Възходът на изкуствения интелект е неизбежен

Технологията вече се използва повсеместно и е въпрос на време да „надмине“ хората

Снимка: Economic.bg/ Красимир Свраков
Възходът на изкуствения интелект вече е неизбежен. Технологията не просто ще надмине хората, но през останалата част от хилядолетието ще започне да превъзхожда човешките способности във всяка една област – здравеопазване, сигурност, търговия и т.н. Това обаче не трябва да плаши хората, а да ги мотивира да се адаптират към промените и да извличат максимална полза от изкуствения интелект.

Около това се обединиха лекторите в първата част на панела „Хора vs машини: във времена на изкуствен интелект“, на конференцията „Изкуствен интелект и Аз“ (AI&I)“. Събитието е организирано от Списание „Икономика“, Economic.bg и Дигитална Национална Коалиция.

Габриела Чех, ръководител на отдела за публичните политики и регулаторни отношения на Facebook за Централна и Източна Европа (ЦИЕ), дори изказа лека критика към това как се обсъжда изкуственият интелект (AI) в общественото пространство. „Разговорите за AI са прекалено опростени – за него се говори или като за спасение на хората от климатичните промени, болестите и т. н., или като за нещото, което ще сложи край на човечеството“, каза Чех. Тя подчерта, че този изключително опростен, поляризиран, подход в мисленето за изкуствения интелект не просто е непродуктивен, но е и вреден за правилното развитие на технологията.



По думите на представителя на Facebook, ако някой все още си мисли, че изкуственият интелект е научна фантастика, то греши. AI е вече навсякъде – той ни препоръчва нова музика, ресторанти, които биха ни харесали, хора, с които бихме искали да сме приятели. Технологията е полезна не само при развлеченията, но и за решаване на важни проблеми като затрудненията на хората с увреждания, сигурността и здравеопазването.

„В световен план милиони хора са с увредено зрение. Когато например не виждаш, не можеш да комуникираш пълноценно с останалите. Освен това работата с компютъра се затруднява. Там изкуственият интелект помага значително – описва какво има на снимките, изчита даден текст вместо потребителя и дори му го превежда, ако е необходимо“, обясни Чех.

Конкретно при Facebook, AI допринася значително за опазването на сигурността на потребителите – технологията засича признаци за намерения за самоубийство и се опитва да ги предотврати, засича фалшивите профили в социалната мрежа, блокира спама, терористичното и порнографско съдържание. Не на последно място, изкуственият интелект се използва от компанията в инструментите ѝ за свързване на работодатели с търсещи работа хора. Там ролята на AI е да подбира най-подходящите за работодателите данни за кандидатите и да ги анализира. Целта тази технология да бъде „замесена“ в процеса по подбор на кадри е да се елиминират подсъзнателните предразсъдъци, които биха могли да проявят хората, занимаващи се избор на служители.

Ръководителят на звеното „Изкуствен интелект и Интернет на нещата“ на Microsoft за региона на ЦИЕ Марк Тор подчерта, че макар в днешно време за пръв път да се позволява на компютрите да взимат решения, то върху технологията за изкуствен интелект се работи още от 90-те години на миналия век. Причината той да излиза на преден план днес е фактът, че изчислителната мощ на хардуера все по-малко ограничава възможностите му, а освен това днес вече голяма част от световното общество е цифровизирана и от нея се събират данни, които са много ценни за развитието на AI.



„Изкуственият интелект се учи от опита. Той открива шаблони и определени модели при подадени купища от данни. Хората по света отдавна правят снимки и ги качват на компютрите си, но сега вече компютрите могат да разбират какво има на снимките. Отдавна можем да говорим на компютрите си, както за комуникиране с приятели, така и за транскрибиране на речта в текст. Сега обаче машината може да „разбере“ дали от нея се очаква да направи нещо вследствие на командата ни“, обясни Тор.

Той също подчерта, че AI не трябва да плаши хората, тъй като те вече активно го използват чрез продуктите на Microsoft – чрез изкуствен интелект търсачката Bing прави по 435 хил. препоръки на ден, до ден днешен чрез новата функция Designer на PowerPoint 365, работеща с AI, са били обработени 1 млрд. слайда. Чрез изкуствен интелект пощата Outlook блокира спама, а Windows блокира зловредния софтуер и позволява на потребителя да се вписва в профила си чрез биометрични данни.

