Цифровизацията няма да промени телевизионния пазар
Пенетрацията на кабелна телевизия в България е твърде висока - близо 85% от населението, обяви Вики Политова, изпълнителен директор на bTV Media Group
Вики Политова, генерален директор на bTV:
Г-жо Политова, каква според вас ще е българската телевизия в близко бъдеще и какви са очакванията ви за телевизията на бъдещето?
Политематичната телевизия у нас в близко бъдеще ще разчита основно на българска продукция, ще залага все повече и на технологиите, за да бъде максимално близо до зрителите и най-вече до младата, активна аудитория. Благодарение на подкрепата на Time Warner, най-големият акционер в нашия собственик СМЕ, за bTV това бъдеще вече става настояще. Този сезон, освен че пускаме десет изцяло български продукции в праймтайм, с помощта на технологиите даваме възможност на зрителите да участват на живо в създаването на програмата. Например предаването Vox Populi, което е в период на подготовка, и "Щипка сол" залагат на уникална интерактивност с публиката чрез най-популярните онлайн канали и приложения. Всяка продукция в bTV се прави с мисъл и за нейната интернет реализация и това е задължително за всяка медия, която иска да се развива и променя заедно със своите зрители. Телевизията на по-далечното бъдеще отново ще залага на съдържанието, но то ще бъде достъпно навсякъде, по всяко време, с възможност зрителят да избира какво и кога да гледа.
Кога ще стане реалност у нас персоналната телевизия - когато зрителят ще избира сам съдържанието, което гледа?
Към момента тази реалност изглежда далечна. Производството на българско съдържание ще продължи да бъде трудно и скъпо още години наред. Местният творчески ресурс е ограничен, а независимите продуценти не могат да финансират продукцията си без подкрепата на телевизията.
bTV е дала шанс на най-много продукционни екипи, включително малки, да работят и да се развиват, но за генерална промяна са нужни повече усилия и инвестиции от всички останали участници на пазара - телевизии, продуценти, рекламодатели, кабелни оператори. В същото време чуждото съдържание поддържа прекалено висока цена за интереса, на който се радва в българския ефир. Всичко това, заедно с невижданото по мащаби интернет пиратство у нас, на този етап ни демотивира да мислим сериозно за персонална телевизия. Все пак крачка в тази посока е пускането на платформата voyo.bg, по която тепърва ни предстои много работа. Постепенно ще я развиваме и като услуга, и като съдържание.
Каква е ролята на българските телевизии в образоването на обществото?
Важна, когато става въпрос за национална телевизия. Затова тя не трябва да се изразява в едно или две предавания, а да залегне в цялостната програмна философия на медията. Задачата в bTV е най-трудна, защото стигаме не само до най-много зрители, но и до най-взискателната млада градска публика - а тя се задържа най-трудно пред екрана. Стремим се да вплитаме образователни елементи по умел и атрактивен начин във всички предавания, включително в праймтайма. Пример за това е новото ни риалити "Африка: Звездите сигурно са полудели".
Къде е вашата телевизия сред многото канали в приемниците ни? Три причини зрителят да избере точно вашата телевизия?
Щастлива съм, че вече 13 години bTV продължава да бъде телевизия и бранд номер едно, включително за най-младата и активна аудитория. Зрителите продължават да ни избират по много причини, но ако трябва да изброя три, то това на първо място са: най-добрите и с най-високо доверие новини и актуални програми; социалните кампании и предавания с активното участие на зрителите; смелостта да предлагаме нещо иновативно и неексплоатирано в ефир дори в трудни периоди, когато всички останали залагат на познатото и сигурното.
Вие лично какво гледате по българските тв канали?
Опитвам се да гледам по много от всички канали, тъй като това е част от работата ми.
Кои са позитивите и кои негативите от нарастващата конкуренция в ефира?
