Alitalia е мъртва след 75 турболентни години
Националният превозвач на Италия извърши последния полет в своя живот
Alitalia, някога символ на италианския стил и блясък, изпълни последния си полет в своята 75-годишна история, съобщава Reuters. Националният авиопревозвач на Италия от години страда от лошото си управление, а COVID кризата просто ускори процеса по нейното закриване.
Част от активите на управляваната от държавата фирма ще бъдат прехвърлени на ново държавно дружество Italia Trasporto Aereo (ITA), което ще е и новият национален превозвач на страната.
Традиционният избор на папи, звезди на шоубизнеса и на италианския политически елит, Alitalia се управлява от назначени от държавата администратори от 2017 г., опитвайки се да избегне ликвидирането.
Нощен полет от столицата на Сардиния Каляри, който кацна в Рим около 21.00 ч., отбеляза последния миг за авиокомпанията, основана през 1946 г. За този период от 75 години превозвачът беше съпътстван от няколко преструктурирания и промени в собствеността.
Компанията е завършила само една година на зелено този век, а правителството много пъти трябваше да я спасява, като е похарчило над 8 млрд. евро само през последните три години.
Както често се е случвало в историята ѝ, и последните действия около Alitalia бяха свързани с политически спор, като крайнодясната опозиционна партия „Братя на Италия“ обвиняваше правителството на премиера Марио Драги фалита на авиопревозвача.
„Днес губим още едно бижу, компания, която е изковала историята на нашата нация и ... ни накара да се гордеем, че сме италианци“, каза лидерът на партията Джорджа Мелони.
След като се опита да продаде Alitalia на частни инвеститори, през 2020 г. Рим се предаде пред пагубните последици от пандемията за авиокомпанията и реши да създаде ITA от нейната пепел.
Новият превозвач, в който правителството ще инвестира 1.35 млрд. евро за три години, ще започне с 52 самолета и 2800 служители, в сравнение с около 110 самолета и 10 000 работници в Alitalia.
Съгласно споразумение, договорено с Европейската комисия, трябва да има ясно разграничение между Alitalia и нейния наследник, а новият превозвач трябва да бъде на печалба до края на своя бизнес план за периода 2021-2025 г.
Въпреки това може да се окаже трудно за ITA да се отърси от тежкото наследство на своя предшественик, белязано от високи разходи, лошо управление и тежко политическо и синдикално влияние.
Новият превозвач води преговори за закупуване на марката на Alitalia и се очаква да запази традиционната зелено-бяло-червена ливрея.
Стартирането на новия превозвач поставя въпроса за бъдещето на повече от 7000 работници на Alitalia, които ще бъдат подложени на схема за временно уволнение, платена от правителството поне до септември 2022 г.