Тъмни облаци над инвеститорите във Facebook
Голяма част от спадовете на цената на акциите в компанията се дължат на объркването сред инвеститорите и по-точно в това, какъв вид растеж те могат да очакват от рекламния модел на социалната мрежа
Акциите на Facebook загубиха близо 21 на сто от стойността си през последния месец, а инвеститорите са все по разтревожени от цикъла на негативни новини около социалната мрежа, както и от дългосрочните перспективи на компанията.
Някои от спадовете могат да бъдат причислени като следствия на някои отделни събития, но друга част от тях се дължат на объркването сред инвеститорите и по-точно в това, какъв вид растеж те могат да очакват от рекламния модел на Facebook.
"Настроенията спрямо Facebook са ужасни в момента", казва Брайън Визер, анализатор в Pivotal Research. "Много инвеститори са разочаровани от факта, че не се вижда удвояване на растежа".
Акциите стигнаха 28,97 долара на 2 май, ден след като приходите за първото тримесечие на Facebook бяха публикувани, което показа потенциала от новите рекламни продукти. Но с течение на два търговски дни, цената отново пропълзя обратно към състоянието си отпреди приходите, като затвори на 27.57 долара на 6 май.
След това ценните книжа продължиха да спадат през следващите няколко седмици достигайки 22,97 щатски долара при затварянето на 6 юни, което е с 40% по-ниска стойност от тази на листването през май 2012 година.
В началото на април компанията пригнозира приходи от мобилна реклама тази година в размер на 1 милиард долара. Според експертите точната сума ще бъде около 965 млн. долара, което е два и половина пъти повече в сравнение с 2012 г.
Тогава Facebook за първи път разкри печалбите си от реклама през различните видове мобилни устройства, които възлизаха на 391 млн. долара. Статистиката показва, че месечно над 1 милиард души влизат в социалната мрежа, като половината от тях използват за целта смартфони и таблети и експанзията на онлайн рекламата е повече от очевидна.
Въпреки добрите перспективи пред компанията за второто тримесечие обаче, инвеститорите остават объркани. Очакваната печалба от 14 цента на акция и приходи от 1.6 млрд. долара за тримесечието до края на юни могат да не се окажат достатъчни за повишаване на стойността на ценните книжа в краткосрочен план.