Краят на SMS-ите

Предимството на кратките съобщения остава само това, че не изискват връзка с интернет

Краят на SMS-ите
3842 ~ 4 мин. четене
Защо ни е необходим WhatsApp, ако имаме SMS? През 2009 г., когато се създаваше месинджър за смартфони, това не бе глупав въпрос. Днес вече никой не пита такива неща. По-скоро обратното: кой все още изпраща SMS при наличието на WhatsApp? 

Първоначално всичко беше много хубаво. През 1995 г. технологията, позволяваща да се осъществи приема и предаването на кратки текстови съобщения с помощта на мобилния телефон, стана достъпна в Германия. През 2012 г. тя достигна пикът на своята популярност – 59 милиарда съобщения с дължина на повече от 160 символа бяха изпратени само във Федералната република. От тогава тенденцията започна да залязва: по-малко от 38 милиарда съобщения през 2013 г., през 2014 г. - само 22,5 милиарда. 

Според изследването, проведено от консултантската фирма Dialog Consult, през 2015 г. броят на изпратените SMS е бил само една четвърт от обема през 2012 г. 

Kонкурентите на SMS 

Затова пък днес германците изпращат всеки ден почти 700 милиона съобщения чрез WhatsApp. И това не е единственият конкурент на SMS. Най-голямата в света социална мрежа Фейсбук, която от 2014 г. притежава и WhatsApp, в качеството на още една алтернатива предлага Facebook Messenger. Това приложение вече изпълнява най-различни „поръчения“ - от плащането на поръчки до повикването на такси. В началото на 2016 г. Facebook Messenger се използваше от 800 милиона души по цял свят. 

В тази надпревара участва и Apple. Неговата алтернатива на текстовите съобщения чрез телефонна връзка – iMessage – стартира през 2011 г. и работи на iPhone, iPad и компютрите Мас. 

През 2012 г. се появи на бял свят в Швейцария Threema. Тази служба поставя акцент на конфиденциалността, уверявайки, че нейният начин за шифриране на съобщенията надеждно защитава комуникациите от чужди очи. След разобличенията на Едуард Сноудън за работата на службите за сигурност в интернет броят на поклонниците на Threema и други подобни „надеждни“ месинджъри рязко се увеличиха. 

В Китай, където западните служби за обмен на мигновени съобщения често са блокирани, разпространение получиха местни алтернативи на SMS. Количеството на потребителите на услугата WeChat на мрежовия концерн Tencent неотдавна достигнаха 650 милиона – приръст с 39% в течение само на една година. 

Кой, както и преди, предпочита SMS

„Който днес изпраща от мобилния си телефон съобщения или фотографии, използва като правило интернет“, заяви Бернхард Роледер, генерален директор на Федералния съюз за информационни, телекомуникационни и компютърни технологии BITKOM. Според него дори в средносрочна перспектива SMS няма да бъдат напълно изтласкани. Преди всичко възрастните хора и тези, които са свикнали да ги пишат, изпращат текстови съобщения от своите мобилни телефони, пояснява в интервю за Дойче Веле Даниел Бергер, редактор на компютърното списание c't. 

Освен това, SMS използват много фирми: с тяхна помощ авиокомпаниите и банките изпращат на пътниците билети и еднократни пароли, железопътните компании информират за забавянето на влаковете, а фирмите за доставка – времето на пристигането на пратката. 

Въпреки това мобилните оператори вече не могат да печелят от SMS така, както е било в миналото. Макар текстовите съобщения в Германия да струват до 9 цента, клиентите с фиксирани тарифи често не трябва да плащат за тях допълнително. Също така съобщенията, които компаниите изпращат на своите клиенти, като правило се плащат на едро с големи отстъпки. Времената на милиардните приходи от SMS са в миналото. По данни на Dialog Consult, ако през 2009 г. доходите от текстови съобщения са достигали до 11% от оборота на мобилните оператори, то през 2014 г. - едва около 5%. 

WhatsApp за бизнеса

Безплатната услуга WhatsApp се планира да бъде внедрена и в бизнес сферата, където до ден-днешен предпочитанията са за SMS-ите. Съоснователят на компанията Ян Кум заяви в интервю за германската агенция ДПА: „Ако си спомняте как беше със SMS, то целта беше да се създадат два канала за комуникация – между хората, а също и между компаниите и хората. Първата задача ние изпълнихме, но смятаме, че с втората също можем да постигнем успех“. 

Даниел Бергер също вижда потенциал за растеж: „Смятам, че WhatsApp и Facebook Messenger ще се превърнат в платформиq предлагащи най-различни услуги, например - запазване на маса в ресторант“. Освен това, WhatsApp по-надеждно ще шифрира комуникацията по своите канали, увеличавайки по този начин шансовете да се превърне в посредник в общуването между компаниите и техните клиенти. 

В Индия, съобщи Ян Кум, вече съществува фирма, която приема поръчки за сандвичи чрез WhatsApp. Друг малък бизнес продава шоколади чрез неговата платформа. 

Отделни случаи или началото на голяма експанзия? Самият месинджър естествено се надява да става дума за последното и активно развива инструментите и предложенията, които да помогнат на различните компании ефективно да общуват с клиентите си. 

За момента предимството на SMS е в това, че „службата за кратки съобщения“ (от англ. SMS - Short Message Service) работи на всички видове телефони и без достъп до мрежата. Но рано или късно към мобилния интернет ще се присъедини целият свят. Тогава и това предимство ще изчезне.

Запишете се за нашия бюлетин


Подкрепи Economic.bg