Колите втора ръка поскъпват

Българинът вече не купува автомобили по 5-6 хил. лв., а тези от 8 до 20 хил. лв., твърди Любомир Доросиев, заместник-председател на Асоциацията на вносителите на автомобили

Автор: Божидара Иванова

- Г-н Доросиев  как се отразява кризата на покупката на автомобили "втора ръка"?

Кризата се дължи изцяло на това, че нямаме реално правителство и хората в момента повече мислят за протести и митинги. Има несигурност и това води до краткосрочна криза.

Имаме криза в продажбите на автомобили втора ръка буквално от месец и половина-два. Въпреки че не бих я нарекъл криза, защото в моята автокъща продавам по един автомобил на ден, понякога и по два на ден, което е доста добре. Продавам около 25-30 автомобила на месец, а преди продавах по 40. Кризата е в това, че на този етап хората по-малко мислят за покупки. От друга страна вече много трудно намираме хубави коли на конкурентна цена от чужбина.

- Очаквате ли поскъпване на колите "втора ръка"?

В момента общата криза в целия ЕС налага повишаване на цените на автомобили втора употреба, защото напоследък западняците не отиват да си купуват чисто нови автомобили и не остават много втора употреба автомобили. Това води до голям глад на коли "втора ръка".

Ние като българи бяхме свикнали нашите клиенти да купуват евтино и досега обирахме с нашите печалби. Маржът на печалбата обаче се сви. Аз продавам коли с 500 лв. печалба, което е изгодно за българските потребители и не само за тях, а за всички балкански страни - македонци, сърби, гърци, турци, молдовци, всички идват и купуват коли от България.

Сега ще се наложи да повишим малко цените, защото навън аз трябва да платя за един автомобил 5 хил. евро, след което идва купувач от Полша, например, и плаща 5.5 хил. евро. Идва обаче украинец и плаща 6 хил. евро за същия този автомобил.

Добре е, че имаме дългосрочни договори, но другите европейци стават много напористи и дават повече пари. В крайна сметка интересът е водещ и колкото и години да сме работили заедно, ще се наложи и ние да започнем да даваме повече пари колкото и да не ни се иска.

- Стигна ли дъното пазарът на автомобили "втора ръка"?

За момента не бих казал. Последните две години имахме ръст. Бяхме стигнали пик, който е 10 абсолютно реални продажби на седмица. За разлика от вносителите на нови автомобили.

Неяснотата, в която живеем и парите, които получава българинът са фактори, които го спират да тегли кредит и да взима лизинг. Купувачът у нас предпочита да отиде и да си купи автомобил с парите, с които разполага.

Прави ми впечатление, че напоследък пазарът беше дотолкова интересен, че българинът не купуваше трошките по 5-6 хил. лв., а купуваше коли от 8 до 20 хил. лв. И момента също аз продавам най-много коли в ценовия сегмент от 8 до 20 хил. лв.

- Как вървят продажбите от началото на 2013 г. спрямо миналата година?

Миналата година за мен лично бе най-успешна и направихме най-добрите продажби. Но от началото на 2013 г., някъде от март насам, има реален спад на продажбите на автомобили "втора ръка". Понижението е около 20-30%. Може да се каже, че миналата година беше най-големият ни възход, а тази година нещата вървят малко по-зле.

- Какви са очакванията за цялата година?

Очакванията ни са да се създаде една добра атмосфера с едно хубаво правителство и да спрат протестите. В противен случай настоящият тренд ще продължи. Няма къде надолу да слизаме.

Смятам, че ще задържим сегашното равнище и ще продаваме толкова автомобили, колкото е нужно на пазара. Пак искам да подчертая, че автомобилите "втора ръка" се очаква да станат по-скъпи, тъй като навън има глад за автомобили втора употреба и ние колкото и да ги обирахме досега и колкото и да имахме позиции навън да взимаме евтини коли, сега ще трябва да плащаме една идея повече.

Въпреки това пак ще бъдем доста конкурентни на вносителите на автомобили. Един автомобил като го купите и го изкарате от магазина цената му пада с 30%. Това не е само у нас, а в цял свят.

- Откъде се внасят основно автомобили "втора ръка"?

Основният внос на автомобили е от Италия. Там намираме най-добри и пакетни цени. Там всичко е до разработка на схема. Аз имам договор с италианците от 15 години и купувам всяка кола "втора ръка", която излезе. В Германия цените на автомобили "втора ръка" са доста високи. В Австрия и Швейцария пазарът е доста труден. Може би най-много се внасят Италия и Швейцария.

- По-взискателни ли са купувачите на такъв тип автомобили, или са склонни да правят компромиси с качеството за сметка на цената?

 Днешните купувачи са по-взискателни и претенциозни. Аз държа в моята автокъща всеки автомобил да мине през сервиз, да се прегледа и купувачът да е наясно какво купува. Препоръчвам на всички да си купуват коли "втора ръка" от реномирани автокъщи.

Тези, които имат знака на "АВА", това е нашата асоциация, в която участват над 100 фирми, са с гаранция за качеството и могат да бъдат сигурни, че купувачът ще бъде покрит ако нещо се случи в бъдеще. Всички фирми, които членуват в Асоциацията са стари търговци на коли, които държат на името си.

- Доколко марката и нейният произход влияят при избора на автомобил и кои са най-трудните за поддържане автомобили от гледна точка на авточасти?

Не мисля, че марката играе роля при избора на автомобил. Хората гледат да си купят по-запазен автомобил, на по-малко години и с по-добро качество.

Забелязвам, че хората вече не робуват на марките. Напоследък много по-малко се продават от скъпите марки като BMW и Mercedes.

Аз продавам много японски автомобили - напоследък доста често Honda. Това е много качествен и хубав автомобил. Трудни за поддържане може би са Audi и Mercedes, които имат доста тежка поддръжка.

- Интернет помага ли на продажбите?

Помага. Много!

Коментари: 0