Без разбиране хората не работят ефективно
Подготвя се анализ на проведена през годината анкета от 90 въпроса с 1516 човека от експлоатационния персонал и средния ръководен състав от четирите поделения, обясни Петя Найденова, психолог на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ)
Г-жо Найденова, напоследък стана много модерно да се говори за екипност, управление на конфликти, като методи за повишаване ефективността на работа. В тази връзка, Вие като психолог на НКЖИ какво съветвате служителите?
Действително, темата за екипност и работа в екип е много интересна и същевременно сложна. Защото работата в екип представлява сътрудничество, сработване, вършене на работа заедно. А това вече е твърде отговорно. Без разбиране, приемане и ангажиране с общата цел хората не работят ефективно, те не са екип.
По тези комплексни причини и нуждата от разясняване и постигане на допълнителна ефективност, Службата по трудова медицина към ДП НКЖИ, създаде презентация на тема "Работа в екип, комуникация и управление на конфликти".
Каква е основната цел на разработката?
Основна цел на разработката е запознаване и обучаване на служителите на компанията с психосоциалните фактори на работната среда - стрес, работно място, взаимоотношения, екипи, конфликти.
В първата тема е отделено място на работата в екип - определение, жизнен цикъл, роли. Втората тема е посветена на комуникацията, като неотменна част от нашето ежедневие, нейните цели, елементи и видове. Комуникирайки, хората обменят не само информация, но и чувства, емоции, преживявания.
Знаете ли, че хората мислят със скорост 500 думи в минута, говорят със скорост 150 думи в минута, а пишат със скорост 15 думи в минута. Говорим с думи, но общуваме с цялото си тяло - 55% с лице, пози, жестове; 38% с интонацията на гласа и едва 7% с думи.
В разработката е засегнат и въпроса за бариерите в общуването, ефектите от междуличностните отношения. Засегнати са и принципите на деловите контакти.
Третата тема е отделена за управлението на конфликти. Пояснени са причините за конфликт в организацията, влиянието им върху личността. Набелязани са стратегии и тактики на поведение в конфликтна ситуация.
Какво Ви предстои в близко бъдеще, което ще бъде от полза на служители на НКЖИ?
Подготвя се анализ на проведена през годината анкета от 90 въпроса с 1516 човека от експлоатационния персонал и средния ръководен състав от четирите поделения на компанията, с цел да се проучи психоемоционалното и здравното състояние на работещите от НКЖИ и условията на труд в компанията, да се анализират психосоциалните рискове на работното място, за да се предприемат необходими мерки за ограничаването им. В тази връзка компанията ще продължи да изгражда и следва цялостната визия за опазване здравето на своите служители.