КЗК одобри сделката за „Нова телевизия“

„Адванс медиа груп“ става собственик на 100% от телевизията и на мажоритарен дял в „Нет Инфо“

12:05 22.03.2019
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) одобри сделката между „Адванс медиа груп“ ЕАД и „Нова броудкастинг груп“ АД, с която първата придобива 100% от „Нова телевизия“ и мажоритарен дял в „Нет инфо“. Сделката бе обявена официално на 22 февруари и подлежеше на задължително регулаторно одобрение.

В становището си КЗК посочва, че въз основа на извършената оценка може да се заключи, че планираната концентрация не води до създаване или засилване на господстващо положение, което значително да ограничи или възпрепятства ефективната конкуренция на анализирания съответен пазар. Следователно, нотифицираната сделка не би могла да породи антиконкурентни ефекти и следва да бъде безусловно разрешена.

Регулаторът е заключил, че „Адванс медиа груп“ ЕАД, която е еднолична собственост на „Адванс Пропъртис“ ООД на братята Кирил и Георги Домусчиеви, принадлежи към икономическа група, която няма нищо общо с досегашния собственик на медиите – шведската MTG.

От представените и анализирани данни Комисията е установила, че е налице известно припокриване между дейностите на участниците в концентрацията на пазара на телевизионно съдържание. Групата на „Нова“ участва на пазара на телевизионно съдържание в качеството на купувач на телевизионни права/телевизионно съдържание, което включва в създадените от нея телевизионни програми. От своя страна „Футбол Про Медия“ ЕООД, което е от групата на купувача, притежава права за разпространение на телевизионно съдържание. Следователно потенциалният ефект от сделката ще се прояви конкретно на подпазара на дистрибуция (лицензиране) и придобиване на права за разпространение на телевизионно съдържание.

Предвид горното, КЗК отчита факта, че участниците в сделката не са преки конкуренти на съответния пазар и техните отношения са по вертикала, определящо се от качеството, в което оперира всеки от тях, а именно: „Футбол Про Медия“ ЕООД се явява притежател на права, а предприятието – цел е купувач на телевизионни права. По своето естество правата за излъчване на спортни събития са ексклузивни и е обичайна търговска практика да се притежават от едно предприятие за определен период от време и за определена територия.

Изхождайки от анализираните данни, Комисията приема, че на съответния пазар оперират значителен брой търговци на съдържание, от които телевизионните оператори в България купуват правата за разпространение на спортни събития. Наличието на голям брой конкуренти, включително утвърдени на пазара чуждестранни имена, води до извода, че те ще са в състояние да окажат ефективен конкурентен натиск на новата икономическа група и същата няма да е независима от тях в своето търговско поведение.

Освен политематичният канал Nova, в портфолиото на „Нова Броудкастинг Груп“ влизат още шест филмови и спортни канала. Последният анализ на КЗК показа, че „Нова Броудкастинг Груп“ има между 30 и 40% дял на пазара на телевизионно разпространение за 2016 и 2017 г. Делът на „Нова“ на пазара на телевизионна реклама с национален обхват е между 40 и 50%.

В групата на „Нет Инфо“ пък влизат пощенската услуга Abv.bg, видео порталът VBox7.com, новинарските сайтове Vesti.bg и DarikNews.bg. Също така под шапката на групата са спортният сайт Gong.bg, сайтът за финансови новини Pariteni.bg, сайтът за прогнозата за времето Sinoptik.bg и женският сайт Еdna.bg.

В онлайн бизнеса на „Нова Броудкастинг Груп“ попадат още платформата за продажба на ваучери Grabo.bg, сайтът за недвижими имоти Imoti.info, за автомобили Carmarket.bg, за сравняване на цени Sravni.bg, за електронна търговия Trendo.bg, сайтът с информация за кредитни и застрахователни услуги Fina.bg и за разпространение на електронни брошури Broshura.bg.



Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: Кирил Домусчиев | КЗК | сделка | Нова телевизия | Комисия за защита на конкуренцията