Силни в кризата, могъщи след нея: Covid-19 подгони и хай-тек гигантите

По всичко личи, че технологичните компании имат силен имунитет

Силни в кризата, могъщи след нея: Covid-19 подгони и хай-тек гигантите

Снимка: Unsplash

Кризата с коронавируса препъна икономиката и това си личи ярко във финансовите отчети на бизнеса за първото тримесечие. Има обаче някои изключения и едно от тях е технологичният бранш, който демонстрира устойчивост на фона на масовите смущения. Много играчи от сектора – като Facebook, Microsoft, Apple, Amazon и Alphabet – победиха очакванията за продажби на анализаторите от Wall Street.
Все пак не е ясно дали ще успеят да държат този импулс на фона на продължаващата пандемия. Някои предупреждаваха за забавяне на продажбите само през последните седмици на тримесечието, но други звучат неясно относно бъдещето – Apple и IBM например отказаха да дадат насоки за резултати през предстоящото тримесечие, намеквайки колко несигурен е пътят пред тях.
Появиха се две конкурентни тези, които обясняват въздействието на пандемията върху технологиите. От една страна, технологичните фирми придобиха по-съществено значение от всякога, позволявайки работа от разстояние и дигитална трансформация на предприятията, давайки същевременно с това възможност на хората да се свързват, пазаруват и забавляват онлайн от дома си. В същото време напрежението върху икономиката вероятно все пак ще навреди на финансовите им резултати, поне в краткосрочен план.
„Миналите спадове доказаха, че почти никоя компания не е имунизирана срещу икономическо свиване“, заяви анализаторът на Monness Crespi Hardit Брайън Уайт неотдавна.
 
Спад на приходите от реклама
Може би най-поразителното въздействие на коронавирусната криза върху резултатите на технологичните компании през първото тримесечие беше спадът в приходите от реклама.
Рекламните продажби на Google – които представляват около 80% от общите приходи на Alphabet – се повишиха с 10% през трите месеца, много под темповете на растеж в предишните тримесечия. От компанията признаха, че макар резултатите през първите два месеца да са били добри, през март се наблюдава „значително забавяне на приходите от реклами“.
От Facebook също отчетоха „значително намаляване“ на търсенето на реклама, както и в цената им. Компанията все пак съобщи за „признаци на стабилност“ в основния си рекламен бизнес в началото на април.
Според анализаторите спадът на продажбите на реклами не е напълно изненадващ, тъй като търсенето на реклама има тенденция да бъде тясно свързано с тенденциите в по-широката икономика.
Спадът обаче подчертава уникална главоблъсканица за технологичните компании на фона на пандемията: докато хората седят у дома и прекарват повече време от всякога втренчени в екраните си, по-малко фирми са в състояние да харчат пари за маркетинг, за да достигнат до всички тези погледи.
Второто тримесечие може да бъде още по-болезнено. Докато ефектите от пандемията наистина се усещат едва в края на първото тримесечие, вероятно те ще тежат през цялото текущо тримесечие, което приключва през юни.
Специално за малкия и средния бизнес, дигиталната реклама е „основният им канал за маркетинг“, заяви анализаторът от Nucleus Research Даниел Елман. „Последното нещо, за което мислят в момента, са разходите за цифрови реклами. Ще отнеме известно време, за да се върнат.“
Едно изключение може да е Amazon. Приходите в перото „други“, което се състои предимно от продажби на реклами, нараснаха с 44% до 3.9 милиарда долара през първото тримесечие.
Рекламният бизнес на Amazon вероятно е подпомогнат от факта, че много хора посещават платформата на електронния търговец за да се зареждат със стоки, обяснява Том Форте, старши аналитичен анализатор от фирма за финансови услуги D.A. Davidson. „Мисля, че рекламният бизнес на Amazon ще се разраства през това (време) или ще вземе голям дял“, казва той. 
 
Облак + други корпоративни услуги
От гледна точка на корпоративните услуги – важен двигател на печалбата за технологичните фирми – мнозина усетиха ранен тласък от пандемията, когато хората мигрираха работната и образователната си дейност към дома си. Именно облачната инфраструктура е ключова за инструментите за отдалечена работа и комуникация, като Microsoft Teams.
Ситуацията обаче се проточи и затова множество облачни компании отчетоха спад на новите сделки. 
Финансовият директор на IBM Джеймс Кавано заяви при разговор с инвеститори миналата седмица, че в края на февруари компанията започна да забелязва „значителна промяна“ в приоритетите на своите клиенти, особено тези в тежко засегнати отрасли като търговията на дребно и пътуванията.
Според анализаторите, подобно на рекламата, не е изненадващо да се види, че компаниите намаляват разходите си за корпоративни услуги, като облачни изчисления, по време на икономически спад. Въпреки това Елман смята, че предлагането на основни облачни услуги остава като цяло сигурно, като се има предвид, че много предприятия планират да продължат с отдалечената работа в още месеци наред.
Изпълнителният директор на IBM Арвинд Кришна също е на мнение, че коронавирусът ще донесе полза на облачните доставчици. „Вярвам, че това, което преживяваме днес, с преминаването към отдалечена работа, автоматизация ... ще ускори клиентското преминаване към хибриден облак“, коментира той. „Това ми дава огромна увереност в нашето бъдеще.“
Промяна на потребителските навици 
Facebook, Twitter, Snapchat и Amazon съобщават за ръстове в потреблението през тримесечието, тъй като платформите стават жизненоважни социални полета по време на
задълбочаващата се пандемия. Но този скок може да започне да се стабилизира с постепенното отхлабване на ограниченията и връщането към по-нормален живот. 
„Този феномен на пашкулиране вероятно ще приключи в следващите няколко месеца, докато хората по света се връщат отново в офиса, вечерят навреме, участват в избрани социални събирания и в крайна сметка пътуват, макар и с повишена предпазливост и в по-предизвикателна икономика“, коментира Уайт. 
За хардуерните компании като Apple грижата е различна: Ще се чувстват ли клиентите удобно да плащат стотици, ако не и хиляди долари за лаптопи и смартфони, ако настоящият икономически спад продължава или се влошава?
Рисковете произтичат от това, че потребителите се борят с потенциалната загуба на работни места, медицински разходи и други финансови последици от пандемията. Това може да ги откаже от инвестицията в iPhone. 
Apple залагаше големи надежди на тази година по отношение на продажбата на устройства, още повече с появата на дългоочаквания първи 5G iPhone. Според някои наблюдатели сега дебютът може да се отложи със седмици или месеци. 
През първото тримесечие Apple беше подпомогната от рекордни приходи от услугите си като Apple Music и TV +, като компанията пусна и нискотарифния iPhone SE в началото на април. Тепърва предстои да се проследи как това ще се отрази на търсенето. 
Очаквайте консолидация
Сребърната подплата за големите технологични компании в момента е, че хората са по-зависими от тях от всякога. Вперили поглед в конкурентното бъдеще, те предприемат сделки, укрепват връзките си с администрацията, за да подобрят публичния си имидж. 
Една от прогнозите е, че пандемията може да доведе до още по-големи технологични компании.
Финансирането за по-малките, за на което се наблягаше широко през последните години, когато икономиката процъфтяваше, вероятно ще пресъхне в резултат на кризата. А технологичните гиганти с достатъчно пари в своите сметки биха могли да се възползват от възможността да изкупуват интелектуалната собственост от по-малките фирми по-евтиното, според Елман.
Големите технологични гиганти „са доказали колко незаменими са техните платформи по време на криза като тази, като същевременно даряват ресурси за нуждаещите се“, каза Уайт. „Като се имат предвид балансите на Big Tech, те не само разполагат с финансови ресурси, за да се справят успешно с този спад, но и да излязат още по-силни.“
Коментари: 0