Малък бизнес със зеолит от Родопите

Слави и Иванка Славови разработват иновативни продукти с помощта на български учени и специалисти

Има много фактори, които може да подтикнат някой да започне бизнес. Има много причини, поради които човек може да смени професията си. Слави Славов е физик, занимавал се е с оптика. Появило се заболяване, което не му пречело да работи, но… го срещнало със зеолита. Минералът, който промени живота му – и не само неговия. Ще разкажем за семейния бизнес на Слави и Иванка Славови и за зеолита, който е ключовият елемент в разширяващата се палитра от иновативни продукти, които предлагат.

Може да ги срещнете на някое изложение някъде в страната. Около малкия щанд на фирма „Фарер” винаги има голямо оживление. И как иначе, щом на всеки с плам обясняват ползите от зеолита и от продуктите, в които присъства. Докато ги слушате, няма начин да не си помислите, че ако всеки влага в бизнеса си сърце и душа като тях, изключено е да не успее.

Що е то


Зеолитът е микс от вулканични минерали, пепел и алкални подземни води, формирал се в продължение на милиони години. На гръцки името на тази скала означава кипящ камък. Съдържа калий, магнезий, силиций, калций, натрий, благородни метали, но и клиноптилолит, който му придава чудодейните за здравето на хората свойства. Твърди се, че българският зеолит край с. Бели пласт в Кърджалийско е с най-високо съдържание на клиноптилолит в цял свят. Интересен факт: В средата на миналия век някой обръща внимание, че хората в района на с. Бели пласт живеят по-дълго, рядко боледуват, макар да не полагат кой знае какви грижи за здравето си. Специален екип отива  да извърши наблюдения и да даде отговор за факторите, които влияят на по-високата продължителност на живота. Установяват, че разковничето е във водата, която местното население пие. Тя минава през зеолитни пластове и това я обогатява. Качествената вода създава качествена среда за работа на човешките органи и като природна гъба тя абсорбира вредните съставки, разказва управителят на фирма „Фарер”.

Развитие

Здравословният проблем всъщност се оказва големият шанс на Слави Славов да открие и развие предприемаческата си сила. Под лекарски контрол започнал лечение със зеолит и като човек на точните науки внимателно проучвал всичко. Когато чудото наистина станало и той оздравял, със съпругата му решили, че ценният минерал трябва да стигне до повече хора. Започнали да пакетират камъчета, после идва ред да го предлагат на прах. След това разработили пудра, която помага за бързото заздравяване на кожата – при наранявания и други раздразнения. Поръчали на опитен технолог да направи антисептичен сапун със зеолит. Той бързо станал хит и вече е най-масово употребяваният им продукт. После дошъл ред на пастата за зъби. Минали през различни спънки, докато не намерили правилния екип от БАН, който да я създаде с вещина.

Още и още


Маска за лице, капсули, зеолит на прах, обогатен с билки, микроелементи и витамини… Разбира се, за всяка разработка се доверяват само на учени и специалисти. И всеки продукт минава „през иглени уши”, докато получи разрешение да стигне до пазара. Сред продуктите, които предлагат, ще видим и лечебни растения. Имат ноу-хау за отглеждане на коприва и невен върху почва, обогатена със зеолит. На малки земеделски производители, готови като тях за нещо ново, от „Фарер” им осигуряват зеолит на прах и семе, което да засеят. Споделят опит за отглеждането на растенията, а после изкупуват готовата продукция.

Иновации

Управителят на „Фарер” обича да експериментира и да създава иновативни продукти. Нарастващият интерес към тях от страна на потребителите е двигател за семейния бизнес и е стимул да изминат трънливия път до поредната новост в продуктовото си предлагане. Слави и Иванка Славови са категорични, че вместо зеолитът да се изнася като суровина от компанията, която единствена има концесионно право да го добива, ще е по-добре в България да се превръща в продукти с добавена стойност, които ще даряват хората със здраве.

Бизнесът си е бизнес, но употребата на един или друг продукт е въпрос на личен избор и на лична отговорност. Да, виждаме засилваща се тенденция към използването на природни средства за по-добро здраве. И ако зеолитът наистина е стратегическа суровина, то е добре да му се обърне по-сериозно внимание, в това число и от българските учени.




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Повече четете в бр. 93 на сп. "Икономика"


Етикети: бизнес | зеолит Родопи | Слави Славов | Иванка Славова | Фарер

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