Най-търсени са кредитите до 5000 лева
Изгодният лихвен процент е сред най-важните фактори при избора на финансова институция
Мишел Фуйе:
За потребителските кредити, бизнес средата у нас, тенденциите в пазара на дребно, новите услуги и възможности на компанията, Economic.bgразговаря с Мишел Фуйе, изпълнителен директор на „БНП Париба Лични Финанси“.
- Г-н Фуйе, в кои региони на България най-често се теглят кредити?
Около 42% от ползвателите на кредити в България живеят в областните градове. От София са 15%, а 27% са в селата. Това показва националното проучване „Нагласи и навици на използване на кредити”, което проведохме през второто тримесечие на 2015 г.
Що се отнася до клиентите на БНП Париба Лични Финанси, България, при нас е по-висок процентът на хората от малките градове – 33%. Голяма част от тях се възползват от удобните решения за кредитиране, които предлагаме – кандидатстване за потребителски кредит през сайта на компанията, който е „виртуален магазин за кредити” и през онлайн магазините на търговските ни партньори, в който офертата за покупка на стоки на изплащане е удобно интегрирана и процесът е изключително лесен и бърз. Така и хората, в чийто градове няма големи магазини за бяла и черна техника, например, могат да си купят всичко необходимо за домакинството без да се налага да пътуват до някой по-голям град.
- Каква е средната сума, която взимат българите?
Данните от проучването показват, че над 70% от потребителските кредити са на стойност до 5 000 лева, а 15% са на в размер 5000 – 10 000 лева. Над 10 000 лева са 8% от кредитите. При нас делът на големите кредити е по-висок – 15%. Това се дължи на увеличаването на кредитния ни лимит до 70 000 лева и на разширяването на портфолиото от потребителски кредити, които предлагаме. През миналата година стартирахме специализирани кредити за покупка на нови и употребявани коли, а наскоро пуснахме и програмата „Домашни ремонти”, която предлагаме през фирми партньори и с която всеки може да финансира ремонта на жилището си по същия удобен начин, както и ако си купува телевизор на изплащане.
- Какви са основните критерии при избор на финансова компания?
За 60% от участниците в проучването „Нагласи и навици на използване на кредити” изгодният лихвен процент е един от най-важните фактори при избора на финансова институция. Удобството при кандидатстване е посочено като важен критерий от 43% от анкетираните, а 41% търсят институция, при която няма скрити условия. Сред останалите важни критерии са бързината и доверието. От участниците в проучването 34% заявяват, че одобрението до 1 ден е изключително важно, а 41% подчертават, че при избора на финансова компания търсят препоръка от приятел или роднина.
Ние се стремим да отговорим на тези основни изисквания на клиентите и затова всички наши продукти са с фиксирана лихва и непроменящи се условия за целия срок на договора. Освен това нямаме скрити такси и запознаваме клиента с всички клаузи по договора.
Удобството при кандидатстване се изразява в лесна процедура за кандидатстване, която пести време на клиента и възможност за използване на алтернативни канали като интернет и телефон. Мога да каже, че клиентите оценяват високо нашите инвестиции в тази посока и към момента близо 20% от запитванията за кредити към нашата компания са през интернет.
По отношение на алтернативните канали за кандидатстване, данните от проучването показват, че едва 10% от потребителите на кредити у нас са ги ползвали. В същото време 26% от интервюираните декларират, че в бъдеще биха кандидатствали дистанционно през интернет или по телефона. За сравнение, 30% от клиентите на БНП Париба Лични Финанси, България заявяват, че имат опит с различни от офис на компанията канали. Над 60% от тях смятат, че кандидатстването през алтернативни канали е улеснило процеса.
Хората искат и бързо одобрение на молбите и превод на средствата. Одобрение до 24 часа е особено важно за 34% от ползвателите на кредити. Други 51% посочват, че желаят да получат одобрение до 1 седмица. За да отговорим на тези изисквания, ние разработихме и прилагаме иновативна и ефективна система за одобрение на молбите. Така над 70% от клиентите получават отговор на молбите за покупка на стоки на изплащане до една минута, а останалите в рамките на 15 минути. Компанията дава становища на молбите за потребителски кредити до 1 час, а средствата се превеждат на клиента до 24 часа. Така отговаряме на търсенето на 44% от потенциалните ползватели на кредити, за които превод на парите до 24 часа е важно условие при избор на кредитна институция.
Разбира се, много важно е и доверието към финансовата институция. Според данните от проучването „Нагласи и навици на използване на кредити” 41% от потребителите на кредити в България избират финансова компания след препоръка от приятел или роднина. Други 39% заявяват, че кандидатстват за кредити от компания, с която са имали предишен опит.
- Какъв процент от потребителите обслужват кредитите си навреме? Има ли просрочия и за какъв период?
Мога да заявя, че качеството на нашия портфейл непрекъснато се подобрява и, че през последните няколко години нивото на необслужвани кредити при БНП Париба Лични Финанси, България е ниско. Например, 97 от 100 клиенти, които ползват нашия потребителски кредит за покупка на стоки на изплащане, редовно внасят вноските по заемите си.