е платена и „Гражданската” на преминаващите превозни средства. Началникът на „Пътна полиция” Росен Рапчев от своя страна отбеляза, че оглавяваната от него служба вече въвежда нови системи за идентифициране на водачи, неплатили своята задължителна застраховка.
Според председателя на КФН Карина Караиванова може да се направят промени в Кодекса за застраховането и Закона за движение по пътищата, с които да се въведе списък на водачите, които карат съответния автомобил. На всеки от тези водачи поотделно ще се трупат бонус и малус точки, които впоследствие ще се усредняват и ще определят крайния размер на вноската за „Гражданска отговорност” на превозното средство.
Създаването на списък с водачите на дадено превозно средство и обвързването на този списък с цената на „Гражданската” неминуемо ще доведе и до санкции за всеки водач, който не е в списъка на съответната кола. За това предупреди Николай Петков от работната група в КФН, обсъждаща наредбата за „Бонус-малус”. По думите му също така трябва да се предвиди механизъм, по който да се обжалват обезщетения, изплатени на водач извън списъка, но управляващ автомобила. Всички тези промени в застрахователния модел обаче ще доведат и до сериозно забавяне в решаването на казусите. Именно затова според Петков ще трябва основна реформа на системите за застраховане.
Според Караиванова обаче евентуалното забавяне няма да е фатално, защото системата „Бонус-малус” и без това не може да се въведе веднага – още не са свързани информационните системи на МВР, застрахователните компании и Гаранционния фонд.
На днешната дискусия беше казано също, че според анализ на наложените през миналата година автомобилни глоби 88% от собствените на автомобили ще плащат по-ниска вноска за „Гражданска отговорност”. Леко оскъпяване ще има за 8% от колите в страната, а максимален малус в размер на 400% ще бъде наложен за притежателите на 0.4% от автомобилите.
Според председателя на Българската асоциация на застраховани и пострадали при катастрофи (БАЗК) Владимир Тодоров четирикратното оскъпяване на застраховката за недисциплинираните шофьори просто ще ги откаже да сключват „Гражданска отговорност”. Именно затова според него Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ) трябва с камерите за бъдещата тол система да следи дали е платена и „Гражданската” на преминаващите превозни средства. Началникът на „Пътна полиция” Росен Рапчев от своя страна отбеляза, че оглавяваната от него служба вече въвежда нови системи за идентифициране на водачи, неплатили своята задължителна застраховка.