Строят нов Терминал 1 на летище София
306,5 млн. лв. ще трябва да вложи новият концесионер на аеропорта

Бъдещият концесионер на летище София ще трябва да построи нов Терминал 1. Това става ясно от изискванията в процедурата за концесия на аеропорта, публикувана от Министерството на транспорта.
Новият Терминал 1 ще бъде със 7 ръкава и 5 входа-изходи за пътници с капацитет на обслужване – 3 млн. пътници годишно. Концесионерът ще трябва да се ангажира и с други дейности за развитие на летищната инфраструктура. Той ще трябва да инвестира поне 306, 5 млн. лева без ДДС за срока на концесията.
Концесионерът ще бъде определен чрез открита процедура. Минималните изисквания към участниците са да имат опит като летищен оператор на поне едно международно летище с пътникопоток, надхвърлящ 6 млн. пътници годишно; да разполагат с необходимото техническо оборудване, както и с квалифициран технически персонал; да имат опит при изграждането на летищна инфраструктура; както и да дадат надеждни гаранции за осигуряване на финансирането.
Критериите за оценка на офертите са:
· Размер на еднократното и годишно концесионно плащане с относителна тежест 55 на сто, като съотношението между еднократното и годишното плащане в рамките на този критерий е 90 към 10;
· Бизнес предложение за опериране на летище София с относителна тежест 25 на сто;
· Инвестиционна програма с предложен размер на инвестициите за срока на концесията с относителна тежест 15 на сто;
· Мерки за сигурност на летище София с относителна тежест 5 на сто.
Срокът на концесията е 35 години. Бъдещият концесионер трябва да заплати минимално еднократно концесионно плащане, в размер не по-малък от 550 млн. лева без ДДС.
Участникът, определен за концесионер поема задължението да извършва годишни концесионни плащания от първата година до края на срока на концесията, в размер на процент от нетните приходи за съответната година, определен съгласно офертата на концесионера, но не по-малко от 7 на сто от общия размер на нетните приходи от всички дейности за текущата година, които са свързани с ползването на обекта на концесия.
Размерът на годишното концесионното плащане не може да бъде по-малък от 9,96 млн. лева без ДДС.
Други задължения на бъдещия концесионер са изпълняването на Бизнес предложение за опериране на летище София, което включва и социална програма, както и предприемането на всички необходими мерки за сигурност на летището.
Очаква се за целия период на концесията ползите за държавата да бъдат за над 1,2 млрд. лева, като предварителните анализи показват, че инвестиции на бъдещия концесионер ще имат добра възвращаемост.
Обявлението за процедурата е публикувано в Официалния вестник на Европейския съюз, в Националния концесионен регистър и е обнародвано в електронната страница на Държавен Вестник.
Обявлението, Документацията за участие в откритата процедура и приложенията към нея, са публикувани на страницата на МТИТС.