Ананиев: БДЖ работи с методи от миналия век
По начина, по който се прави и времето, в което се прави, приватизацията е тотално закъсняла, смята председателят на АБЖК Симеон Ананиев
Спирането на приватизацията на "БДЖ-Товарни превози" беше предизвестено с от начина, по който се движеха нещата през последната година. Така председателят на Асоциацията на българските железопътни компании (АБЖК) Симеон Ананиев коментира в ефира на Bulgaria On Air категоричното решение на новия транспортен министър Данаил Папазов да спре приватизацията на железницата. Според него отлаганията и свалянето на цената са били сигнали, които са показвали, че правителството на ГЕРБ не са искали да продават дружеството.
"По начина, по който се прави и времето, в което се прави, приватизацията е тотално закъсняла", коментира Ананиев. Според него продажбата е трябвало да се случи на един по-ранен етап, когато е имало заявен интерес от германската Deutsche Bahn и други частни компании.
"От петте кита на Министерството на транспорта, след продажбата на Български морски флот и Българска гражданска авиация, останаха само БДЖ и "Български пощи". Ако и те се продадат, вече няма какво да се продава. Няма да има нужда и от Министерство на транспорта, а това са основи, на които се гради държавността", смята Ананиев.
Според него държавната железница работи по начин, по който е работила миналия век. "Ние сме единствената железница, за която не можете да си купите билет по интернет, не можете да проверите къде е влакът и колко закъснява. Дори купуването на билет може да стане най-късно 14 дни преди пътуването. Трябва да се отиде към съвсем нов начин на управление и развитие", смята председателят на АБЖК.
Симеон Ананиев е на мнение още, че оздравяването чрез заеми и отлагане няма как да се случи. "Без да се промени самата визия, това, което ще се прави, няма да доведе до успех", смята той. Експертът коментира, че специалистите са разделени на две групи. "Според едни е най-добре да се продължи да се прилага старата схема, която за мен е наливане на вода в празна каца - да се взимат заеми и да не се променя качеството на услугите. Другата е да се съобразим с новата реалност - ново производство, нов вид стоки, нов вид транспорт между Европа и Азия. Променя се структурата на товаропотока, логистиката, въвеждат се интелигентни системи. Постепенно очертавайки тези неща, железницата ще върви", смята Ананиев.
Според него добра идея е да се обяви външен конкурс за мениджърските позиции. Спечелилите конкурса, да наемат свой екип, който да промени управлението в железопътната компания.
"Въпрос на време е интегрираната услуга да се случи в сферата на транспорта", категоричен е Ананиев.