Българите искат да купуват по-нови и качествени автомобили
Най-търсените автомобили са в диапазона между 8 и 15 хил. лв., разказа пред Economic.bg Любомир Доросиев, заместник-председател на Асоциацията на вносителите на автомобили в България
Интервю:
- Г-н Доросиев, как се развива пазарът на автомобили в България?
В сравнение с миналите години пазарът е малко по-свит. Това се дължи на факта, че има сътресения в държавата. Винаги, когато има сътресения се получава така. Ние по принцип сме доволни от работата. За миналата година по статистика в страната са регистрирани около 250 хил. автомобили в КАТ, от които 220-230 хил. са втора употреба и около 20-25 хил. са т.н. нови автомобили. По-миналата година имаше около 200 хил. регистрирани автомобили общо, от които около 170 хил. бяха автомобили втора употреба.
- Какви коли предпочитат българите - нови или стари?
Моето наблюдение е, че българите искат да си купуват по-нови и качествени автомобили. Това, което беше едно време като тенденция да се купуват автомобили на 10 години до 4-5 хил. лв., вече не се случва. Такива автомобили се купуват само и единствено от македонци, албанци и сърби. Ние сме един балкански пазар и на тях им е много изгодно да идват да си купуват по-евтини коли, тъй като цените са доста атрактивни. Те не могат да намерят на друго място такива цени, каквито са в България.
- В какъв ценови диапазон са най-често търсените автомобили?
Аз мисля, че българинът си позволява да купува коли между 8 и 25 хил. и предпочита да са на 4-5 години, за да ги ползват по-дълго време. Най-търсените автомобили са в диапазона между 8 и 15 хил. лв.
- Марката определяща ли е за българина при покупката на автомобил?
Не, не бих казал. Прави ми впечатление, че все по-често хората започват да търсят удобство. Някои клиенти например казват, че очакват дете и търсят по-голям автомобил, който да побира количката. Това преди въобще не се случваше. Всеки търсеше седанова кола и ако не е такава, все едно не е кола. Комбито започна да се търси все повече и в Западна Европа. Българинът започна да търси повече комбита също.
- Кои са най-предпочитаните марки коли у нас?
Много е относително. Има си хора за италиански автомобили, хора за френски автомобили, такива, които предпочитат само немски. Аз например, най-много продавам японски автомобили, защото смея да твърдя, че от гледна точка на качество, те са доста евтини.
- Кое е по-важно за клиентите в България - цената или качеството на автомобила?
И двете. Ако може да е много добра кола като качество и на ниска цена, това е идеално. Ние се стараем да отговаряме на нуждите на клиентите. В нашата Асоциация на автомобилостроителите в България членуват проверени фирми, които дълго време са на пазара и имат добро име. Всички автомобили, които идват, ние ги преглеждаме, обслужваме, и общо взето колите са в много добро състояние. Купувайки автомобил от автокъща, човек има къде да отиде ако се случи нещо и ние винаги откликваме и помагаме. Докато в тържищата в Дупница и Горубляне например, повечето търговци продават автомобили на паркоместо и после този човек съответно го няма.
Оттам идват много сигнали в нашата асоциация, но не можем да им помогнем в повечето случаи, защото нямаме никакъв контрол върху този контингент. Това са хора от сивия сектор, те не плащат никакви данъци. Те вкарват автомобили в България чрез някакви фирми или от частник, който им дава един договор. Когато го продадат в България, продавачът вкарва името на купувача в договора и се получава така, че все все едно човекът си е купил автомобил в Италия. Ние работим доста по-коректно от тези тържища. Внасяйки един автомобил, ние го начисляваме във фирмата, плащаме му данъци върху печалбата и ДДС и при нужда винаги сме на среща.
- Какви рискове има при покупка на нова кола?
Няма рискове. Единственият недостатък е, че се дават много пари. Всеки би искал да кара нова кола. Ние запълваме точно този сегмент. Когато се запълнят 60-70% от стойността на колата, ние я купуваме и продаваме в България. Колите са на около 5-6 до 8 години. Ако тя е струвала например 30 хил. лв., ние я продаваме за 20 хил. Това все още е нова кола и може да свърши абсолютно същата работа.
- Какви са очакванията ви за автомобилния пазар до края на годината?
Мисля, че пазара ще продължи да е в този порядък. Не очаквам някакъв спад. Но все пак имаме нов проблем. Пазарите навън са в криза и все по-малко се намират автомобили втора употреба. Смятам, че в бъдеще може да има едно плавно повишаване на цените на автомобилите втора употреба, защото все по-трудно се внасят.