Германската техника е безсилна пред безхаберието в българските железници
Температурите във вагоните, закупени от бившия министър Георги Гвоздейков, достигат 40 градуса

© ECONOMIC.BG / БТА
Посланикът на Германия у нас Ирене Мария Планк и бившият министър Георги Гвоздейков
Почти 40 градуса във влаковете на БДЖ през юли 2025 г. И това при положение, че само преди седмица транспортният министър Гроздан Караджов обеща комфорт за пътниците, избрали да използват държавните железници. Снимка на термометър, качена в популярна фейсбук група за жп транспорт, показва обаче, че в новите стари вагони, купени миналата година от германската Deutsche Bahn, температурата е далеч от комфортна.
Решението, макар да изглежда комично, е отделен техник, който може би няма какво друго да прави, да пътува с германските вагони втора ръка и да рестартира климатиците, когато спрат да работят. И докато това е все пак някаква възможност, макар и абсурдна, в старите купета от години действа друг механизъм – бутилка, държаща прозореца отворен, за да може въздухът да циркулира.
Всичко това се случва в момент, в който държавното дружество се опитва да върне част от доверието на пътниците с подновен подвижен състав – включително и чрез закупените от Deutsche Bahn 76 употребявани вагона. Сделката бе обявена за изгодна: над 30.4 млн. лв. за подвижен състав в „добро експлоатационно състояние“. На практика обаче още в първите месеци от въвеждането им в експлоатация някои от вагоните вече бяха извадени от движение за профилактика.
Климатиците отказват
Отдавна е ясно, че БДЖ има проблем с климатизацията. През годините пътниците свикнаха да се возят в заснежени вагони през зимата, а през лятото – на отворени прозорци. Макар и втора ръка, германските вагони трябваше да променят поне малко суровата действителност. Проблемите с климатизацията при тях обаче се оказаха сериозни. Поради спецификите на дизайна им прозорците не могат да се отварят. Това превръща пътуването в капан, когато климатикът откаже. А това се случва често, призна още миналата година бившият управител на „БДЖ – Пътнически превози“ инж. Венцислав Славков.
Няма как при тези външни температури, каквато и да е климатична инсталация да издържи“, каза той тогава.
По думите му при 40 градуса на сянка и силно нагрят метален корпус вътрешната температура във вагона може да достигне 60 градуса – ситуация, при която всяка техника е поставена на ръба.
Така вагоните бяха изкарани за профилактика. Тогава обаче не беше ясно, че всъщност германският подвижен състав най-вероятно въобще не е пригоден за нашата жп система – това стана ясно съвсем наскоро от изказване на настоящия транспортен министър Гроздан Караджов. Нещо повече – премиерът Росен Желязков в понеделник коментира темата, като заяви, че германските вагони не са пригодени за българските условия.
Темата за вагоните от Deutsche Bahn ме вълнуваше, когато бях министър на транспорта и тогава се отказахме от този подход, защото беше ясно, че ресурсът за адаптацията им към българските условия ще бъде твърде скъп като ангажимент“, каза премиерът.
Премиерът буквално признава, че вагоните са непригодни за българската действителност и който е сключил сделката – тогавашният транспортен министър Георги Гвоздейков и ръководството на БДЖ – или са нямали представа какво са правили поради некомпетентност, или са го направили умишлено поради користни цели.
Сега, за да се справи евентуално с проблема, министър Караджов разпореди във влаковете по основните летни направления – София – Варна, София – Бургас и София – Русе – да пътува техник, който по време на движение да рестартира климатичната система при нужда. Очакват се и специалисти от Deutsche Bahn, които да дадат окончателно решение.
Но, и от думите на Желязков, и от факта, че казусът беше същият и миналото лято, изглежда, че проблемът е нерешим. Или отново говорим за безхаберие.
Историята на „изгодната“ сделка
Новите стари вагони започнаха да пристигат у нас през миналата година. Част от вече въведените в експлоатация обаче бяха извадени за профилактика още през юни, тъй като „за по-малко от месец са изминали повече от 12 000 км“ – праг, след който е задължителна профилактика.
Вагоните бяха закупени по инициатива на служебния транспортен министър Георги Гвоздейков. Сделката бе обявена като спешна и стратегическа, предвид острия недостиг на подвижен състав в БДЖ.
Поради липса на оферти от други европейски железопътни компании, БДЖ прие предложението на DB Fernverkehr AG – 76 вагона по 200 хил. евро без ДДС за брой, или общо над 30.4 млн. лв. с транспорта. В официалната документация от преговорите между БДЖ-ПП и германските железници се посочваше, че предложената цена „няма аналог в целия ЕС“.
Сравнено с цената на нов вагон (над 4.9 млн. лв. с ДДС), покупката изглеждаше разумна. Но се оказа, че цената не включва много важен компонент – адаптация към българските условия, включително екстремни летни температури.
Между вятъра и климатика
Докато германските вагони се „задъхват“ от претоварена климатизация, в старите вагони поне прозорците се отварят. Именно това към момента е „решението“ в останалите влакове на БДЖ – проветрение чрез открехнати прозорци и импровизирани методи за задържането им отворени. За комфорта на пътниците обаче това не е достатъчно.
Амбицията на министър Караджов да се модернизира БДЖ чрез покупки на нов подвижен състав няма да се реализира бързо. Новата поръчка за доставка на 10 нови влака на биодизел пък се доближава до границите на фантастиката предвид това, че БДЖ не може да се справи с експлоатацията на стари влакове. Експлоатацията при български условия изисква не просто техника, но и стратегия, поддръжка и гъвкавост – неща, които липсват до момента. Междувременно, пътниците продължават да пътуват в студ и пек – без алтернатива.