Технологиите преобразяват и застраховането
Въвеждаме нов продукт и във всяка наша застраховка на домашното имущество ще има покритие за онлайн сигурност
Коста Чолаков, председател на УС и главен изпълнителен директор на ДЗИ:

Г-н Чолаков, в голямата динамика на промените под какъв натиск е застраховането?
Застрахователният пазар през 2018 г. беше изключително динамичен. Сред факторите в тази промяна е бурното развитие на технологиите и динамиката на пазара. Също така ДЗИ придоби животозастрахователното дружество „ОББ Животозастраховане” и сме в процес на сливане. Затова не може да се оплачем, че ни е скучно. В средносрочен и дългосрочен план динамиката се определя от очакванията на нашите клиенти, а те стават все по-взискателни и информирани и искат да им предоставяме постоянен достъп до услугите, които ползват. Подобни възможности вече са налични в много други сфери на икономиката, а застраховането изостава в удовлетворяването на тези очаквания.
Кои са причините да реагира по-бавно?
Те са комплексни – от една страна, има регулаторни причини, а от друга, нормите на печалба все още не са толкова добри, че застрахователите да могат да инвестират повече в развитието на новите технологии. Но клиентите имат високи изисквания и това е стимул да се вдига летвата на експертизата и подготвеността на нашите кадри. Така стигаме и до другата динамика, която ни притиска - проблемът с кадрите. Недостигът им ни кара да инвестираме все повече в удовлетвореността на нашите служители.
Как влизате в крак с цялостната технологична динамика?
Технологиите стават все по-важни и ние дигитализираме процесите в компанията чрез изпълнението на няколко проекта. Но застраховането до голяма степен ще си остане бизнес от хора за хора. Всъщност нашия лиценз формално ни го дава регулаторът, но реално този лиценз го получаваме от крайните клиенти чрез тяхното доверие. А доверието се обуславя от много фактори, но основният от тях за дълго време напред ще е човешкият. Новите технологии няма да го елиминират, те само ще ни помогнат да вършим по-ефективно своя бизнес и да правим повече бизнес чрез използването на по-малко хора. В ДЗИ текат няколко големи проекта, свързани с дигитализацията на бизнеса. Включихме и големи външни изпълнители, тъй като няма как да го направим сами. Търсим партньорство с иновативни компании, но преди това трябва самите ние да имаме основата, която да позволи да надграждаме заедно.
Време ли е за роботи и изкуствен интелект в застраховането?
Има процеси, които опитваме да роботизираме, и в групата на KBC вече има роботи. Ефектът от такива решения е, че хората повече не се ангажират със скучни дейности – например да попълват от сутрин до вечер екселски таблици и да изпращат имейли. Когато ги освободим от тези неприятни задължения, им даваме възможност да се развият и да се грижат по-добре за нашите клиенти. Вече има много решения свързани с изкуствен интелект. При нас те все още не са навлезли, но това е въпрос на време. Не бива обаче да се заблуждаваме, нито да се успокояваме, че чрез тях ще се реши въпросът с недостига на кадри. Те само ще ни подпомогнат да сме по-ефективни и по-добре да обслужваме крайните си клиенти.
Какъв фактор се оказа фалитът на един застраховател на нашия пазар?
Събитие като фалита на „Олимпик” не е добро за пазара. Всеки фалит разклаща доверието в сектора като цяло. По-добре е застрахователните компании да са в добро здраве, да има добри регулации и стабилност на пазара.
Кой всъщност е двигателят на значимите промени в застраховането?
Застраховането е част от цялата икономическа конюнктура в страната. То следва развитието на икономиката и когато тя върви добре, както е в момента, то и застраховането върви добре. Когато покупателната способност нараства, това се отразява и на застрахователния пазар – особено що се отнася до застраховките на имуществото и живота.
Крайният клиентът, икономиката и технологиите са двигателят на застраховането. Занапред този бизнес ще става все по-дигитализиран и ще предлага все по-лесни процеси за крайния потребител. Застрахователният продукт ще е все по-обвързан с основни продукти, които хората купуват – жилище, автомобил… Никой не става с нагласата да отиде просто да си купи застраховка. Застраховките ще са допълващи други основни продукти.
Как се променят рисковете и как се създават новите продукти и услуги в сектора?
Новите технологии обуславят промяната в развитието на риска. Рано или късно ще се появят автономните автомобили и там застрахователният риск драстично ще се промени. Ще се проявяват нови рискове като риска от кибератаки и необходимостта от онлайн защита. От 1 януари въвеждаме нов продукт и във всяка застраховка на домашното имущество ще има покритие и за онлайн сигурност. В нея ще влиза например защитата от кражба на идентичност, репутационен риск и защита срещу некоректен онлайн търговец. Продуктът е разработен съвместно с един от най-големите презастрахователи. Оскъпяването ще е минимално и това ще е стандартното покритие в нашата имуществена полица. Разработихме и два индивидуални продукта за здравна защита. Единият осигурява достъп до голямата международна мрежа Best doctors, нейни специалисти дават второ лекарско мнение и препоръка как по най-добър начин може да стане лечението. Другият продукт е индивидуална застраховка „Добро здраве”, която дава достъп до избрани здравни заведения в България за профилактика, болнична и извънболнична помощ. В областта на здравното застраховане виждаме голям потенциал.
Занапред застраховането ще се превръща все повече в…
- … неразделна част от нуждите на хората. То ще продължи да е социален бизнес, който помага хората да преодоляват непредвидими събития в своя живот. И всичко, което възниква като риск, може да намери решение в застрахователен продукт.