Караджов иска да купи още вагони втора ръка от Deutsche Bahn
Министерството на транспорта вече купи 76 броя от германския превозвач, чиято климатична система обаче не е пригодена за тежките условия в България

© ECONOMIC.BG / БТА
Министерството на транспорта има готовност да закупи още 80 вагона втора ръка от Deutsche Bahn. Условието обаче е преди това да бъдат произведени елементи от климатичната инсталация за всички вагони, за да се реши проблема с климатиците. В момента тече такъв експеримент. Това се разбра от изказване на транспортния министър Гроздан Караджов по време на блиц контрол в парламента.
По думите му, дори с 60-те нови мотрисни електрически влака по различни поръчки недостигът на подвижен състав ще бъде решен само на 50%. И тъй като няма средства за още нови влакове, а и няма как да бъдат произведени бързо, ведомството сега е решило да прибегне до покупки втора ръка или наемане на вагони.
Караджов припомни за 76-те вагона, закупени от Deutsche Bahn през 2024 г. от Георги Гвоздейков, чиято климатична система създава проблеми вече две лета.
Министърът коментира, че тези вагони са за друг волтаж и обявената поръчка тогава не е била „доизкусурена докрай“.
„Преговаряме и работим усилено дали може да се произведат елементи от климатичната инсталация на всички вагони“, коментира министърът.
Ако това, което тече като експеримент в момента, се случи и спрат да отказват климатиците, тогава ще закупим още 80 вагона, за които имаме средства, и това ще обнови целия подвижен състав“, заяви още Караджов.
Министърът не даде подробности откъде е подсигурен финансовият ресурс за евентуалната покупка на допълнителните вагони и кой ще поеме разходите, свързани с обновяването на климатичната система на старите и новите бройки.
Припомняме, че държавата плати над 30.4 млн. лв. за подвижния състав на Deutsche Bahn с проблемна климатична система. Вагоните и проблемите с тях бяха силно критикувани от настоящия министър и дори от премиера Росен Желязков. Само преди месеци Караджов бе на мнение, че германският подвижен състав не е пригоден за нашата жп мрежа.
Темата за вагоните от Deutsche Bahn ме вълнуваше, когато бях министър на транспорта, и тогава се отказахме от този подход, защото беше ясно, че ресурсът за адаптацията им към българските условия ще бъде твърде скъп като ангажимент“, каза премиерът през юли.
Тогава заради проблема с климатиците, министърът нареди във влаковете за Варна, Бургас и Русе да пътува техник, който да рестартира климатичната система при нужда. Специалисти от Deutsche Bahn пък трябваше да дадат окончателно решение на проблема.