Битките между технологичните титани
От десетилетия основните "войни" са се водили между Apple и останалите силни играчи на своето време
Технологичаната сфера, особено тази свързана с потребителската електроника често изправя една срещу друга големите компании. Дали в съда, или чрез реклами, слогани и каквото и да било друго, технологичните компании се опитват да вземат предимство една над друга и да спечелят сърцата на потребителите, или поне да ги отблъснат от конкурентите.
Apple е най-голямата публична компания в света, а от 2007 г. е абсолютен хит на пазара на смартфони и таблети. Именно заради това не е изненадващо, че компанията участва в по-голямата част от съперничествата в представената от технологичния сайт Мashable.com класация.
10. AT&T срещу Verizon
AT&T и Verizon никога не са били приятели, но нещата се нагорещиха в началото на 2011 г., когато Verizon взеха iPhone и по този начин сложиха край на ексклузивните права на AT&T върху устройството. Появи се и реклама, в която тестер на Verizon отчетливо заяви: "Да, сега мога да ви чуя" след като отговори на обаждане по iPhone, което беше препратка към някои проблеми на AT&T с телефонните разговори. AT&T реагираха с реклама, която подчертаваше невъзможността да говорите и сърфирате в интернет едновременно с iPhone на договор към Verizon. Този път Apple се проявиха като миротворци с реклама, която установи, че "две е по-добре от едно".
9. Motorola срещу Apple
Преди да бъдат придобити от Google, Motorola се опитаха да попречат на Apple чрез 60-секундна реклама по време на "Супербол" 2011. Рекламата за таблета Xoom пресъздаде сиво бъдеще, контролирано от Apple, а бунтовниците срещу режима използваха устройството на Motorola. Все пак рекламата не беше достатъчно убедителна: Xoom беше спрян от производство по-късно същата година.
8. Oracle срещу Microsoft
Друг пробивен човек, главният изпълнителен директор на Oracle - Лари Елисън, е бил завладян от треската Microsoft в края на 90-те. Веднъж Елисън с неохота признал, че е наел таен доставчик, който да изкупува боклука на Microsoft, добавяйки известна нечистоплътност към PR практиката на компанията. Елисън великодушно предложил Orcale да изпрати кофите си за боклук в централата на Microsoft. "Готов съм да изпратим нашия боклук в Редмонд, за да могат те там да го преровят" казал той.
7. Sun Microsystems срещу Microsoft
Откритостта на Джобс беше по някакъв начин рядкост в технологичната индустрия, но в края на 90-те, Скот МакНийли, тогавашния изпълнителен директор на Sun Microsystems, се превърна в истински конкурент на Джобс в областта на реториката. Най-големият враг на МакНийли бяха Microsoft. Той определи Windows NT като "гигантска топка от косми" и определи ръководния екип на Microsoft на "Ballmer и Butt-head". Основният проблем на МакНийли с Microsoft бяха високите лицензни такси, които Microsoft изискваше. В един момент, МакНийли предложи решение:
"Нека бъдат затворени някои от глупавите проекти, за които правителството харчи пари и тези пари да бъдат използвани за изкупуване на всички акции на Microsoft. След това цялата тяхна интелектуална собственост трябва да бъде предоставена на обществеността. Безплатен Windows за всеки. Тогава можем да намажем Бил Гейтс с бронз, да го превърнем в статуя и да го сложим пред Търговския департамент."
6. Apple срещу Adobe
Джобс не просто избираше битки с по-големи (за времето си) играчи. Той също така насочи оръжията си срещу Adobe, опонент със сравнително по-малки габарити. Джобс не мисли много за Adobe Flash и отказа да предостави поддръжка за него при iPhone и iPad. На среща на Apple, той обясни защо е мислил, че Adobe са мързеливи. "Те имат целия този потенциал да правят интересни неща, но те просто отказват да го правят... Дори когато Mac се срине, причината не винаги е Flash."
Първоначално Adobe започнаха битка с Apple за решението й за Flash чрез рекламна кампания, която имаше слоган "Ние обичаме Apple", но "Това, което не обичаме е когато някой отнеме вашата свобода да избирате какво да създавате, как да го създавате и какви преживявания да имате в Мрежата". Въпреки това, от 2011 г. насам изглежда, че Adobe заровиха томахавката.
5. Apple срещу Google
В по-късен период на мястото на Dell застанаха Google. Компанията предизвика гнева на Джобс с нейната операционна система Android, за която Джобс заяви, че е директно копирана от iOS на Apple. Джобс споделя пред Исааксон: "Аз ще разруша Android, защото това е краден продукт. Имам желанието да започна термоядрена война по този въпрос... Ще дам и последният си дъх преди да умра ако трябва, и ще похарча всяко пени от $40-те милиарда на Apple в банката, за да поправя тази грешка." Тези тежки думи не спряха Google да почетат Джобс на личната му страница, след неговата смърт през 2011.
4. Apple срещу Dell
Основателят и изпълнителен директор на Dell, Майкъл Дел, попадна в обсега на Стив Джобс през 1997 г., когато заяви, че ако той управлява Apple, ще закрие компанията и ще върне парите на акционерите. Малко след това Дел каза, че думите му са били интерпретирани погрешно. Джобс, който използваше Dell в края на 90-те като част от борбата срещу IBM, отговори: "Apple и Dell са единствените в тази индустрия, които правят пари. Разликата е там, че те го правят все едно са Wal-Mart. Ние го правим чрез иновация."
3. Apple срещу IBM
Преди конфликта с Microsoft, "пречката" за Apple беше Big Blue на IBM, който беше представен като алтернатива на Apple - PC (персонален компютър) през 1981. Джобс прояви много антипатия към IBM - той сравни компанията с "Big Brother". В средата на 80-те Джобс заяви, че "Ако по някаква причина, направим някаква голяма грешка и IBM победи, моето лично мнение е, че ние ще влезем в пълно компютърно затъмнение за около 20 години."
2. Apple срещу Microsoft
Този случай има своята предистория в миналото. Предлагаме ви кратката версия: Стив Джобс заяви за втори път в интервю през 2007 г., че Apple II e ползвал софтуер на Microsoft. След това, операционната система MS-DOS на Microsoft беше приета при персоналните компютри на IBM през 1981 г. След като Apple пуснаха Macintosh през 1984 г., Microsoft се превърнаха в техен бизнес враг с Windows, операционна система с подобни елементи от дизайна на Macintosh. По времето, когато Microsoft представиха Windows 95, операционната система достигна 90% пазарен дял и затвърди лидерството си в категорията.
Въпреки че Apple никога не възстановиха пазарния си дял при персоналните компютри, компанията отбеляза забележително завръщане при повторното завръщане на Стив Джобс и от 2000 г. насам започна да доминира революцията при мобилните устройства.
1.Samsung срещу Apple
Не можем да говорим за любов между Apple и нейния конкурент от Южна Корея. Въпреки, че двата гиганта продължават да работят като бизнес партньори, те са във война около iPhone от 2008 г., когато Samsung пусна реклама за неговия Instinct със слогана "Гризач на ябълки".
Нещата след това се развиха главоломно. През ноември 2011, може би заради феновете на Apple, които са първата линия на защита на компанията, Samsung излязоха с реклама, която представи тези потребители като глупави наивници, погълнати от маркетинговата машина на Apple. Samsung засилиха посланието със спот за "Супербол" по-рано през тази година и точно преди пускането на iPhone 5. Последната идея отново атакува директно феновете на Apple.