Христо Нейчев: Всяка криза ни открива нови хоризонти

Уловете вятъра на промяната и автоматизирайте всичко, което може да се върши от роботи или от изкуствен интелект

Човечеството е имало най-силно развитие след периоди на криза и изпитания. И ако тази пандемия изиграе ролята на такъв ускорител, тя ще си е платила „цената”. Това ще е една добра „война”, която ще ни накара и морално да израснем, яхнали вълната, минаваща

 по тънката граница

между паниката и покоя в зоната на комфорт.

В трудни моменти в някои от компаниите се наблюдава сблъсък на интереси и мощ, разделение на шефове и уволнени, вместо всички заедно да творят и да побеждават. При тази трансформация се очертават нови трендове и един от тях е, че всичко, което може да се автоматизира и да се върши от роботи или изкуствен интелект, трябва да се автоматизира. Време е хората да се фокусират върху креативността – да създават продукти на бъдещето чрез професии на бъдещето. Виждаме как най-голяма засегнатост при този неочакван завой имат бизнесите с най-малка степен на автоматизация. След тази криза други ще са важните индустрии на утрешния ден.

В икономиката има цикличност и след всеки бум следва спад и това се повтаря на всеки 10-12 години. Извънредната ситуация вкара икономиките в рецесия. Но всяка криза има очистващ характер. Тя премахва онова, което не носи стойност, като дава възможност за появата на нещо ново. Така планетата, а и

бизнесът се прочиства от натрупаните токсини

В непредвидена ситуация си проличава кое е наистина важно за хората. Сега осъзнаваме, че без земеделието и производството на храна няма как да оцелеем. Без добра медицина също няма как да сме здрави и живи. А без наука няма как развитието да продължи. Това изпитание, предизвикано от пандемията, помага цялото човечество да си свери часовниците. В моменти на дълбоко сътресение всеки преосмисля приоритетите си. В тази криза ще се очертаят приоритетните индустрии, в тях ще има пренасочване на повече средства и така ще възникнат следващите големи компании. Това не е нито позитивен, нито негативен процес, той просто е естествен. Трябва да имаме силата да се справим с всичко, което съдбата ни поднесе.

В критични моменти се налага

да оценим възможните рискове

както за бизнеса, така и в личен план, но е нужно да умеем да видим и новите възможности, които се отварят. Защото всяка промяна носи рискове, но отваря и нови хоризонти. СТ6 ООД е компания, която в тези турбуленции помага на бизнеса да се справи с ключови за него проблеми чрез майсторски създадени софтуерни решения. За всички, чиято дейност е силно засегната от пандемията, изходът е иновация. Например ресторантите, които искат да оцелеят, започнаха да доставят храна, вместо да чакат клиентите да отидат при тях. Някои бързо замениха топ локацията на голямото помещение с много по-изгоден вариант - дистрибутирани екипи и работа от вкъщи. Стартъпи свиха максимално разходите и започнаха да мислят за доставка чрез дронове. Разбира се, това е свързано с трансформации и нови инвестиции, но ако искаш да си на пазара, правиш промяната, иначе фалираш. Който се стреми да си проправи път напред, точно в такава ситуация ще намери начин.

Пандемията се оказа

тест за устойчивостта

на редица бизнеси, но и изпитание за тяхната фирмена култура. Кризата не бива да е време за вайкане, а за преосмисляне и израстване, и като компания ние направихме точно това – очертахме рисковете, но и възможностите, които може да се отворят. Задуха ли вятърът на промяната, трябва правилно да насочим платната си. Всяка криза е „време разделно” и затова собствениците на бизнес трябва да проправят своя нов път, но и да осъзнаят, че който не иновира и не се приспособява към новите реалности, отпада от играта. Дошъл е моментът за обновяване чрез иновативни продукти, предлагани по нов начин. Не променяш ли бизнеса си, друг ще го направи, ще те измести и ти загиваш.

Кризите имат и

духовна страна

Според една будистка мъдрост това, което сме направили за другите и за света, остава завинаги. Нашата грижа за другите е нещо твърде важно. Този духовен модел се пренася и в бизнеса. Сега виждаме как фалират фирми, които са изцяло фокусирани върху печалбата, а компании, съсредоточени върху продукта, губят служителите си. Само онези организации, фокусирани върху хората и техните потребности, които имат силна загриженост за служителите си, те ще берат плодовете на естествените последици от променената ситуация – страхотен продукт, търсени услуги и решения и бляскави финансови резултати. Будизмът и модерните бизнес практики повеляват едно и също: Живей, за да помагаш на другите, и се стреми да ставаш по-добър човек всеки ден. Отнесено към сегашната турбуленция, се вижда как ако сте сплотен екип от осъзнати личности, каквото и да ви поднесе светът, ще съумеете да се справите.




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Повече четете в бр. 96 на сп. "Икономика"


Етикети: криза | бизнес | стратегия | автоматизация | Христо Нейчев | коронавирус

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини