Продажбите на Costa Coffee надхвърлят очакванията
Компанията мисли за лансирането на нови продукти от серията на българския пазар
Явор Монев, мениджър „Кафе и топли напитки“ в Кока-Кола ХБК България:
След като неотдавна направи рязък завой и придоби веригата Costa Coffee в сделка за над 5 млрд. долара, групата на „Кока-Кола Хеленик“ започна да продава и кафе продукти под известния бранд в магазини от широката търговска мрежа. Вече няколко месеца гамата е и на българския пазар. А за това как се развива продуктовата линия и какво може да очакват потребителите – Economic.bg разговаря с Явор Монев, мениджър „Кафе и топли напитки“ в Кока-Кола ХБК България.
Г-н Монев, наскоро „Кока-Кола ХБК“ обяви, че пуска новата гама продукти на Costa Coffee. Хората свързват този бранд основно с кафетериите, но очевидно стратегията на компанията е да излезе от тях. Какви точно продукти лансирате на нашия пазар и къде могат да бъдат намерени?
Символично е, че стартираме с лансирането на новите продукти именно в годината, в която Кока-Кола отбелязва 55 години в България. Високото качество на продуктите и емоциите, които носят на нашите потребители, са принципи, които затвърждаме още веднъж и с Costa Coffee. Марката има много интересни блендове кафе, освен емблематичния Мока Италия Сигничър Бленд, който може да опитате в кафетериите. Кафе майсторите на Costa разработиха гама от продукти за консумация вкъщи в четири бленда – както мляно, така и на зърна. Два от тях са базирани на бленда, познат от кафетериите и затова носят името Сигничър Бленд – тъмно и средно изпечен, за любители съответно на по-наситени шоколадови вкусове и за почитателите на по-балансирания вкус. Другите два бленда са от зърна 100% арабика – Брайт Бленд е съставен от зърна от Южна Америка и е с изразени цитрусови нотки, а Колумбия Сингъл Ориджин има специфични медно-портокалови нюанси. Безкофеиновото предложение на Costa Coffee за консумация вкъщи е мляно кафе, което като вкусов профил максимално се доближава до средно изпечения Сигничър Бленд. Гамата за консумация вкъщи може да откриете в повечето вериги, локални магазини и в интернет магазините за хранителни стоки.
Наред с продуктите за вкъщи, се гордеем и с професионалната ни серия, предназначена за приготвяне на професионални бариста машини. Блендовете в нея са изпечени така, че да извлекат максималната палитра от вкусове на кафе зърната. Вече близо 100 обекта в цялата страна пожелаха да сервират Costa Coffee на техните клиенти за консумация на място и в движение. Имаме много запитвания, но увеличаваме професионалните си клиенти бавно, за да сме сигурни, че рецептите на приготвяне на кафе напитките се спазват и качеството на услугата към крайния консуматор е устойчиво. Имаме и предложение за офиси с най-висок клас автоматични машини, предлагащи бариста качество.
Планирате ли да разраствате обектите, в които ще ги предлагате?
В магазините вече има добра дистрибуция – там, където сте свикнали да купувате кафе за вкъщи, ще намерите и Costa Coffee. В последните месеци виждаме тенденция на намаляване на честота на пазаруване и увеличаване на пазарската кошница и то в обекти с преобладаващи непланирани покупки – естествено е да търсим дистрибуция и в такива обекти и това е следващата ни стъпка. Ще разширим и партньорствата си с обекти в ХоРеКа (хотели, ресторанти, кафенета) с темпове, които гарантират устойчиво качество.
Какъв е интересът към продуктите вече няколко месеца, след като бяха лансирани?
Продуктът, съвременната опаковката и съотношението цена-качество бяха приети много добре, което доведе до бърза дистрибуция в магазинната мрежа.
Първите търговски обекти, които започнаха да предлагат Costa Coffee, спечелиха, защото изненадаха приятно своите клиенти, точно когато противоепидемичните мерки бяха леко разхлабени и пазаруването започна отново да е избор, а не стремеж да прекараш минимално време в магазина. Обратната връзка на някои от първите ни клиенти беше, че продажбите са надминали в пъти очакванията им.
Друго, което ни изненада, е делът ни в продажбите на блендовете на Costa Coffee 100% Арабика (Брайт бленд и Колумбия Сингъл Ориджин), имайки предвид утвърдените вкусове на българина към по-интензивните вкусове. В първия месец дори някои от тези артикули бяха изчерпани поради големия интерес.
Казвате, че България е страна с добре утвърдена кафе традиция, но все пак новата гама е във високия ценови сегмент и се появява в период на криза. Отразява ли се това на позиционирането ѝ у нас?
Преди лансирането имахме дискусии за вида на опаковката и количеството на кафе в нея и решението ни беше да изберем опаковки от 200 гр., но във възможно най-съвременната и иновативна опаковка. Целяхме да гарантираме и качество, и достъпност и с това решение дадохме възможност на потребителите да изпробват страхотния вкус на Costa Coffee. Мляното кафе, което има и най-голям дял от продажбите, е позиционирано в ценови коридор между 6 лв. и 7 лв. при регулярни цени за двата Сигничър бленда. 100% Арабика Брайт бленд е масово на цени под 8 лв. Вече няколко клиента промотираха продуктите с до 15% отстъпка, което удвои продажбите им. При този подход потребителите разполагат с възможност да имат висок клас кафе на достъпна цена.
Към този момент изглежда, че плановете ни се случват въпреки кризисната среда и че изборите, които сме направили, са били правилни.
Кой от блендовете се очертава като предпочитан за българите?
Още е рано да се каже, но аз като типичен Costa Coffee потребител започвам деня си с флет уайт, приготвен със Сигничър Бленд средно изпечено и го завършвам за десерт с чиста Колумбия, приготвена от нашия бариста обучаващ Кирил Кирилов.
Марката Costa Coffee е популярна освен с качеството на продуктите си, и с политиката си за устойчиво развитие. Каква е основната й цел?
Устойчивото развитие е водещ принцип както за Кока-Кола ХБК, така и за всички компании в Системата на Кока-Кола по света и ви уверявам, че това не са просто думи.
Aмбициозната визия за устойчивост, с която Costa Coffee реализира своя принос към обществото, върви успоредно с развитието на кафе бизнеса. Това включва елиминиране на отпадъците от опаковането, потреблението на енергия и вода в цялостната дейност и намиране на нови, интелигентни и устойчиви начини за намаляване на генерирането на отпадъци, за повторната им употреба и рециклиране.
Costa Coffee се стреми да осъществява дейността си на принципа на кръговата икономика, отдалечавайки се от процеса „произведи-употреби-изхвърли“ и приближавайки се към система, в която ресурсите се използват така, че се свеждат до минимум отпадъците, а се повишава повторната им употреба по цялата верига на производство – от зърната кафе до чашата.
Компанията рециклира близо 4000 тона използвана утайка от кафе всяка година, която се превръща в биогориво за отопление на домове в Обединеното кралство. По отношение на намаляване на въглеродните емисии това е еквивалент на засаждане на над 2000 акра гори, например.
Ще включите ли още нови продукти като част от дългосрочните планове за растеж на компанията в България?
Имаме много възможности и разглеждаме различни варианти за лансиране на нови Costa Coffee продукти още през следващата година. Най-важното за нас, когато правим тези планове, е да сме сигурни, че пазарната среда е релевантна за конкретния продукт и че ще доставим на потребители най-доброто възможно преживяване. Това е водещ принцип за цялото портфолио на Кока-Кола ХБК – от безалкохолните напитки и водата, през кафето до алкохолните брандове, които предлагаме.