Задържането на служители е ключово за работодателите през 2016 г.
Над 80% от компаниите срещат трудности в намирането на кадри

~ 3 мин.
Ежегодното проучване на Стантън Чейс в България показва, че
привличането на таланти и задържането на служители на ключовите
позиции в компанията ще е основна цел за работодателите през 2016.
Въпреки че 2015 бе белязана от някои сътресения като политическа и
икономическа нестабилност в Гърция и миграцията на бежанци в Европа,
топ мениджърите в България признават, че са оптимистично настроени за
икономическа ситуация в страната ни през 2016. Голяма част споделят, че
бизнесът им през 2015 е отбелязал ръст (36% говорят за значителен ръст, а
41% за лек такъв) и голяма част (80%) не са били засегнати от
икономическите усложнения в съседна Гърция.
Както показва проучването на компанията от предишни години, в
основата на успешния бизнес през 2016 ще бъде поддържането на
стабилен паричен поток (45% за отговорилите през 2015 и 59% за
анкетираните мениджъри през 2014) . Проучването обаче показва, че тази
година за мениджърите в България основен фокус ще са служителите –
задържането (41%) и привличането на таланти (51%).
Интересен е
отговорът на въпроса и как намират тези нови и успешни таланти - топ
мениджъри са склонни да идентифицират ключови служители за
компанията си предимно чрез своята лична и професионална мрежа
(63%), както и с препоръки и референции (62%). Голяма част се обръщат и
към партньор за директен подбор(45%), професионални мрежи (42%) или
обяви (40%) .
„Вече 10 години работим на българския пазар и с интерес
следим динамичните промени в изискванията към професионалистите,
които клиентите ни искат да наемат. Наблюдава се тенденция компаниите
все по-фокусирано и последователно да работят за задържане и развитие
на служителите си, както и да им предоставят възможност за растеж.
Отделите „Човешки Ресурси“ са поставени пред предизвикателствата да са
в крак с желанията за професионално развитие и личностно израстване на
талантите си, както и да им осигурят среда, която да ги стимулира и
мотивира. Един от основните приоритети през последните години на
компаниите е да изграждат служителите на всички нива в организацията
като лидери”, споделя Дарина Пенева, Изпълнителен Директор на
Стантън Чейс Интернешънъл България.
През 2014 г. 88% от участниците в проучването споделят техните
компании са изправени пред трудности при намирането на
квалифицирани кандидати за ключови позиции в своите организации.
През 2015г. позициите в средния мениджмънт се оказват доста трудни за
запълване (67%). След това се нареждат позиции на директорско ниво с
59%, както и експерти със специфични функции (58%).
Топ мениджърите
са най-трудни за привличане според почти половината от анкетираните
(44%).
Забелязва се и висока лоялността към работодателите в отговорите на
въпроса от колко време са с компанията, за която работят – 39% са между
6 и 10 години с техните работодатели, а друга една трета са били в една и съща организация за срок до 5 години.
Друга интересна тенденция, която
се забелязва е, че малко повече от половината (55%) са променяли
индустрията, в която работят .
Повече от половината от анкетираните се интересуват от промяна в
краткосрочен или дългосрочен план. Въпреки това само 8% са активно
търсещи, а 13% се чувстват удовлетворени и не търсят никаква промяна,
което е ръст спрямо резултатите през 2014, когато само 7% са отговорилите, че не се интересуват от промяна.
Като важни фактори, които имат значение при вземането на решение за
промяна на настоящ работодател, се очертават носенето на отговорност
без власт (39%) и липсата на самостоятелност при вземане на решения
(38%). За една трета от респондентите, реорганизации в компанията,
които водят до промяна на ролята (34%) и липсата на химия с топ
мениджмънта/ акционерите (32%), също допринасят за намаляване на
мотивацията за работа.
Както през 2014, така и през 2015, самите мениджъри признават , че
липсата на лидерски умения най-ясно личи в нивата на т.н. General
Management с 35% (в сравнение през 2014 процентът е бил 47%). Стантън
Чейс пита анкетираните, какви методи прилагат за личното си развитие.
По-голямата част от мениджърите разчитат на самостоятелно развитие и
самообучение (76%). Въпреки това, повече от половината от тях също се
възползват от различни видове обучения (58%) и развитие на лидерски
умения (55%). Като нова тенденция се очертава и ползването на услуги на
коуч (36%) и ментор (29%).
В края на 2015 над 150 висши мениджъри участват в проучването на
Стантън Чейс. По-голямата част от тях са представители на сектора на
потребителски стоки и услуги (20%), следвани от индустриалния (14%),
представители на професионални услуги (14%) и технологичния сектор
(11%), 9% са от фармацевтичния сектор, а други 6% от енергийния сектор и
природните ресурси. Повече от половината запитани имат значителен
опит - между 6 и от 15 години.