Vivacom влага 200 млн. лв. годишно в мобилна инфраструктура
В България все още прохожда 4G мрежата, но със сигурност очаквайте от нас и развитие на 4.5G мрежа
Никола Гечев, директор „Корпоративни продажби“ във Vivacom:

© ECONOMIC.BG / Economic.bg
~ 3 мин.
Управлението на технологиите в градовете има все по-голямо значение за българските общини. За тяхното развитие и внедряване Economic.bg разговаря с Никола Гечев, директор „Корпоративни продажби“ във Vivacom, един от участниците в конференцията на Портала на българските общини Kmeta.bg - TechCity.
- Какви технологични решения разработва Vivacom, за да направи българските градове по-умни?
В последните 5-6 години се стараем да се специализираме по отношение на решенията за подобряване на градската среда и въобще във всички технологични възможности, чрез които да направим градовете по-добро място за живот. Вярваме, че концепциите, свързани с високите технологии допринасят за развитието на обществото. Какво правим в конкретика – фокусирахме се върху развитието на широкообхватни мрежи в населените места, така че да насищаме територията с мрежа – фиброоптична, мобилна и медна инфраструктура. Така в зависимост от това къде трябва да се позиционира датчикът или контролерът за управление ние трябва да имаме мрежа. Паралелно с това работим с много партньори в тясно сътрудничество, така че да предлагаме цялостни решения. Това, което показахме за интегрирания градски транспорт на конференцията TechCity, организирана от Kmeta.bg, е най-мащабното нещо реализирано в страната до момента.
- Как се развива системата за видеонаблюдение на мобилния оператор?
На много места вече имаме вградени системи за видеонаблюдение. Vivacom е един от най-големите доставчици на свързаност за такива системи. Реализираме обществени проекти посредством публични средства, като инициатор е общинската администрация. Фокусирани сме и върху внедряването на частни мрежи. Именно покрай проектите за интегриран градски транспорт развихме реализацията на видеонаблюдение в Пловдив, Бургас, Стара Загора. Vivacom прави и мобилно видеонаблюдение в превозни средства.
Всяка година Wi Fi точките в България се увеличават с около 15-20%, като това са свободни зони за достъп до интернет. Идеята е гражданите да могат да ползват тези спотове, когато са в движение на обществени места. Така имат достъп до полезна и любопитна информация за съответния град. Нашите търговски представители предлагат тази услуга на кмета на всяка община и ако той има желание, откликва на нашите предложения. Крайната цел е да постигнем голяма наситеност, а след това точките да бъдат свързани помежду си и да се ползват споделени ресурси. По отношение на всички нива на пазарите Vivacom е най-големият вносител и дистрибутор на интернет в страната. Имаме най-широкообхватната мрежа - близо 460 000 клиенти. Именно заради това сме подходящ партньор за реализацията на такива решения, защото имаме и мрежата, ноу-хау и визията затова как се правят такива спотове.
- Как се развива 4G мрежата на Vivacom и какво да очакваме в тази посока?
В световен мащаб в момента са актуални 4G и 4.5G мрежите. Разликата е в скоростта на трансфера на данни. В България за момента има само 4G мрежи и ние разполагаме с такава. Предлагаме я на пазара от май месец миналата година, като покриваме около 42% от територията на страната и така даваме възможност на 83% от населението да използва мрежата. В България все още прохожда 4G мрежата, но със сигурност очаквайте от нас и развитие на 4.5G мрежа. Най-вероятно през 2019 г. в България ще започне да се инвестира в оборудване за внедряването на 4.5G мрежа. Работим във всички посоки, свързани с бъдещото развитие на мобилните и фиксираните мрежи. Vivacom е най-големият инвеститор в инфраструктура в бранша. Само през 2016 г. сме вложили над 200 млн. лв. и плановете ни за следващите 5 години предвиждат да инвестираме подобни суми всяка година.
Светът тепърва очаква развитието на 5G мрежите и масово те ще се появят към 2020 г. Предполагам, че тогава и в България ще имаме такава.
- Какво да очакваме от Vivacom през 2017 г.?
