КЗП: Пазете се от сайтове-фантоми при пазаруване в интернет
Те се появяват само за определен период от време, за да могат да акумулират печалби от нереални, несъществуващи оферти

~ 2 мин.
При пазаруване в интернет, най-сериозен
е рискът да попаднем на т. нар. мними търговци – сайтове- или профили-фантоми, които се появяват само за определен
период от време, за да могат да акумулират печалби от нереални, несъществуващи
оферти и след това да изчезнат. За това предупреди председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов пред Дарик радио.
„Регистрират се обикновено за кратък период от време, не съдържат достатъчно данни за
стоящите зад тях търговци и потребителите често се насочват към общуване през социалните мрежи. Когато комуникацията
се води само през някакъв чат от най-популярните, много лесно може да се окаже, че всичко е само една илюзия и че насреща
не стои реален търговец”, акцентира Маргаритов.
Председателят на КЗП обясни, че подобни
сайтове могат да бъдат разпознати по адресите
им, които обикновено представляват комбинация
от известна марка и нещо допълнително добавено към нея, като завършват с разширение на някоя от държавите-членки
на Европейския съюз.
„Окончанието на URL адреса не е показателно за това къде е регистриран
даденият търговец.
Потребителите винаги трябва да се уверят, че комуникация може да се осъществи, освен през чат, и през друг, по-надежден канал – имейл, телефон и
т.н., за да има по-голяма сигурност, че търговецът реално съществува”, обърна
внимание Маргаритов.
Преди
заплащането на онлайн покупка
да се изисква потвърждение, че поръчката е приета с анонсираните от
търговеца параметри. Тази препоръка
даде Димитър
Маргаритов във
връзка с пазаруването от електронни магазини по време на празничните почивни дни, когато хората ще имат повече
време за сърфиране в мрежата и разглеждане на сайтове, а атрактивни Великденски оферти със
сигурност няма да липсват.
„Често, особено големи електронни магазини с огромен
асортимент, след като потребителят е „натоварил кошницата си”, посочват, че
поръчката е получена. Но това не означава, че тя е приета, тъй
като в последствие би могло да се върне информация към клиента, че някоя от стоките не е налична за
дадения период от време или че по-късно
може да бъде доставена при други ценови параметри. Счита се, че сделката е
сключена тогава, когато действително е приета от отсрещната страна”, разясни Маргаритов.
Той допълни, че при сигнали
от потребители по повод съмнения за заблуди относно цени, параметри на стока,
условия за продажба и доставка, КЗП извършва проверка и оказва съдействие хората
да получат това, което са си избрали.