Ако конкуренцията е съобразена с етичните бизнес норми, тя ражда единствено позитиви - развива пазара на идеи, ангажира повече хора в индустрията, дава повече възможности на рекламодателите и по-голямо качество и разнообразие на зрителите. Ако доминират непазарните средства за извоюване на конкурентно предимство, рано или късно балонът се пука и от това страдат всички, свързани професионално с тв сектора.
Скъсват ли телевизиите с практиката copy-paste на предавания и програмни схеми? Кога ще стане модерно всяка да има свой собствен облик и разпознаваем почерк и стил на работа?
Модата в телевизията се създава и налага от лидера на пазара. В bTV отдавна сме приели необходимостта непрекъснато да надграждаме постигнатото с нови и непознати за публиката формати и жанрове. Нямаме избор, защото конкурентите неизменно се опитват да повторят вече изпитания от нас успех - със сходни предавания и програмни схеми, с лица от нашия ефир. С навлизането на повече авторски програми обаче задачата copy-paste става по-трудна. Творческият талант, концентриран в продукциите на bTV, не може да се копира и мултиплицира и българските сериали са отличен пример за това. След феномена "Стъклен дом" всички започнаха да снимат телевизионно кино, но и до днес успехите на bTV в тази област са недостижими.
Всяка година в края на лятото ставаме свидетели на трескаво пренареждане на познатите лица от екрана. Каква е вашата кадрова политика и задържане на добрите водещи и на качествените журналисти? А за привличане на нови професионалисти?
Без съмнение bTV е най-добрата и най-търсената среда за развитие на специалистите от тв сектора. При нас работят топпрофесионалистите в бранша, а лицата са най-голямата ни ценност - и те знаят, че най-силната медия винаги е зад гърба им. Затова успяваме лесно да привлечем добри водещи и журналисти, включително лица от конкурентни медии. Изключителна рядкост е да загубим свои кадри, на които наистина държим. Сериозно предизвикателство пред работещите в bTV е, че напрежението тук е огромно, тъй като сцената е много голяма. Това, което се казва и показва по bTV, е от ключово значение и произвежда огромен отзвук, тъй като ние работим пред многомилионна публика, за разлика от много други медии с далеч по-малка аудитория. Това създава отговорност и привилегия за работещите в bTV, но също така и постоянно високо напрежение. Понякога умората надделява и в резултат някои колеги избират по-спокойна среда. Преходът е по-лесен, когато е в съчетание и с по-добро възнаграждение. Преживяхме го съвсем наскоро и се убедих, че когато някой е решил да си тръгне, просто трябва да го пуснем и да дадем шанс на други талантливи хора от екипа на bTV.
Има ли нелоялни практики във вашия бизнес?
Сблъскваме се с подобни практики най-вече в полето на продажбите. Конкурентите ни нерядко прибягват до некоректен анализ на данните от пийпълметричната система, за да покажат добър резултат пред рекламодателите. Прилагането на дъмпингови цени за реклама за избрани партньори също е вредно за пазара и обидно за участниците в него. За подобна практика на прекия ни конкурент дори сме сезирали КЗК.
Какво ще ни донесе и какво ще ни отнеме цифровизацията, която вече влиза във всеки дом? Възможно ли е тя да пренареди тв пазара и от него да отпаднат по-малките играчи?
Цифровизацията ще популяризира повече тематични телевизии сред по-широка аудитория, а част от зрителите ще получат повече разнообразие. Но пазарът като цяло няма да се промени. Първо, защото най-важният фактор при управление на дистанционното винаги е бил и ще бъде самото съдържание. Телевизията с най-добрата и предпочитана програма ще остане най-гледана, рекламодателите ще продължат да инвестират в нея и тя ще се развива. А един безинтересен канал не би просъществувал само заради факта, че се излъчва цифрово ефирно.
Второ, кабелната пенетрация в България е твърде висока - близо 85% от населението. Този процент не само няма да спадне, но може и изкуствено да се увеличи, ако преходът към цифровизация срещне проблеми и някои зрители просто бъдат принудени да се абонират за кабелен или сателитен оператор.
Цялото интервю с Вики Политова четете в бр. 30 на списание "Икономика"