40 е новото 20 в бизнеса

Предприемачите на възраст над 40 години разбиват стереотипите на стартъп общността в България и по света

Снимка: Pixabay

Каква е първата ви асоциация, когато чуете думата „стартъп предприемач“? Може би 20 и няколко годишен младеж или понякога жена, която седи пред лаптоп, изпъстрен с лепенки на акселератори, и пие огромно кафе или крафт бира в споделено работно пространство... Невръстната възраст на новата предприемаческа общност предполага тази представа, но извън нея остават много успешни и поучителни истории на хора на по и над 40-годишна възраст, които скачат в непознатите води на първия собствен бизнес наравно с хора, които тепърва ще се учат да работят.

Наскоро проучване на американския Duke University, Kauffman Foundation и Founder Institute установи, че средната възраст на начинаещия предприемач е 40 години, а на лидерите на бързо растящите стартъпи – 45 години. Екипът на проучването се базира на статистически данни от САЩ, които показват, че средната възраст на хората, които стартират собствен бизнес, е 42 години. Голяма част от тях са микро- и малки компании без очакване за бърз растеж, но и при софтуерните стартъпи средната възраст е 40, а в областта на биотехнологиите скача до 47. Данните показват също, че компаниите с най-голям растеж на продажбите и най-успешно първично публично предлагане на борсата също се управляват от хора, които са над тази възраст. „С други думи, когато погледнете кои са най-успешните фирми, ще забележите, че възрастта на техните основатели се покачва с по-доброто пазарно представяне. Тоест, успешните предприемачи не са млади, а по-скоро на средна възраст“, се казва в резюмето на подобно проучването на екипа на Пиер Азуле от MIT Sloan School of Management.

Сред примерите за успешни предприемачи на средна възраст са Доналд Фишер, който отваря първия магазин от веригата за облекло „Гап“ на 42 години, Бърни Маркус, който основава Home Depot на 50. Стив Джобс представя iPhone, когато е на 52 години, а Джеф Безос постига най-големи продажби на Amazon на 45-годишна възраст.

„Хората започват собствен бизнес на всички възрасти, така е било винаги, но медиите обичат историите за 18-годишни милионери“, коментира с усмивка Елица Стоилова, основател на ИТ компанията за чатботове Umni. Тя стартира Umni през 2017 г. след като завършва The Founder Institute (Сезон 3, София) с проект за чатботове за хотелиерството. Бизнесът й е продължение на дългогодишната й кариера в туристическата индустрия. „На Марианските острови за 17 години израснах до генерален директор на хотел. Преди близо 2 години се завърнах в България. Това беше и моментът, в който се замислих дали да не започна свой бизнес“, казва тя.

 

Елица Стоилова

Най-голямото предизвикателство се оказва промяната в мисленето от служител към предприемач. „Служителят е човек на заплата. Ако не ти харесва – ставаш и си заминаваш. Предприемачът живее с бизнеса си. Няма начало на работния ден и няма край. Зрелите хора много често остават зад гърба си изградена кариера, за да почнат нещо от нулата, имат по-големи отговорности и задължения към семейството, изграден стандарт на живот, навици и отношения. Стартирането на собствен бизнес променя всеки един аспект от живота“, пояснява тя.

Димитър Димитров, съосновател на Tickey - компанията, която въведе в България  плащането с кредитна карта на билета за градски транспорт, също стартира собствен бизнес след успешна кариера като ИТ мениджър във финансови и консултантски компании. Икономическата криза от 2008 г. го връща в България. „Основният подтик да се заема със стартъп беше участието ми почти на шега на събитие, наречено StartUp Weekend през април 2013 г. Тогава видях, че има екосистема от млади и ентусиазирани хора, които искат да започнат свой собствен бизнес“, спомня си той. Днес неговият най-важен урок от стартъп начинанието е, че, когато развиваш собствен бизнес без голяма финансова подкрепа, трябва да даваш повече от 100%, за да успееш. „За съжаление, от това най-често страдат семейството и хобитата“, допълва той.


Димитър Димитров 

И той, и Елица твърдят, че в сферата на информационните технологии не усещат дискриминация по възраст или пол, а по-важни са идеите, иновативното мислене, знанията и опитът. Димитър казва, че това е белег колко е отворена екосистемата. Той допълва, че всяка иновация, която ни освобождава от рутинната работа и улеснява живота ни, може да успее.

Според създателката на Umni e очаквано средната възраст на успелите предприемачи да е 45 години – от една страна, тези хора имат натрупан опит, контакти, знания и усет, а от друга - са в разцвета на силите си, с оформен характер и себепознание. Елица казва, че това са условия за по-голяма вероятност за успех. Димитър допълва, че възрастта му по-скоро предполага повече доверие и откритост в диалога с повечето партньори и инвеститори, с които са връстници и по-лесно намират общ език.

