„Търсачките преминават през еволюция“: Може ли Европа да изгради конкурент на Google?
Ecosia и Qwant се обединяват, за да създадат европейски индекс за търсене, целящ да намали зависимостта на Европа от американските технологични гиганти
Що се отнася до търсенето в интернет, европейците не могат да направят почти нищо без Америка. Когато европейците търсят информация, 90% от тях разчитат на американския технологичен гигант Google, за да намерят това, което търсят. Още около 5% използват Bing на Microsoft, предава DW.
Дори и да изберат уеб браузър, базиран в Европа, той най-вероятно използва инфраструктурата на Google или Bing, което означава, че заявките се изпращат до американските компании и техните класации се показват.
Както Кристиан Крол, главен изпълнителен директор на най-голямата търсачка в Германия, Ecosia, казва, “ако САЩ изключат достъпа до резултатите от търсенето утре, ще трябва да се върнем към телефонните указатели.” При такъв сценарий Европа ще замръзне.
Индекс за търсене в Европа
Въпреки че прекъсването е малко вероятно, американските компании правят достъпа до тяхната инфраструктура за търсене по-скъп, съобщи онлайн изданието за корпоративни новини The Register. Има напрежение около това какво може да означава вторият мандат на президента Доналд Тръмп за европейския технологичен сектор.
За две европейски компании за търсене решението е да изградят конкурент. По-рано през ноември Ecosia и френският партньор Qwant обявиха, че обединяват усилията си за създаване на европейски уеб индекс, по същество огромна база данни от уеб страници, които могат да използват, за да отговарят на заявки за търсене.
Тъй като изборите в САЩ се развиха така, смятам, че се увеличава страхът, че бъдещият президент на САЩ ще направи неща, които ние като европейци не харесваме много“, каза Крол пред DW. „Мисля, че ние като европейска общност просто трябва да сме сигурни, че никой не може да ни изнудва.“
Ecosia и Qwant са готови да стартират своя проект, наречен European Search Perspective (EUSP) за френския пазар в началото на 2025 г., като Германия ще ги последва по-късно през годината. В зависимост от инвеститорите ще последват и други езикови пазари.
Стремежът на ЕС към цифров суверенитет
Идеята е свързана с популярна тенденция в европейската политика: цифров суверенитет. Настояван по-специално от бившия френски комисар Тиери Бретон, аргументът е, че ЕС изисква контрол върху ключова цифрова инфраструктура и услуги, за да намали зависимостта си от други глобални сили.
Кенет Прол смята, че „ароматът е по-скоро в природата на автономията“. Старши сътрудник в Европейския център на Атлантическия съвет и професор по право на ЕС каза пред DW: „Трябва да има европейска опция в някои от тези области, които в момента са доминирани от американските доставчици. Така че аз разбирам това последно бизнес начинание и очевидно това сочи към възможността да има по-напрегнати отношения между САЩ и ЕС при администрацията на Тръмп, така че те се опитват да определят наличието на европейска опция като пазарно предимство."
Правилният момент да се заемете с Google?
Дори при благоприятен политически пейзаж, опитът да се намери място до гигант като Google е изключително труден. Но последните събития може да направят задачата малко по-лесна. Законът за цифровите пазари на ЕС, който до голяма степен е в сила от средата на 2023 г., гарантира, че крайните потребители като Ecosia и Qwant имат достъп до данните на американските компании, което е жизненоважно за подобряване на собствените им алгоритми.
Компанията-майка на Google Alphabet също е изправена пред съдебна битка, за да запази своя бизнес за търсене. През август федерален съдия на САЩ установи, че Google незаконно монополизира пазара за търсене и Министерството на правосъдието на САЩ предложи да продаде собствения си уеб браузър Chrome като средство за защита. Това може да навреди значително на печалбите на компанията и значително да засегне нейното господстващо положение.
Освен това има нарастваща интеграция на изкуствения интелект (AI) в търсачките, въвеждане на други нови играчи като OpenAI на пазара. Тази нова вълна от технологии за търсене се очаква да бъде най-голямото прекъсване от повече от две десетилетия.
Търсачките преминават през еволюция. Все още никой не знае как ще изглежда това, но ще бъде различно от това, което имаме сега“, каза Крол. „Може би можем също да използваме тази възможност, за да създадем нещо ново, което ни прави … наистина най-добрият продукт, който можете да имате на пазара.“
Крол очаква тяхната база данни да бъде полезна за други компании, които искат да обучават така наречените големи езикови модели (LLM) в Европа.
Привлекателен пазар ли е Европа?
Успехът в технологичния сектор обаче е по-труден в Европа. Американските компании обикновено имат много по-лесен достъп до парите на инвеститорите. Въпреки че Крол няма да бъде привлечен от това колко Ecosia и Qwant очакват да похарчат, те все още търсят партньори.
Проп също подчертава различния подход, възприет по отношение на регулирането, където САЩ често са по-малко строги. „Гледната точка в Европа, особено от Комисията, е, че трябва да създадете цялостна регулаторна база, както беше направено по отношение на поверителността и изкуствения интелект“, каза той. „Това се превръща в конкурентно предимство за европейските компании.“
Въпреки че като цяло технологичният сектор в Европа е нараснал досега, добави той, в действителност той не е създал силни конкуренти на американските компании.
Европейска перспектива за търсене
Засега целта не е насочена към премахване на американски комуникации компании. Крол смята, че Ecosia и Qwant могат да се стремят към между 5-10% пазарен дял в Европа до 2030 г. Въпреки че цифрата може да звучи ниска, тя все пак ще представлява огромен обем резултати от търсене, които от своя страна ще бъдат използвани за подобряване на алгоритъма.
Основната разлика, отбеляза той, е, че резултатите трябва да са по-подходящи за европейците, предоставяйки примери като по-голямо разпространение на европейските новинарски издания или по-екологични възможности за пътуване.
Няма да рисуваме това в европейски цветове или нещо подобно. Но например, ако някой търси пътуване от Берлин до Париж, бихме могли да подчертаем връзките с влак вместо връзки със самолет.“
Ако това е, което европейците всъщност търсят, това може да се окаже на крачка от технологичното господство на САЩ.