Ако новото ни туристическо лого изглеждаше така?

Как беше избран символът на туризма ни и как ще бъде променен

4877 ~ 3 мин. четене
Автор: Мария Владимирова

Новото туристическо лого на България беше официално представено от министерството на икономиката, енергетиката и туризма в края на януари. Месец по-късно и вече се говори за неговата "редакция".

Новият символ на туризма ни ще бъде променен, въпреки че, за да се стигне до избора му са проведени проучвания в девет държави, само логото е тествано в 12 страни, то вече е залегнало в изработения наръчник за туристическия бранш и най-вече въпреки, че е резултат от цялостна концепция за 1.4 млн. лева.

За промяната му, докато то "не стане символ, с който всички ние да се гордеем", се обяви министърът на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев. Какъв трябва да бъде новият вид на логото ще бъде решено на среща в понеделник между представители на министерството, авторите и представители на Съюза на българските художници, които  остро разкритикуваха новата визия.

Създателите на бранда обаче са категорични, че логото ще запази своята форма. Редакция могат да претърпят самото отделните елементи в него. Иначе всички проведени проучвания, анкети, чрез които е направен изборът, биха се обезсмислили, отбелязват от Publicis Consultants, разработили бранд стратегията.

Как е било избрано новото лого?

Изборът е направен между четири концепции (виж снимките по-горе). Всички те са били съгласувани с министерството, а след това са били подложени на тестове, правени сред български и чужди туристи.

Концепциите на трите отпаднали варианта са "Шевица" (в който са използвани традиционни елементи от българската народна шевица); "Неолит" (знаци от запазени надписи върху древни предмети, открити по нашите земи) и "Розетка" (един от най-популярния старобългарски артефакти, открит в Плиска).

Познатото на всички ни лого пък заимства формата си от обредния български хляб, изградено е на основата на слънчевия символ, около който са подредени останалите визуални знаци - розата, морето и т.н.

То е било фаворит на по-голямата част от участващите в анкетите. Тестването е било направено в България, Русия, Украйна, Чехия, Швеция, Великобритания, Германия, Румъния, Сърбия, Турция, Гърция и Китай сред 3000 души. Това лого е било предпочетено от 55.8% от българските туристи и средно 62% от чуждестранните. Интересен факт е, че при сравнение с туристическите символи на Турция, Франция и Испания, новото българско лого е посочено от анкетираните като най-харесваното от тях. На второ място е класирана емблемата на Турция.

"Това е България в момента." Така създателите на новото туристическо лого на България защиват избраната концепция. (На снимките "работната стена" на Publicis consultants и различните процеси, през които е преминала работа на екипа, за да се стигне до раждането на логото.)  

Облата форма, инспирирана от традиционния обреден хляб и слънчевия символ, според авторите трябва да бъде запазена. Върху нея са изработени останалите 10 т.нар. подбрандове, които ще рекламират различните ни типове туризъм и отделни райони. А и кръглите форми се възприемат по-добре, особено от жените, а именно те правят избора къде да почива семейството, обясняват авторите.

"Открий и сподели"

Може би най-важният елемент около, който се завърта рекламата на страната е мотото "Октрий и сподели".

Предварителните проучвания на авторите на бранда посочват, че по-голямата част от туристите не свързват България нито с възможности за разглеждане на забележителности, нито с планини, балнео или еко-туризъм. България се асоциира основно с море, слънце, плаж и ниски цени.

Въпреки че изследванията не регистрират сериозни рационални предимства на страната ни пред конкурентите (напр. Гърция, Турция, Чехия, Австрия), се оказва, че сериозен брой туристи са удовлетворени от почивката си в България. 90% от тях казват, че са доволни от времето, прекарано в страната ни и много от тях биха се върнали отново - 80%. 

Туристите откриват в България много повече разнообразни изживявания, отколкото са очаквали, отбелязват от фирмата. Ето защо, фокусът на бранд България е върху откритието, което трябва да бъде споделено. Идеята е именно тези доволни туристи да се превърнат в посланици на страната ни. 

Екипът, работил по проекта Бранд България включва около 50 експерта, работили в Германия, Русия, Франция, САЩ, Португалия, Гърция. Дизайнът е дело на 18 специалиста.

Подкрепи Economic.bg