(не)очаквани обрати за технологичните компании на Wall Street
Alphabet плаща повече на партньорите си, докато генерира по-малко приходи от отделните реклами
~ 3 мин.
Сезонът на финансовите отчети е в разгара си, а Wall Street се сблъсква с любопитни резултати за третото тримесечие на 2018 г. Някои от технологичните гиганти вече оповестиха постигнатото за периода юли-септември и успяха да изненадат инвеститорите – някои положително, други не дотам.
Един от редовните първенци в последно време е електронният търговец Amazon.com, който не спира да чупи рекорди. Печалбата на компанията за третото тримесечие се равнява на 2.9 млрд. долара. Показателно за стремглавия ѝ път нагоре е печалбата за същия период, но година по-рано – едва 256 млн. долара. В основата на успеха на Amazon е продължаващото силно търсене на интернет и облачни услуги.
Въпреки регистрирания успех инвеститорите демонстрираха разочарование и акциите на Amazon се сринаха с над 9% в четвъртък. Причината всъщност са преекспонираните очаквания по отношение на приходите. Компанията не успя да им отговори за второ поредно тримесечие, а още по-голямо недоволство предизвика прогнозата за по-слаби приходи и печалба през предстоящия празничен сезон.
Горчив хап се оказаха и финансовите показатели на Alphabet, компанията-майка на Google. Силата на гиганта до голяма степен се крие в областта на рекламата, където може да се каже, че е лидер по приходи.
Именно тук обаче компанията демонстрира спад. За периода от юли до септември 2018 г. Alphabet има повече плащания към партньорите, разпространяващи услугите на нейната търсачка, докато същевременно генерира по-малко приходи от отделните реклами. По данни на Bloomberg, броят на кликванията върху реклами е нараснал с 60% спрямо същото тримесечие през миналата година, но за сметка на това цените са се понижили 28%.
Наред с таксiте към партньори като Apple, Alphabet харчи много и за други неща. Тя например инвестира сериозно в изграждането на центрове за данни и разработването на собствен хардуер („умни“ високоговорители и смартфоните Pixel).
Равносметката показва, че Alphabet дава все повече на партньорите и харчи за собствените си проекти, а приходите ѝ от реклама спадат. В добавка на това се сблъсква и с регулаторни заплахи, все по-често завършващи със солени глоби. През лятото на 2018 г. например бе глобена с космическите 5 млрд. долара в Европа заради антитръстови нарушения при лансирането на нейната операционна система Android.
На отсрещната страна пък е примерът на дълго критикуваната Twitter. Компанията отдавна се сблъсква с нападки за възможностите ѝ да увеличава потребителската си база и да монетизира успешно дейността си.
През третото тримесечие Twitter регистрира любопитна статистика. Активните потребители на платформата за периода са 326 млн., като през предходното те са били с близо 10 млн. повече. Дневните активни потребители обаче са нараснали с 9%.
А още по-радващо за инвеститорите е това, че макар и с по-малко хора, използващи услугата, Twitter бележи 30% ръст на продажбите от 30% вследствие на засилената рекламна дейност. Компанията също така продължава да отчита поредна тримесечна печалба, този път нетният резултат е 106 милиона долара.
Другият играч, надминал очакванията на Wall Street, е Microsoft. Благодарение на продължаващия ръст в използването на облачните услуги на нейната платформа Azure и софтуера Office 365 гигантът отбеляза поредно силно тримесечие. Приходите на Microsoft са нараснали до 29.08 млрд. долара на фона на очаквания за 27.9 млрд. долара.
Положителният тренд за Microsoft настъпи, след като нейн изпълнителен директор стана Сатя Надел. С поемането на управлението през 2014 г. той зададе нов курс и насочи компанията към облачните услуги.