„Кауфланд“ се кани да придобие Централните хали в София

Инвестиционният проект е бил обсъден на заседание на Специализирания експертен съвет за опазване на недвижимите културни ценности на 19 юли

„Кауфланд“ се кани да придобие Централните хали в София

Снимка: Wikipedia / By Plamen Agov

9984 ~ 3 мин. четене
Мирела Вавова Автор: Мирела Вавова

Собственикът на веригата магазини „Кауфланд“ направи първа крачка към придобиването на емблематичните софийски Централни хали. Германската компания е подписала предварително споразумение за покупка на сградата. Все още обаче не е ясно дали сделката ще се осъществи, тъй като зданието има статут на паметник на културата и евентуалното преустройство на вътрешното пространство може да се окаже невъзможно. А Министерството на културата все още не се е произнесло окончателно по казуса и към момента не е съгласувало инвестиционния проект.

Досега обектът е бил гледан два пъти от Специализирания експертен съвет за опазване на недвижимите културни ценности (СЕСОНКЦ) – за последно на 19 юли, когато е представен и обсъден инвестиционният проект за Централни хали. По време на заседанието, видео от което е публикувано в YouTube, стана ясно, че „Кауфланд“ е възложила на архитектурното дружество „Int Arh“ да изготви проект за евентуалното преустройство.

Големият въпрос е дали той ще може да отговори на изискванията на властите, но и на условията за съвременна модерна търговия. Бидейки паметник на културата, сградата трябва запази своя специфичен характер. За „Кауфланд“ пък е важно да успее да извлече икономическа изгода и печалба от инвестицията.

Предизвикателството на рампата

От проекта става ясно, че фасадата на Централните хали няма да се променя. Железните колони и фонтанът в централното фоайе също ще се запазят. Голямото предизвикателство е рампата за доставки. Според логистичните изисквания до обекта трябва да има осигурен достъп за големи камиони. В случая това може да наложи преработване, тъй като сегашното съоръжение е правено преди половин век и отговаря на нуждите на по-малки превозни средства.

Освен че сама по себе си сградата на Централните хали е паметник на културата, при това от национално значение, тя също така се намира на ключово място. Имотът попада в границите на археологическия резерват „Антична Сердика и Средновековен Средец”, за който има предвидени специални режими на опазване. Евентуални строително-ремонтни дейности крият риск за археологическите находки и затова преработването на рампата може да се случи само след обстойни проучвания, които да покажат дали там не се намират ценни находки. Според археолозите отдолу може да има антична улица и крепостна стена.

От Министерството на културата изтъкват, че към момента не са изпълнени всички предписания.

А докато не се удовлетворят всички изисквания за адекватното опазване на сградата и нейната история, докато не се гарантира запазването на нейната автентичност и дух по адекватен начин, не може да има съгласуване.“

Страните по сделката

Централните хали в София са един от най-старите търговски комплекси. Строителството на закрития пазар започва през 1909 г., а вратите му отварят през 1911 г. В края на социализма – през 1988 г., е затворен за реконструкция и обновление. Години наред с обекта не се случва нищо, а той малко по малко се руши. Открит е отново през 2000 г., след като израелската компания „Аштром“ придобива 75% от собствеността им.

Тогава дружеството се оперира съвместно със Столична община, но по-късно местната управа продава своя дял. „Аштром“, която е пререгистрирана в Кипър, се превръща в едноличен собственик.

През последните две десетилетия търговията се трансформира и днес хората предпочитат да пазаруват в големи хипермаркети. Халите обаче не се промениха, за разлика от потребителските навици, което поведе „Аштром“ надолу по финансовата стълбица. Компанията търпи загуби и логично търси начин за излизане от ситуацията. Най-лесно би било да продаде собствеността си.

Предварителното споразумение е подписано с „Кауфланд“. От информацията на Министерството на културата става ясно, че то датира поне от половин година. За пръв път бъдещето на Централните хали е било обсъдено от експертите на 26 февруари 2021 г. – малко повече от месец преди изборите за нов парламент.

Що се отнася до „Кауфланд“, веригата е част от германския концерн Schwarz. Компанията навлиза в България през 2006 г., когато изгражда склад в с. Стряма. Скоро след това отваря първия си хипермаркет в Пловдив, а през 2009 г. и втория си – в София. Днес има 60 обекта в над 30 града. В последно време „Кауфланд“ натисна педала и на онлайн експанзията си, улавяйки тласъка на пандемията от COVID-19.

Подкрепи Economic.bg