И двамата цитират като основни разлики с по-младите си колеги отношението към работата и към клиента. Според Елица младежите са по-директни в работата с клиенти, но и по-нетърпеливи по отношение на оперативните процеси. Основателят на Tickey смята, че е по-реалистичен в оценките и очакванията си както към партньорите, така и към потребителите. И допълва, че по-младите са по-агресивни и по-настойчиви при преследване на целите си. Елица също по-внимателно преценява плюсовете и минусите на всяко решение и не рискува лесно. „Но това е по-скоро въпрос на опит и характер, на стил на поколението, отколкото на разлика в годините“, допълва с усмивка.

С двамата продължаваме разговора с темата има ли оптимална възраст за предприемачество. Елица, като истинска дама, отклонява темата с отговора, че това е въпрос на мислене и действие. Димитър е по-директен и казва: „Някъде след 35 години, защото вече си набрал достатъчно опит и си се развил професионално, а паралелно с това все още имаш достатъчно енергия да излезеш от зоната си на комфорт и да приемеш предизвикателство“.

Третият ни събеседник – Христо Алексиев от Playground Energy, вдига възрастта за стартъп до 60-70 години. Самият той, заедно със съдружника си Илиан Милинов, са основали компанията си за уреди за детски площадки и фитнес, които генерират кинетична енергия, също след 40-те. Това е поредният му бизнес, но и един от най-рисковите. „Ние сме млади в нашия бранш, но заложихме всичко“, казва той с усмивка. Допълва, че възрастта им отива – и двамата с Илиян знаят пътя, по който тръгват. За разлика от предишните им бизнеси, в този влизат, както сам признава, в неподходящ момент. През 2012 г. идеята за генериране на електричество от движението на катерушка за игра или фитнес уред звучала на всички като фантастика. Българският фонд за рисков капитал Eleven, който се управлява от по-млади от тях предприемачи, ги финансира, защото харесва суровата идея. По-късно компанията получава подкрепа и от акселеторската програма Spring Board във Великобритания.


Христо Алексиев

Новият бизнес проект изправя Христо пред неочаквани предизвикателства – да се научи да се представя пред 5 или 1000 души, инвеститори, бизнес партньори, клиенти или студенти. Т.нар. Business pitch и speed dating за инвеститори са новите номера, които „старите кучета“ усвояват. „Репетирахме по цели дни в нашия офис. Днес мога да говоря и 3, 5 и 15 минути, според аудиторията и целта. Преди известно време в офиса ни дойдоха на посещение един президент и няколко държавни глави. Не трепнах нито за миг“, разказва Христо.

За разлика от Елица и Димитър, той е по-конкретен, когато отговаря какво го отличава от по-младите му колеги. Съоснователят на Playground Energy не харесва самоцелните социални събития, на които предприемачите седят пред лаптопите си, с бира в ръка. Предпочита да си почива, забавлява или да учи у дома. Христо се надява компанията му скоро да се самофинансира изцяло, и чак тогава, евентуално, да мисли за следващото бизнес начинание.

В края на разговора ни питам и тримата какво биха посъветвали свой връстник, който планира собствен бизнес. Христо казва, че е глупаво просто да искаш „стартъп“. „Струва си да започнеш смислен бизнес и на 15, и на 35 години. Ще го попитам каква е идеята му и ако е смислена, бих преценил конкретната ситуация, дали е подходящ моментът, какви са възможностите за финансиране. Докато бяхме във Великобритания, видяхме стартъпи, в които участваха професори на по 60-70 години, но това, според мен, е на границата“, казва той.

Димитър би посъветвал потенциалния предприемач да бъде упорит, да сформира добър екип и и да вярва в себе си. „Определено опитът с предишни проекти помага, за да се избягват същите грешки, но има други предизвикателства. С по-голям опит по-лесно се откриват евентуалните рискове“.

Елица допълва съветите с препоръката първо да се опита да се занимава с бизнес идеята си в свободното време, за да прецени дали би била успешна, ако й се отдаде пълноценно. „Да се увери, че има достатъчно средства да се самоиздържа поне 1 година -  и себе си, и новия бизнес. И да не се страхува от новите технологии или да не се притеснява от възрастта си“, завършва тя.

Всъщност, лесно е: „40 са новите 20“  и бизнесът не остарява, както и начините за оцеляване в него. 




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Повече четете в бр. 87 на сп. "Икономика"


Етикети: предприемачество | бизнес | Димитър Димитров | Христо Алексиев | 40 години | Елица Стоилова

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини