Коронакризата удари силно и продажбите на шампанско

Популярната празнична напитка често се използва като барометър на глобалните кризи

Коронакризата удари силно и продажбите на шампанско

Снимка: Pixabay

Изминаха седем месеца от началото на пандемията от коронавирус, а празненствата все още са малко. Големите събирания не се насърчават, а икономическите неприятности означават, че хората затягат харчовете си, което е лоша новина за производителите на шампанско, чиито продажби са тежко ударени от кризата.

Между януари и юли продажбите на дребно на популярната напитка във Франция са намалели с около 25% в сравнение с преди година. Понижението следва строгите ограничения за събития като търговски панаири, сватби и семейни тържества – където то обикновено се предлага свободно.

„Ще имаме намаление на продажбите си, това е неизбежно“, казва винопроизводителят Антоан Чике. "Всичко ще зависи от края на 2020 г., от това дали хората ще започнат да купуват отново. Не се съмняваме в това, че френското шампанско е основната напитка за тържествата в края на годината."

Спадът в продажбите означава увеличаване на запасите с десетки милиони бутилки, останали в избите. Вирусът е натоварил производителите с над 1.2 милиарда бутилки на склад, което представлява няколко години потенциални продажби. Това, от своя страна, оказва натиск върху цените.

Сега винопроизводителите са се съгласили да събират по-малко грозде, за да намалят продукцията на луксозното питие. Флоран Рокес-Бойзел, главен изпълнителен директор на винарна Champagne Boizel казва: "Това беше трудно решение, но взето заедно за общия интерес и бъдещето на Шампанско – за намаляване на добива до 8000 кг от хектар“.

За цялата година се очаква глобалният спад в продажбите да достигне до 30%, което е "колосален икономически шок, невиждан след Втората световна война", според профсъюза на производителите на шампанско SGV.

Изправени пред постоянното изтичане на лоши новини, индустрията на шампанското се опитва да преработи елитния образ на виното и да го представи като повече от подходящо за ежедневно пиене. Неотдавнашна реклама показа, че чаша шампанско е поставена до парче тост. „Няма какво да празнуваме, а просто нещо, на което да се насладим“, гласеше посланието.

Профсъюзът SGV изрази "силна загриженост" за износа за САЩ и Великобритания, двата най-големи пазара на шампанско извън Франция.

Популярната празнична напитка често се използва като барометър на глобалните кризи.

По-рано финансовата криза от 2008 г. и войната в Персийския залив доведоха до спад на потреблението в продажбите.

Коментари: 0