Facebook: Една 800-милиардна машина за клонинги
Гигантът търпи критики, че не създава собствени иновации
Facebook, 4 години по-рано: В компанията се случва нещо вълнуващо и като че ли по-различно. По онова време корпорацията, все още известна преди всичко като социална мрежа, обособява звеното Building 8 за хардуерни разработки. В него група учени и инженери се бяха заели с футуристична технология в областта на телепатията и изследваха възможностите за писане със силата на мисълта.
Още тогава е ясно, че подобна идея изобщо може да не види бял свят, но тя изглеждаше като нещо новаторско и невиждано до този момент. Скоро след това обаче директорът, който оглавяваше подразделението, напусна Facebook. А Building 8 се преименува на Portal (същото име носи и интелигентният високоговорител на компанията, с който тя опитва да се конкурира с Amazon).
Любопитно е, че по онова време пазарната капитализация на Facebook е повече от двойно по-малка от сега. Към днешна дата компанията се оценява на 770 млрд. долара, а през 2017 г. – на около 350 млрд. долара.
Междувременно Facebook се утвърди като една от най-ценните, големи и известни технологични компании в света. Днес тя притежава впечатляваща мощ, а заедно с Google доминират например пазара за онлайн реклама.
През годините обаче компанията на Марк Зукърбърг си спечели противоречив имидж. Едно от лицата и е на гигант, който предпочита на клонира популярните функции на конкурентите си, отколкото да разработва сам иновациите, пише CNN.
Анализът идва след появилата се новина, че Facebook вече готви функция като тази на набиращото все по-голяма популярност приложение Clubhouse – аудио чат стаи. И преди това обаче компанията успя да натрупа дълъг списък с продуктови клонинги, заимствайки опита на YouTube, Twitch, TikTok, LinkedIn, Pinterest и Slack. Една от най-пословичните стъпки в тази посока е копирането на сторитата на Snapchat през 2016 г.
А когато не може да ги победи, Facebook ги купува. Така компанията придоби Instagram през 2012 г., както и WhatsApp и Oculus. Някои от тези ходове засилиха регулаторния натиск върху гиганта в САЩ. С времето корпорацията получи обвинения, че злоупотребява с господството и монополната си позиция.
Последователните клонирания повдигат и фундаментални въпроси относно способността на Facebook да прави иновации, които често се смятат за жизнената сила на всяка технологична компания. Това със сигурност не е първата организация в сектора, която си присвоява чужди идеи. Трудно е обаче човек да се сети кога е последният път, в който Facebook създаде нещо наистина иновативно, което да е оригинално нейно.