Продължаване на нашата концепция да даваме възможно най-изгодните тарифни планове на нашите клиенти, с най-добро съотношение към цена и съдържание. Особено атрактивни условия ще предложим в областта на мобилната телефония и в услугите на широкия клиентски пазар. Залагаме много на комбинацията между услугите интернет и телевизионно съдържание. Концепцията ни е, когато човек използва нашите услуги, заедно те да са по-изгодни за него, отколкото ако купува всяка една отделно.
- Какви технологични решения разработва Vivacom, за да направи българските градове по-умни?
В последните 5-6 години се стараем да се специализираме по отношение на решенията за подобряване на градската среда и въобще във всички технологични възможности, чрез които да направим градовете по-добро място за живот. Вярваме, че концепциите, свързани с високите технологии допринасят за развитието на обществото. Какво правим в конкретика – фокусирахме се върху развитието на широкообхватни мрежи в населените места, така че да насищаме територията с мрежа – фиброоптична, мобилна и медна инфраструктура. Така в зависимост от това къде трябва да се позиционира датчикът или контролерът за управление ние трябва да имаме мрежа. Паралелно с това работим с много партньори в тясно сътрудничество, така че да предлагаме цялостни решения. Това, което показахме за интегрирания градски транспорт на конференцията TechCity, организирана от Kmeta.bg, е най-мащабното нещо реализирано в страната до момента.
- Как се развива системата за видеонаблюдение на мобилния оператор?
На много места вече имаме вградени системи за видеонаблюдение. Vivacom е един от най-големите доставчици на свързаност за такива системи. Реализираме обществени проекти посредством публични средства, като инициатор е общинската администрация. Фокусирани сме и върху внедряването на частни мрежи. Именно покрай проектите за интегриран градски транспорт развихме реализацията на видеонаблюдение в Пловдив, Бургас, Стара Загора. Vivacom прави и мобилно видеонаблюдение в превозни средства.
Всяка година Wi Fi точките в България се увеличават с около 15-20%, като това са свободни зони за достъп до интернет. Идеята е гражданите да могат да ползват тези спотове, когато са в движение на обществени места. Така имат достъп до полезна и любопитна информация за съответния град. Нашите търговски представители предлагат тази услуга на кмета на всяка община и ако той има желание, откликва на нашите предложения. Крайната цел е да постигнем голяма наситеност, а след това точките да бъдат свързани помежду си и да се ползват споделени ресурси. По отношение на всички нива на пазарите Vivacom е най-големият вносител и дистрибутор на интернет в страната. Имаме най-широкообхватната мрежа - близо 460 000 клиенти. Именно заради това сме подходящ партньор за реализацията на такива решения, защото имаме и мрежата, ноу-хау и визията затова как се правят такива спотове.
- Как се развива 4G мрежата на Vivacom и какво да очакваме в тази посока?
В световен мащаб в момента са актуални 4G и 4.5G мрежите. Разликата е в скоростта на трансфера на данни. В България за момента има само 4G мрежи и ние разполагаме с такава. Предлагаме я на пазара от май месец миналата година, като покриваме около 42% от територията на страната и така даваме възможност на 83% от населението да използва мрежата. В България все още прохожда 4G мрежата, но със сигурност очаквайте от нас и развитие на 4.5G мрежа. Най-вероятно през 2019 г. в България ще започне да се инвестира в оборудване за внедряването на 4.5G мрежа. Работим във всички посоки, свързани с бъдещото развитие на мобилните и фиксираните мрежи. Vivacom е най-големият инвеститор в инфраструктура в бранша. Само през 2016 г. сме вложили над 200 млн. лв. и плановете ни за следващите 5 години предвиждат да инвестираме подобни суми всяка година.
Светът тепърва очаква развитието на 5G мрежите и масово те ще се появят към 2020 г. Предполагам, че тогава и в България ще имаме такава.
- Какво да очакваме от Vivacom през 2017 г.?
Продължаване на нашата концепция да даваме възможно най-изгодните тарифни планове на нашите клиенти, с най-добро съотношение към цена и съдържание. Особено атрактивни условия ще предложим в областта на мобилната телефония и в услугите на широкия клиентски пазар. Залагаме много на комбинацията между услугите интернет и телевизионно съдържание. Концепцията ни е, когато човек използва нашите услуги, заедно те да са по-изгодни за него, отколкото ако купува всяка една отделно.