Шонда Раймс: Разказвач на истории за $140 млн.
Авторката и продуцент на \"Анатомията на Грей\" и \"Скандал\" доминира американския тв ефир

© ECONOMIC.BG / Twitter
Шонда Раймс (вляво) с Опра Уинфри
~ 3 мин.
Миналата година Шонда Раймс подписаха сделка с Netflix за около 100 милиона долара. Тя вече доминира в телевизионните мрежи от над десетилетие. Но договорът й с Netflix пише история, защото сценаристката и продуцент е една от първите в шоубизнеса, който подписва ексклузивна сделка с компанията за стрийминг.
Сделката Netflix е най-новият диамант в короната на една от най-успешните, креативни и най-богати жени в телевизията. С нетно богатство от 140 млн. долара, Шонда Раймс е най-богатата жена в тв продуцирането в САЩ.
Историята
Шонда Раймс е родена в Чикаго през 1970 г. Майка й е администратор в колеж, а баща й е преподавател. Тя има бакалавърска степен от Дартмут. След кратка кариера в рекламния бизнес в Сан Франциско, Шонда се мести в Лос Анджелис, където завършва магистратура в Училището по кино изкуства на Университета в Южна Калифорния.
След филмовото училище, Шонда се оказа в позиция, с която много от авторите на Холивуд са се сблъсквали - като безработна. За известно време стажува в продуцентската компания на Дензъл Уошингтън. Работила е и различни други неща, включително офис мениджър, а след това като съветник в център за работа с психически болни и бездомни.
През цялото това време обаче тя продължава да пише и в края на краищата сценарият, който написва, е купен от New Line Cinema. След това е наета като съавтор на сценария на успешния филм за HBO от 1999 г., Introducing Dorothy Dandridge. Това й пробива път и тя е наета да напише редица сценарии, включително за филма Crossroadsна на Бритни Спиърс от 2002 г., който, макар и критично приет, печели повече от 60 милиона долара в боксофиса.
Пробивът
През 2003 г. Раймс започва да работи като доброволец по нов проект - "Анатомията на Грей". Телевизия ABC пуска поредицата посред сезона на 2005 г., но до края на първия сезон "лекарската поредица вече има 20 милиона зрители всяка седмица.
През 2007 г. Шонда Раймс създава и продуцира продължението на "Анатомия на Грей" - "Частна практика" (Private Practice), която изкарва шест сезона.
През 2012 г. е премиерата на "Скандал" и това е първото шоу, създадено от афро-американка и с афро-американка като главен герой (Кери Уошингтън като Оливия Поуп).
През 2014 г. е премиерата на друг успешен проект на Раймс - "Как да ни се размине за убийство". През 2015 г. е премиерата на The Catch (излъчван у нас под името "Игра на лъжи".
През 2018 г. стартират две нови нейни продукции - Station 19 и For the People.
Шонда Раймс и нейната продуцентска компания Shondaland царуват не само в ABC, но и целия телевизионен праймтайм.
Сделката Netflix е най-новият диамант в короната на една от най-успешните, креативни и най-богати жени в телевизията. С нетно богатство от 140 млн. долара, Шонда Раймс е най-богатата жена в тв продуцирането в САЩ.
Историята
Шонда Раймс е родена в Чикаго през 1970 г. Майка й е администратор в колеж, а баща й е преподавател. Тя има бакалавърска степен от Дартмут. След кратка кариера в рекламния бизнес в Сан Франциско, Шонда се мести в Лос Анджелис, където завършва магистратура в Училището по кино изкуства на Университета в Южна Калифорния.
След филмовото училище, Шонда се оказа в позиция, с която много от авторите на Холивуд са се сблъсквали - като безработна. За известно време стажува в продуцентската компания на Дензъл Уошингтън. Работила е и различни други неща, включително офис мениджър, а след това като съветник в център за работа с психически болни и бездомни.
През цялото това време обаче тя продължава да пише и в края на краищата сценарият, който написва, е купен от New Line Cinema. След това е наета като съавтор на сценария на успешния филм за HBO от 1999 г., Introducing Dorothy Dandridge. Това й пробива път и тя е наета да напише редица сценарии, включително за филма Crossroadsна на Бритни Спиърс от 2002 г., който, макар и критично приет, печели повече от 60 милиона долара в боксофиса.
Пробивът
През 2003 г. Раймс започва да работи като доброволец по нов проект - "Анатомията на Грей". Телевизия ABC пуска поредицата посред сезона на 2005 г., но до края на първия сезон "лекарската поредица вече има 20 милиона зрители всяка седмица.
През 2007 г. Шонда Раймс създава и продуцира продължението на "Анатомия на Грей" - "Частна практика" (Private Practice), която изкарва шест сезона.
През 2012 г. е премиерата на "Скандал" и това е първото шоу, създадено от афро-американка и с афро-американка като главен герой (Кери Уошингтън като Оливия Поуп).
През 2014 г. е премиерата на друг успешен проект на Раймс - "Как да ни се размине за убийство". През 2015 г. е премиерата на The Catch (излъчван у нас под името "Игра на лъжи".
През 2018 г. стартират две нови нейни продукции - Station 19 и For the People.
Шонда Раймс и нейната продуцентска компания Shondaland царуват не само в ABC, но и целия телевизионен праймтайм.
"Скандал" и "Анатомията на Грей" са две от най-ценните шоу програми на АВС и представляват около 5% от общите рекламни приходи на телевизията - малко повече от 300 милиона долара за сезон. И това не включва още десетки милиони долари за лицензионни права за излъчване на "Анатомията на Грей" от други тв канали и в чужбина.
Още по-впечатляващо е, че в епохата на спадане на зрителската аудитория за традиционната телевизия, повече от 90% от аудиторията на "Анатомията на Грей" следи и "Скандал". Продукциите на Шонда Раймс абсолютно доминират в критичната демографска група на жените от 18 до 49 години, което я прави много ценен актив на ABC.
Още по-впечатляващо е, че в епохата на спадане на зрителската аудитория за традиционната телевизия, повече от 90% от аудиторията на "Анатомията на Грей" следи и "Скандал". Продукциите на Шонда Раймс абсолютно доминират в критичната демографска група на жените от 18 до 49 години, което я прави много ценен актив на ABC.
Състоянието на Шонда Раймс е натрупано почти изцяло от годините й в ABC и сериалите, които е създала за телевизията. Тя получава не само сума за всеки епизод, който е продуцирала за всяко от своите шоута - а те са над 317 епизода само от "Анатомията на Грей", но и допълнителни 10 милиона долара годишно през последните три години от ABC и най-малко 10%, когато въпросните сериали се излъчват от други телевизии или са продадени на компании за стрийминг. Така сумата възлиза на по 1 милион за всеки епизод.
Сериите на Раймс са генерирали поне 2 милиарда долара приходи за ABC чрез реклами, продажби и международно лицензиране.
Фенове на Раймс са нетърпеливи да видят какво ще е следващото й шоу. Няма да се налага да чакаме дълго, първият й проект се основава на истинската история на светската лъвица Анна Делви, измамила редица инвеститори с идеята си за създаване на център за изкуство.