Колко пари ще похарчат домакинствата за Великден
Над 96 милиона яйца ще се боядисат за празника, показва проучване

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Великден е един от най-големите и обичани семейни български празници. По традиция на него се боядисват великденски яйца, а на трапезата присъстват още агне и козунак. Тази година българите ще похарчат средно за празника около 162 лв. и ще боядисат над 96 млн. яйца, показва проучване на маркетинговата агенция Pragmatica, направено по поръчка на Starcom България.
Най-консумирани храни отново ще са козунакът (96%) и яйцата (94.9%). Проучването сочи още, че домакинствата ще се снабдят с яйца предимно от супермаркетите (51.5%). Немалка част, обаче, ще сложат на трапезата си и яйца, които ще са домашно производство (29.5%) или от фермерски базар/био магазини (19.1%).
Очаква се броят на боядисаните яйца да е 96 204 032, като 1/3 от тях ще са в традиционния червен цвят, сочи още проучването. Една от основните теми за Великденските празници е козунакът като 68.2 % от анкетираните посочват, че планират да консумират купешки такъв. Ръчно омесените козунаци в домашна обстановка ще са чувствително по-малко (30.7%), което не е изненадващо предвид трудоемкото им приготвяне и само 1.1% категорично няма да консумират от традиционния продукт.
В последните години в България се наблюдава засилено търсене на шоколадови изделия, наред с традиционните храни на трапезата. След козунака, яйцата и агнешкото месо, се нареждат шоколадовите зайци и фигурки (40.7%). Това е сравнително нова тенденция за България, която добива все по-голяма популярност и у нас.
Интересен факт е да се отбележи, че според последното преброяване от НСИ, самоопределилите се като православни християни са 4 374 135, от които около 580 000 или едва 16,8% заявяват, че спазват великденски пост (строг или нестрог), а 83.2% посочват, че не се подлагат на хранителни ограничения.
Що се отнася до пътуването по време на почивните празнични дни, почти 1/3 от целевата посочват, че имат планове да пътуват, като дестинациите, които ще посетят, са предимно в рамките на страната. Личният автомобил (81.1%) ще е основното превозно средство, с което ще се придвижват, близо 16% ще изберат да пътуват с влак или автобус и само 4.3% ще пътуват със самолет за празничните дни.