Марк Тор подчерта, че Microsoft разработва изкуствения интелект не толкова с цел да събира и анализира данните на потребителите с цел по-таргетирана реклама, а по-скоро, за да предостави на потребителите по-мощни и съответно по-полезни софтуерни инструменти, които да ги направят по-полезни за икономиката. „Изкуственият интелект усилва способностите на хората, а в същото време самият той става по-силен чрез анализираните данни за работата на хората“, обобщи представителят на Microsoft. Той добави, че хората не трябва да се притесняват от бъдещия възход на изкуствения интелект – както при прехода от файтони към автомобили хората са се приспособили и са създали редица нови индустрии, свързани с новия вид транспорт, същото ще се случи и при прехода към все по-голяма употреба на AI.



Игор Зграблджик от Google също подчерта, че представляваната от него компания смята, че изкуственият интелект задължително трябва да е полезен за обществото, да избягва проявяването или създаването на предразсъдъци и да е изграден и тестван с мисъл за безопасността на потребителя. Google също вече разчита силно на AI – да класифицира снимките и да им поставя тагове, така че да са лесни за търсене, да блокира вредно съдържание в YouTube, да превежда по-лесно и дори да прави предположения в Gmail какво би искал да отговори потребителя на определен имейл.



Синиса Микасинович от Amazon отбеляза, че благодарение на AI вече над 20 години компанията препоръчва на купувачите си какво друго би им било полезно да си купят, като препоръките са напълно автоматизирани. Благодарение на изкуствения интелект Amazon сега позволява на потребителите да общуват единствено чрез глас с устройствата ѝ и компанията им доставя продукти чрез дронове.

Микасинович подчерта, че базираните на изкуствен интелект Amazon Web Services (AWS) вече се използват от десетки корпоративни клиенти, които ги използват по най-различен начин. Formula 1 следи хиляди показатели за автомобилите и състезателите си и ги показва на зрителите по интересен начин, NBA също обогатява предаванията си с „умни“ данни. Бяха посочени и други примери – от предварително преглеждане на качени от потребители снимки, през проследяване на незаконния риболов до предоставяне на хуманитарна помощ в конфликтни зони по света.


Снимки: Economic.bg/ Красимир Свраков

Но възходът на изкуствения интелект е неизбежен не само заради вече широката му употреба, но и заради огромните инвестиции в софтуерни разработки, събиране на данни и инфраструктура за тяхното съхранение. В момента данните в друга голяма сфера, където изкуственият интелект предстои „да изпъкне“ – транспортът – се увеличават експоненциално. Най-различни компании се приближават все повече до създаването на кола без волан. Преди да се случи това обаче трябва да се проведат тестове в продължение на милиони километри, при измиването на които прототипите на бъдещите превозни средства генерират по около 3 терабайта информация на час. Това каза Дубравко Хледе от компанията Rimac Automobili, която цели да създаде „хиперкола“ – не само да се управлява сама, но и да се движи изключително бързо. В момента тази компания разполага с данни, измерващи се в екзабайти, а съхранението им изисква много сериозни инвестиции в хардуер. По думите на Хледе, не само Rimac Automobili, но и всяка друга компания, занимаваща се с изкуствен интелект, е принудена да разполага със собствен суперкомпютър, който да съхранява и анализира тези масиви от данни. Тези огромни вече направени инвестиции са другото нещо, което няма да позволи на която и да е корпорация да се откаже от разработването на AI.

Именно затова дискусиите вече не трябва да се водят през призмата „хора срещу машини“, а през гледището „хора и машини“. В днешно време машините ни приготвят кафе, свързват ни с близките ни, превозват ни, те вече са ни съюзници. Именно затова и името на днешната конференция „Изкуственият интелект и Аз“ (AI&I) е напълно уместно – трябва да сме подготвени за възхода на тази технология и да извлечем максимални ползи от нея.


Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: Microsoft | Google | facebook | Amazon | изкуствен интелект | машинно обучение | Rimac Automobili | Дубравко Хледе | AII | Изкуственият интелект и АЗ | Габриела Чех | Марк Тор | Игор Зграблджик | Синиса Микасинович

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини