Борим се за програма за наука и образование
До септември академичната общност трябва да разработи и да представи конкретни аргументи в подкрепа на тезата
До септември академичната общност трябва да разработи и да представи конкретни аргументи в подкрепа на тезата, че през следващия програмен период в България трябва да има отделна оперативна програма за финансиране на мерки в сферата на науката и образованието. Това поиска министърът по управление на средствата от ЕС Томислав Дончев на работна среща с ректори на университети и представители на академичната общност с участието на министъра на образованието, младежта и науката Сергей Игнатов и министъра на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев.
Повод за срещата беше инициативата на академичната общност да представи искането си за обособяване на отделна оперативна програма за науката и образованието. В момента специализирана работна група към МОМН дефинира приоритетите, целите и мерките в тези сфери, като се предвижда през есента да бъдат предложени инструменти за тяхното финансиране до 2020 г.
По думите на Дончев настоящата ситуация в ЕС прави процеса на планиране на следващия програмен период изключително сложен. Причината е ожесточената дискусия за бъдещето на политиката по сближаване, тенденцията за намаляване броя на финансовите инструменти във всички държави-членки и цялостната нагласа на страните-донори за начина, по който се инвестират средствата на ЕС, обясни министърът.
Само четири страни-членки разполагат с отделен финансов инструмент, посветен на наука и образование. Той сподели тенденцията, че ситуацията в Европа е тежка, че контролът е все по-жесток и че в ЕС има спрени над 150 оперативни програми, включително в страни като Австрия, Германия и Швеция.
В рамките на обсъжданията министър Дончев подкрепи предложението за създаване на фонд, който да дава възможност за оборотно финансиране на българските академични институции, по аналог на ФЛАГ, предназначен за местните власти, и се ангажира да подкрепи идеята в преговорите с министерство на финансите за неговото създаване.