ГЕРБ и „Патриотите“ озадачиха с предложение в СОС
Общинските съветници искат държавата да плати за таксиметровите шофьори, но тя още не знае
Обсъждането на доклада за мерките за подпомагане на таксиметровия бранш в София предизвика бурни дебати по време на заседание на комисията по транспорт към Столичния общински съвет (СОС). Съветниците Карлос Контрера ("Патриоти за София") и Зафир Зарков (ГЕРБ) предлагат за 2021 г. патентният данък върху таксиметровия превоз да е в размер на 850 лв., но превозвачите да заплащат само 300 лв. А разликата до размера на определения от СОС данък да бъде поета от държавния бюджет.
Формално очакваното дофинансиране цели преодоляване на негативния ефект от продължаващата епидемична обстановка на територията на страната и облекчаване на икономическите последствия от COVID-19 и наложените в тази връзка ограничения. Разчетите на общинските съветници показват, че таксиметровият бизнес ще си спести приблизително на 2.8 млн. лв.
Прочитайки проекта за решение, в мен възникват няколко въпроса. Какво прави Столична община, за да повиши собствените си приходи? Как Столична община оцелява с изключително ниския размер на приходите, които взима от различни данъци и такси, без да се налага непрекъснато да моли държавата и други финансови институции да отпускат помощи?“, попита независимият общински съветник Борис Бонев.
Той изрази притеснения относно точка 5 в проекта за решение. „В нея става ясно, че едва ли не, ако държавата не даде тези средства и не компенсира разликата, шофьорите ще се наложи да си я платят. И така хора, които в момента твърдят, че им е невъзможно да си платят 850 лв. за следващата година, ще имат данък от над 1000 лв. В тези пари се включва и редовния данък и компенсацията, която може да не е покрита от държавата“, обясни Бонев. Той се съмнява, че Столична община ще може да гарантира данъчна сигурност за таксиметровите шофьори.
Председателят на комисията по транспорт и пътна безопасност Карлос Контрера отговори, че е време да се дискутира приходната част на Столична община, но не и в контекста на заседанието на комисията.
Не очаквайте от мен като общински съветник да съм запознат на минутата с тези данни. Нещо повече, аз мисля, че вие размивате и отмествате разговора за решаването на проблемите на таксиметровия бранш. Що се отнася до гаранциите, през държавния бюджет се изплащат компенсациите на общините. За целта трябва да се осигурят средства“, коментира Контрера.
Припомняме, че въпросът за мерките, които Столична община предвижда за увеличаване на собствените си приходи, е задаван многократно от Борис Бонев. „Всеки път когато стане дума за опрощаване на някакви вземания, ми се обяснява, че не е време да се дискутира голямата картинка. Не получавам ясен отговор. Фактът е, че вече втора година София е в криза заради пандемията. Различни браншови организации настояват за покриване на загуби, за отлагане на плащания и данъци“, обясни Бонев.
Според него Столична община не предприема абсолютно никакви мерки, за да има по-висока събираемост на задълженията. Най-абсурдният пример за това е такса разрешително за строеж, която не е пипана от 15 години. „Само тя може да донесе няколко десетки милиона към бюджета на Столична община. С тези средства ще могат да бъдат компенсирани не само таксиметровите шофьори, но и градския транспорт. Ще могат да се построят детски градини, да се ремонтират улици и тротоари.
Не разбирам как в решение на Столичния общински съвет се казва цитирам: „ Дава съгласие от държавния бюджет да се изплатят тези компенсации. Какъв е СОС, че да дава съгласие? По тази логика да напишем писмо до ЕС, че даваме съгласие да ни се изплатят 10 млрд. и да си щракаме с пръсти“, ироничен бе Бонев.
Той е категоричен, че Столична община моли да получи финансова помощ от държавата, без да е предприела съответните мерки да бъде изрядна във финансово отношение. От таксиметровия бранш коментираха, че няма нов бюджет, а се изпълнява стария.
„Напълно подкрепям изказването на Борис Бонев. Приходите в една община са важно перо. Бройката на таксиметровите водачи в София намалява драстично и не я ясно дали догодина ще могат да се съберат и тези 300 лв. данък. Как шофьорите ще доплатят тези пари до 850 лв., ако държавата не се намеси. То ще стане революция“, обясни председателят на такси синдикат към КТ "Подкрепа" Румен Свиленов.