Kалифорния забрани продажбите на бензинови автомобили след 2035 г.

След 15 г. половината от покупко-продажбите на пътнически превозни средства в САЩ ще бъдат на електрически или хибридни модели

Kалифорния забрани продажбите на бензинови автомобили след 2035 г.

Снимка: Pixabay

Енея Георгиева Автор: Енея Георгиева

Калифорния направи решителна крачка към “зелена“ икономика, като нареди на регулаторите да започнат постепенното премахване на двигателите с вътрешно горене и да забранят продажбата на всички нови бензинови автомобили след 2035 г. Анализаторите се притесняват как отслабената автомобилна индустрия ще се изправи след удара, пише Bloomberg.

Губернаторът Гавин Нюсъм принуди производителите на автомобили, които така или иначе са под натиск да се откажат от изкопаемите горива и да създадат ново поколение електрически превозни средства. Към този момент автомобилната индустрията е зависима главно от продажбите на бензинови спортни автомобили и пикапи, които допринасят за по-голямата част от приходите. Това не възпрепятства традиционните автомобилни производители да инвестират милиарди долари в нови електромодели.

Надпреварата за екологични превозни средства започна отдавна“, коментира Мери Никълс, председател на Съвета за въздушни ресурси в Калифорния, който регулира въглеродните емисиите на всичко - от петролните рафинерии до електроцентралите и автомобилите.

Калифорния се присъединява към повече от двайсет други държави, включително Великобритания, Франция и Канада, които постепенно премахват двигателите с вътрешно горене. Амбициите на щата ще дадат огромен тласък на автомобилната индустрия. По-малко от 8% от новите превозни средства, регистрирани в Калифорния през първата половина на годината, са електрически. Bloomberg прогнозира, че през 2035 г. около половината от продажбите на пътнически превозни средства в САЩ ще бъдат електрически и хибридни автомобили. 

Стремеж за промяна

Целта е агресивна, но носи потенциал да ускори внедряването на електромобилите на пазара“, коментира Стефани Бринли, главен автомобилен анализатор в IHS Markit.

„Ако това наистина се случи, ще създаде причина и тласък за по-бърза промяната“, добави Бринли. Наредбата на Нюсъм, подписана на капака на предстоящия електрически Ford Mustang Mach-E, неизбежно ще даде тон за останалите щати в цяла Америка. Освен, че Калифорния е най-големият автомобилен пазар в САЩ, щатът е и един от най-големите потребители на бензин в страната и вторият по големина пазар за електромобили в света след Китай. Силата на транспортна политика на Калифорния винаги е зависела от факта, че автомобилните производители, други щати съмишленици и често цялата страна, са склонни да следват примера, който дава щата.

Гавин Нюсъм, губернатор на Калифорния, заяви: "Изправени сме пред климатична криза. Нуждаем се от смели действия. Калифорния отменя двигателя с вътрешно горене. До 2035 г. всяка нова кола, продавана в Калифорния, ще бъде превозно средство без емисии. Автомобилите не трябва да причиняват на децата ни астма, да влошават горските пожари и да причиняват топене на ледниците и покачване на морското равнище.

Остават ключови въпроси, включително дали Калифорния ще разреши продажбите на хибридни автомобили (продажбите на употребявани бензинови автомобили ще бъде разрешено), и дали останалата част от САЩ действително ще се присъедини към подобна политика, което до голяма степен зависи от предстоящите президентски избори. Докато администрацията на Тръмп се бори агресивно с усилията на Калифорния да затегне зелената си политика, номинираният за президент от Демократическата партия Джо Байдън се застъпи за широкото приемане на електрически автомобили и национална мрежа за зареждане, която да ги захранва.

Съществува и въпросът за прилагането на разпоредбата - постепенното спиране на използването на автомобили с двигателите с вътрешно горене в други части по света не е било особено ефективно. Изпълнителната заповед на калифорнийския губернатор не посочва точно как щатът ще се погрижи да се продават само автомобили с нулеви емисии.

Коментари: 0