Осем несъстояли се придобивания, които можеха да променят историята

Yahoo е пропуснала да закупи Google само за 1 милион долара, а по-късно и Facebook

Снимка: Pixabay

Големите придобивания са неизменна част от възхода на дигиталния бранш. Основните играчи в него отдавна се надпреварват да изкупуват перспективни стартъпи в опита си да се позиционират във все повече пазарни сегменти. Facebook постъпателно се сдоби с Instagram, WhatsApp, Oculus и други проекти. Microsoft добави в активите си Skype, LinkedIn, Minecraft и GitHub в поредица от многомилиардни сделки. Google през годините придоби YouTube, Waze, DoubleClick и редица други услуги.

Тези знакови придобивания със сигурност са променили историята на технологиите, а в голяма степен – и живота ни. Не по-малко интересни обаче са множеството несъстояли се сделки с участието на най-изявените онлайн играчи. Ако се бяха осъществили, някои от тях можеха да доведат до още по-големи промени и да предефинират начина, по който използваме интернет. Днес може и мнозина да се притесняват от двустранната хегемония на Google и Facebook в редица технологични (и не само) браншове. Тези гиганти обаче можеше изобщо да не съществуват и са били на косъм да се превърнат в част от други компании и платформи, а може би дори да потънат в забвение. Вижте как.

Големият пропуск на Yahoo

През далечната 1998 г. двама младежи предлагат на вече добилия популярност онлайн гигант Yahoo да му продадат своя технологичен стартъп заедно с разработената от тях по-добра (според думите им) технология за търсене в интернет. Става въпрос за система, базирана на т.нар. PageRank, за която двамата искат 1 млн. щ. долара. От Yahoo им отказват с обяснението, че технологията противоречи на основната им цел – потребителите да прекарват повече време в тяхната платформа. И със сигурност правят най-голямата грешка в историята на компанията, защото двамата младежи се наричат Лари Пейдж и Сергей Брин, а търсачката, която искат да продадат на Yahoo, по-късно става известна като Google. След години Yahoo предлагат вече 3 млрд. щ. долара за своя конкурент, но получават ответна оферта за 5 млрд. щ. долара и отново отказват.

Днес Google е една от най-скъпите компании в света, абсолютен хегемон в търсещите услуги в интернет, ключов играч в онлайн рекламата и в редица други браншове. Yahoo пък, от своя страна, преди три години беше закупена от Verizon за едва 4.6 млрд. щ. долара. Трудно е да се прогнозира какво би станало, ако Google беше включена в активите на Yahoo, но със сигурност липсата на толкова силен конкурент щеше да даде на последната лидерска позиция и много по-добри възможности за развитие.

Yahoo е пропуснала и Facebook

Не стига, че е проспала възхода на основния си конкурент, но компанията, създадена от Джери Янг и Дейвид Фило е пропуснала да прибави към активите си и другия хегемон в днешното онлайн пространство – Facebook. Истината е, че през 2006 г. търсачката е проявила интерес към все още младата компания на Марк Зукърбърг и дори му е предложила 1 млрд. щ. долара за нея. Запознати твърдят, че Зукърбърг почти се е съгласил да продаде социалната мрежа, но неочаквано тогавашният главен изпълнителен директор на Yahoo Тери Семел е намалил цената на 850 млн. щ. долара. Това е разколебало основателя на Facebook и в крайна сметка до сделка не се е стигнало. По-късно Yahoo купува Tumblr и някои други социални платформи, но те далеч нямат успеха на създадената в Харвард компания. Днес Facebook струва над 500 млрд. щ. долара и самата тя си пазарува успешно свои по-млади конкуренти.

И на свой ред Yahoo става цел за придобиване

Може би най-голямата нереализирана сделка в ИТ бранша безспорно е опитът на Microsoft да закупи Yahoo за впечатляващите 45 млрд. щ. долара. Годината е 2008 г. и търсачката вече е поизгубила своя блясък, а конкуренцията на Google, Facebook и Amazon се усеща осезаемо, отреждайки й ролята на второстепенен играч в новата дигитална икономика. Въпреки това тогавашният шеф на Microsoft Стив Балмър е твърдо убеден, че трябва да притежава Yahoo. Нейният съосновател Джери Янг, който по това време е и главен изпълнителен директор, обаче решава, че сумата от 45 млрд. щ. долара значително подценява компанията и отхвърля офертата. За да бъде продадена тя осем години по-късно за десет пъти по-малко пари.

Как Microsoft не стана лидер при софтуера за дизайн...

През 2010 г. някои американски медии, сред които и The New York Times, разпространяват информацията, че Стив Балмър води преговори за евентуално придобиване на гиганта при визуалните софтуерни решения Adobe. Въпреки че и двете страни публично не потвърждават информацията, редица издания са склонни да допуснат, че такава сделка скоро ще бъде обявена. Това обаче не се случва и в крайна сметка Microsoft не успява да превземе този перспективен пазар, както и да засили позициите си при cloud – услугите – сегмент, в който Adobe вече се развива успешно.

... нито при филмовите платформи

Две години по-късно медиите нарочват друга перспективна компания за цел на придобиване от Microsoft. Този път става въпрос за филмовата платформа Netflix. Информацията отново не е потвърдена и отново двете страни не успяват да постигнат съгласие за сделка. Въпреки това журналисти от Cnet съобщават, че са видяли имейл от американска банка, според който Microsoft e предложила по 90 щ. долара за акция на развлекателния сайт.

Всички обичат Netflix

Да се върнем отново в ранните години на dot com бума, и по-конкретно - в 1998 г., когато друг технологичен гигант се опитва да се спазари за Netflix. Става въпрос за Amazon, която е предложила 15 млн. долара на съсобствениците на платформата Рийд Хестингс и Марк Рандолф.  И макар, че вторият е бил склонен да продава, Хестингс се е отказал с довода, че сумата е прекалено малка. Истината е, че по онова време Netflix изобщо не е била на печалба и не е било много ясно как би могла да промени това.

Google посяга към груповото пазаруване

Възходът на груповото пазаруване през последните десетина години се свързва преди всичко с американския стартъп Groupon, който дълго време беше абсолютен хегемон в този перспективен сектор. В желанието си да навлезе в него през 2010 г. Google предлага 6 млрд. щ. долара за да придобие фирмата, но получава отказ. Groupon може и да не притежава сериозни технологични активи, но е изключително ценна като канал за продажби. Ако сделката беше осъществена, щеше да е първото по-значимо навлизане на търсачката в сегмента на онлайн продажбите, което значително щеше да диверсифицира нейните приходоизточници, включващи предимно рекламни услуги.

Facebook с апетит за Snapchat

Марк Зукърбърг е известен с това, че прави всичко възможно, за да придобие основните конкуренти на своята социална мрежа. Една след друга Instagram, WhatsApp и други по-малки компании станаха част от нея. Със Snapchat обаче така и не му се получи. През 2012 г. Facebook предложи 3 млрд. щ. долара за перспективната нова платформа, но срещна категоричен отказ. В резултат Snapchat и до днес е „трън в петата“ на гиганта, а след успешния си борсов дебют това лято компанията Snap, която притежава платформата, достига капитализация от над 20 млрд. щ. долара.




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Повече четете в бр. 93 на сп. "Икономика"


Етикети: Google | сделки | компании | facebook | Yahoo | придобивания | Netflix | Snap

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини