„Кауфланд“ се кани да придобие Централните хали в София
Инвестиционният проект е бил обсъден на заседание на Специализирания експертен съвет за опазване на недвижимите културни ценности на 19 юли
Собственикът на веригата магазини „Кауфланд“ направи първа крачка към придобиването на емблематичните софийски Централни хали. Германската компания е подписала предварително споразумение за покупка на сградата. Все още обаче не е ясно дали сделката ще се осъществи, тъй като зданието има статут на паметник на културата и евентуалното преустройство на вътрешното пространство може да се окаже невъзможно. А Министерството на културата все още не се е произнесло окончателно по казуса и към момента не е съгласувало инвестиционния проект.
Досега обектът е бил гледан два пъти от Специализирания експертен съвет за опазване на недвижимите културни ценности (СЕСОНКЦ) – за последно на 19 юли, когато е представен и обсъден инвестиционният проект за Централни хали. По време на заседанието, видео от което е публикувано в YouTube, стана ясно, че „Кауфланд“ е възложила на архитектурното дружество „Int Arh“ да изготви проект за евентуалното преустройство.
Големият въпрос е дали той ще може да отговори на изискванията на властите, но и на условията за съвременна модерна търговия. Бидейки паметник на културата, сградата трябва запази своя специфичен характер. За „Кауфланд“ пък е важно да успее да извлече икономическа изгода и печалба от инвестицията.
Предизвикателството на рампата
От проекта става ясно, че фасадата на Централните хали няма да се променя. Железните колони и фонтанът в централното фоайе също ще се запазят. Голямото предизвикателство е рампата за доставки. Според логистичните изисквания до обекта трябва да има осигурен достъп за големи камиони. В случая това може да наложи преработване, тъй като сегашното съоръжение е правено преди половин век и отговаря на нуждите на по-малки превозни средства.
Освен че сама по себе си сградата на Централните хали е паметник на културата, при това от национално значение, тя също така се намира на ключово място. Имотът попада в границите на археологическия резерват „Антична Сердика и Средновековен Средец”, за който има предвидени специални режими на опазване. Евентуални строително-ремонтни дейности крият риск за археологическите находки и затова преработването на рампата може да се случи само след обстойни проучвания, които да покажат дали там не се намират ценни находки. Според археолозите отдолу може да има антична улица и крепостна стена.
От Министерството на културата изтъкват, че към момента не са изпълнени всички предписания.
А докато не се удовлетворят всички изисквания за адекватното опазване на сградата и нейната история, докато не се гарантира запазването на нейната автентичност и дух по адекватен начин, не може да има съгласуване.“
Страните по сделката
Централните хали в София са един от най-старите търговски комплекси. Строителството на закрития пазар започва през 1909 г., а вратите му отварят през 1911 г. В края на социализма – през 1988 г., е затворен за реконструкция и обновление. Години наред с обекта не се случва нищо, а той малко по малко се руши. Открит е отново през 2000 г., след като израелската компания „Аштром“ придобива 75% от собствеността им.
Тогава дружеството се оперира съвместно със Столична община, но по-късно местната управа продава своя дял. „Аштром“, която е пререгистрирана в Кипър, се превръща в едноличен собственик.
През последните две десетилетия търговията се трансформира и днес хората предпочитат да пазаруват в големи хипермаркети. Халите обаче не се промениха, за разлика от потребителските навици, което поведе „Аштром“ надолу по финансовата стълбица. Компанията търпи загуби и логично търси начин за излизане от ситуацията. Най-лесно би било да продаде собствеността си.
Предварителното споразумение е подписано с „Кауфланд“. От информацията на Министерството на културата става ясно, че то датира поне от половин година. За пръв път бъдещето на Централните хали е било обсъдено от експертите на 26 февруари 2021 г. – малко повече от месец преди изборите за нов парламент.
Що се отнася до „Кауфланд“, веригата е част от германския концерн Schwarz. Компанията навлиза в България през 2006 г., когато изгражда склад в с. Стряма. Скоро след това отваря първия си хипермаркет в Пловдив, а през 2009 г. и втория си – в София. Днес има 60 обекта в над 30 града. В последно време „Кауфланд“ натисна педала и на онлайн експанзията си, улавяйки тласъка на пандемията от COVID-19.