Защо петролът е евтин, а бензинът не?
Картелът с горива е в данъчните складове, смятат депутати

Във Варна литър дизел в бензиностанциите струва с близо 50 ст. по-малко, отколкото във Видин, Русе, Перник или Свиленград. Как така във Варна цените на горивата може да са толкова ниски, а в останалата част от страната - не? И защо петролът удря дъното по цени, но у нас горивото помръдва неусетно надолу? На тези въпроси търсиха отговори депутатите Мартин Димитров от РБ и Румен Гечев от БСП-Лява България в рубриката "Челюсти" на Нова тв.
Тези дни цените на петрола на световните пазари удариха ново дъно, като за първи път от 12 години паднаха под 30 долара за барел.
През последните 3 месеца сорт Брент поевтиня в Лондон с 57%. Само в петък стойността на контрактите с краткосрочна доставка на база, на които се определят около 80% от цените на петрола в света, се понижи с 6.3%, до 28.94 долара за барел, като през деня беше достигнато дъно от 28.82 долара за барел.
Какво обаче става в България? През ноември най-масовият бензин A95 у нас струваше средно 1,97 лева, а дизелът, 2,05 лева. Тогава в Германия бензинът е струваше 2,57 лева, а дизелът 2,18 лева. По същото време в Гърция обикновеният бензин се е продаваше за 2,73 лева за литър, а дизелът за 2,17 лева.
Според данните на Българската петролна и газова асоциация към днешна дата в Гърция бензинът е поевтинял с 25 стотинки, дизелът - с 6 стотинки. В Германия бензинът вече струва със 17 стотинки по-малко, а дизелът е поевтинял с 19 стотинки.
В България обаче намалението на средната цена при бензина е едва с 2 стотинки, а при дизела с 8 стотинки.
„Когато във Варна цената е една, а за същата верига е с 30-40 ст. по-висока в друг град, при положение, че никъде не продава на загуба, защото законът го забранява, това означава, че нещо не е наред с конкуренция”, коментира Мартин Димитров.
Той изрази съмнение в картел и посочи, че това трябва да се провери и докаже от Комисията за защита на конкуренцията.
„Не само че трябва да бъде подменена комисията, но трябва да се види и какви са проблемите в механизма на конкуренцията, заради които се натъкваме на тези аномалии”, на мнение е социалистът Румен Гечев.
Според Гечев проблемът се корени в данъчните складове. И поясни, че проблемът може да бъде решен с по-висока конкуренция чрез засилване на вноса. Гечев поясни, че в Австрия и Гърция крайната цена на бензина е по-висока отколкото у нас.
Мартин Димитров обаче смята, че цените трябва да се гледат преди начисляването на акциз и ДДС. В България акцизът за дизела е с 20 ст., а за бензина с 40 ст., по-нисък от средния за ЕС. Ако данъците и акцизите се извадят от сметката, се оказва, че плащаме едни от най-високите цени на горивата в Европа.
Гечев смята, че собствениците на данъчните складове пречат на вноса на горива на по-ниски цени и така предотвратяват конкуренцията на пазара.
Според Мартин Димитров собствеността над въпросните складове е неясна, като от финансовото министерство са отказали да дадат информация по въпроса. Заедно с негови колеги депутати, той е завел дело, за да стане публично известно, кой контролира данъчните складове за горива в България.